2024-05-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?

Att det är ett uppenbart skämt.
Citera
2024-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har inte besvarat grundfrågan som sagt.

Fel av mig. Med tanke på att du i varje tråd spyr ur dig manshat så drog jag en förhastad slutsats. Fel av mig.
Citera
2024-05-13, 21:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Enligt WHO så kommer en av tre kvinnor i världen nångång i sitt liv utsättas för sexuellt eller fysiskt våld från en partner eller sexuellt våld från en främmande man.

Björnar har de senaste 15 åren attackerat människor 664 ggr globalt.

detta enligt:
https://theconversation.com/why-women-would-prefer-to-be-alone-in-the-woods-with-a-bear-than-a-man-229140

Hahaha, du verkar inte direkt förstå hur statistik funkar. Skulle kvinnor möta björnar lika ofta som de möter män så hade siffran på antalet attacker varit extremt mycket högre.
Citera
2024-05-13, 21:28
Medlem
Ja så det kan bli när man massimporterar män med medeltida värderingar, men den kopplingen gör förstås inte de flesta kvinnor, i alla fall om man ska utgå från hur de röstar. Vi har ett stort mansöverskott i landet nu tack vare invandringen där unga män är kraftigt överrepresenterade. En tickande våldtäktsbomb.
Citera
2024-05-13, 21:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?

Jag skulle mycket hellre möta en björn i skogen än en främmande man. Skulle vara en otroligt häftig naturupplevelse och i 999 fall av 1000 helt ofarlig om du inte har hund eller provocerar björnen på något sätt.
Citera
2024-05-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det beror på vem mannen är. Är det en ung aggressiv kille från förorten så väljer jag helt klart en björn. Det har hänt alldeles för många våldtäkter med brutal misshandel i skogen. Dessutom så törs inte dessa killar gå ensamma, och ett gäng med kusiner väntar bakom närmaste buske. Så björnen är ett självklart val. Det är inte alls säkert att den har onda avsikter.

Fast frågan handlar nu inte om nån specifik typ av man, utan i valet: vill du möta en ensam man eller en björn i skogen, vad väljer du? så väljer alltså kvinnor hellre en björn.
Citera
2024-05-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Till viss del beror rädslan på media/socialmedia. Ja.

Klart statistik är inblandat här. Det finns geografiska områden, urbana icke urbana miljöer med mer att ta hänsyn till. Precis som med gängvåldet.

Där jag bor är det i princip noll risk att utsättas för en gängskjutning och en microskopisk riska att utsättas för våld för en kvinna av en okänd man. Däremot är det en stor chans att du, på väg till jobbet, krockar med ett vilt och skadar dig.

Globalt är det 1 av 3, lokalt kan det vara 9 av 10 eller 1 av hundra.

kanske...men? ska vi dölja fakta för just kvinnor så att de ska slippa vara rädda? Kvinnor ska kanske förbjudas läsa/ se nyheter?

Det finns ingenstans i samhället där risken för kvinnor att utsättas för partnervåld eller sexuellt våld är "mikroskopisk"...liksom just detta som denna fråga handlar om.

Och även OM där kan finnas vissa kvarter eller vissa byar ett dylikt där sexuellt eller annat våld är sällsynt så kan du ju inte kräva av kvinnor att de ska stänga in sig i just dessa begränsande geografiska platser hela livet, inte heller att dessa platser aldrig någonsin kommer ändra sin befolkning.
Citera
2024-05-13, 21:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Och kan lova att även grizzlybjörnar har betydligt lägre mördar-rates av människa än vad män har.

Inte om man räknar i förhållande till antal möten. En normal tjej möter ju typ en miljon främmande killar om året och de allra flesta av dessa är inga mördare. Det är betydligt oftare som ett möte med en björn leder till våld och kanske till och med död.
Citera
2024-05-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad ska detta säga tycker du?

Placera lika många björnar som män i stan så ska du se att det blir slakt.

Slakt av björnar högst sannolikt.
Citera
2024-05-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Ett par saker som jag tycker är viktiga här:

1. En normalt funtad man utgör inget som helst hot mot en ensam kvinna i skogen. Hotet kommer i princip uteslutande från den undergrupp av män (ca 10%) som har allvarligt nedsatt empatisk förmåga, eller helt saknar sådan. (Och inte ens dessa utgör ett hot annat än i undantagsfall.) Feministers oförmåga att göra åtskillnad mellan dessa abnorma individer och män i allmänhet måste banne mig få ett slut!

