2024-05-13, 16:53
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej hon fick ej ett Epilepsianfall. Hon fick ett Funktionellt anfall (eller PNES):
Funktionella anfall kallas också “dissociativa anfall/attacker”, “psykogena anfall” och “icke-epileptiska anfall”. På den här hemsidan kallar vi dem “Funktionella anfall”. Funktionella anfall är handikappande och skrämmande attacker som är väldigt lika epilepsianfall eller svimningar.

Medan epileptiska anfall orsakas av en plötslig, onormal elektrisk urladdning i hjärnan, uppstår funktionella anfall genom en process i hjärnan som kallas dissociation. Funktionella anfall är vanliga. Närapå hälften av alla som kommer in till sjukhus med misstänkt epilepsi har dem.

Psykogena icke-epileptiska anfall, PNES (även kallat dissociativa kramper eller funktionella anfall), kan vara svåra att skilja från epileptiska anfall. En stor del av alla patienter som utreds för kramper beräknas ha PNES men till skillnad från epileptiska kramper så hjälper inte antiepileptiska läkemedel mot tillståndet. Orsakerna till PNES är okända, men psykologiska faktorer är troligen bidragande.

Kan säkert bero på flera faktorer. JI sägs lida av Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD
Det blir säkert inte bättre av ett tablettmissbruk, om hon nu har det. (Troligen).

Vilken hemsida? Bifoga gärna länk så det blir tydligare.
Citera
2024-05-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Som jag skrev, jag minns inte vad läkarutlåtandet sa gällande anfallet, men vad jag menar med att ”krampa”, är alltså att man kan få vad som liknar ett epileptiskt anfall utav tramadol.
Nån Benzo åt hon väl inte, för där kan man som du skriver krampa på abstinens/avtändning.

Och just tramadol verkade ju vara något hon knaprade, dessutom från utlandet (Spanien?) och dessa kan innehålla all möjlig skit numer.

Sen var det väl knappast något hon berättade för sina läkare, att hon förutom sina plåster från sjukvården, även käkade smuggeltram och att det kunde vara orsaken till anfallet.
Utan hon var säkert nöjd med att få ytterligare en diagnos i journalen.

https://www.doktorn.com/sjukdomar/serotonergt-syndrom-serotoninsyndrom/

Enkelt uttryckt: drog-/överdosering med medicinutlösa kramper.

Minns hennes desperata sms till DI när hon låg på sjukhus och inte fick det hon var van att ta. Hon bönade och bad och till slut kom han till sjukhuset med hennes mediciner.
Citera
2024-05-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Inte jag heller. Vad släkt, grannar och JI säger är en sak men har inte heller sett något läkarutlåtande angående ”anfallen”.
Jag kommer inte ihåg var det står i sin helhet. Men sjukvården avfärdade ep efter undersökning och fastslog att det var ett “psykogena icke-epileptiska anfall" PNES. Som de kallade för Funktionellt anfall.
Ur Läkartidningen
Psykogena icke-epileptiska anfall förväxlas lätt med epileptiska anfall.

Patienter med psykogena icke-epileptiska anfall felbehandlas ofta med antiepileptika.Långvariga anfall kan misstas för status epilepticus, med risk för onödig intubationsnarkos och komplikationer till följd av intensivvård.
Video-EEG rekommenderas för diagnostik.

Hos många av dessa patienter förekommer samtidig utvecklings- eller personlighetsstörning eller psykiatrisk sjukdom, såsom posttraumatiskt stressyndrom, ångest eller depression.
God patientinformation är nödvändig för effektiv behandling. Patientens acceptans av diagnosen är en nyckelfaktor.
Behandlingen utgörs av patientinformation och utsättning av antiepileptika samt psykoterapi och psykofarmaka.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2014/04/psykogena-icke-epileptiska-anfall-inte-att-forvaxla-med-epilepsi/

Svar på ditt inlägg #9481
Jag googlade allt som rörde PNES dvs funktionellt anfall. Jag hittade 4 relevanta svar. Tyckte det blev lite många länkar. Bland annat gjorde jag flera sökningar på om missbruk kunde ligga bakom. Det fick jag inga träffar alls på.

JI lider uppenbarligen av åtminstone en personlighetsstörning samt ångest och depression. Att hon skulle lida av PTSD kan vara en trådsanning. Det funderades mycket i tråden när hennes RPU kom.
Så PTSD kan vara ett antagande som gjordes av trådanvändare då, på goda grunder för all del. Med tanke på hennes uppväxt, ADHD och ångest/ilska.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-13 kl. 17:36.
Citera
2024-05-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Vilken hemsida? Bifoga gärna länk så det blir tydligare.
Det är bara att kopiera varje text och skriva in det på google så därför trodde jag det ej