2. Om jag dömde vilken annan grupp som helst efter en liten minoritets handlingar på det sätt som feminister dömer ut män för att en liten minoritet våldtar eller slår skulle jag med all rätt avfärdas som hopplöst fördomsfull. (Och nej, att X andel kvinnor blivit utsatta för sexuella övergrepp betyder inte att det också är X andel män som gjort sig skyldiga till sådana. MeToo lärde oss ju att den som betett sig förkastligt mot en kvinna nästan alltid gjort det även mot minst tio andra.)

så chansen att du som kvinna ska bli våldtagen vid möte av en främmande man är i din värld alltså 1/10.
NO wonder! att många kvinnor är livrädda för att gå ut.
Nej, brist på empati syns inte på män.

Feminister dömer inte ut män, de dömer ut patriarkat och patriarkala strukturer/ normer...av sorten: där går en tjej alldeles ensam i skogen, henne går jag och tar, det gör mig extra "manlig"....
Normer som alltså hålls under armarna av grabbig jargong och patriarkal kultur av olika slag. Flashback som övertydligt exempel.
Citera
2024-05-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Risken som kvinna att drabbas av olika typer av sexuella attacker är väldigt hög. Hur man än vrider och vänder på statistiken så kommer man inte ifrån det faktumet. Det finns troligtvis även ett mörkertal vilket innebär att risken är underskattad.

Att den stora risken skulle bero på att kvinnor falskanmäler titt som tätt finner jag otroligt osannolikt men även om så var fallet, så hamnar vi på en hög siffra. Det går inte att komma bort ifrån det.

''Being attacked by a bear is much less common, with only 664 attacks worldwide over 15 years, and very few fatal attacks. And bears tend to avoid humans, attacking only when provoked or protecting their young.''

Kan vara bland det dummaste jag har läst. Har folk ingen logik numera? Exponeringstiden är helt olika i de båda exemplena. Går inte att göra någon rättvis jämförelse av det där.

Utfallspunkterna är inte ens likadana i artikeln ifrån theconversation. Det gäller ju att titta på samma utfallspunkt - exempelvis mortalitet.

Vi förväntar oss ju inte direkt att björnar utsätter kvinnor för sexuellt våld...

Man kan argumentera med samma skeva logik att tigrar minsann är ofarligare än män och att det är säkrare att springa på en tiger i skogen än en man .

https://www.statista.com/statistics/1177271/number-of-reported-cases-of-sexual-offence-in-sweden-by-type/

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

https://theconversation.com/why-women-would-prefer-to-be-alone-in-the-woods-with-a-bear-than-a-man-229140

Det görs ingen "vetenskaplig" jämförelse... det är bara fakta.
Män utgör en rejält större riskfaktor för kvinnor att ta skada vid mötet, än vad björnar gör...alltså, vill kvinnor hellre möta en björn än en man.

En björn gör allt för att undvika möten med människo-honor, den är inte ett skit intresserad av att våldta eller mörda eller utöva makt av något slag. Den vill ha blåbär, en björnpartner och ha sina ungar i fred.

En man däremot, eller ännu värre ett gäng män, eller trippelt värre ett samhälle enkom styrt av män...utgör reellt hot kvinnor. Finns gott om statistik för att bevisa detta.

Femicides är rätt vanligt.
Sexuellt våld v alla de slag är extremt vanligt.
Partnervåld är också rätt vanligt.
Citera
2024-05-13, 22:12
Medlem
Citat:
så chansen att du som kvinna ska bli våldtagen vid möte av en främmande man är i din värld alltså 1/10.
NO wonder! att många kvinnor är livrädda för att gå ut.
Nej, brist på empati syns inte på män.

Feminister dömer inte ut män, de dömer ut patriarkat och patriarkala strukturer/ normer...av sorten: där går en tjej alldeles ensam i skogen, henne går jag och tar, det gör mig extra "manlig"....
Normer som alltså hålls under armarna av grabbig jargong och patriarkal kultur av olika slag. Flashback som övertydligt exempel.

Det är ju främst männen som vill öka fängelseplatserna. Männen gör mycket mer för att kvinnorna ska vara trygga än kvinnorna själva.

Vi får acceptera att 10% av männen är dåliga och anpassa oss efter det.

Framförallt inte skaffa mer problem-män från andra länder ,skaffa fler kvinnor istället.

Vad gör feminismen för att hjälpa kvinnor mot våld ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in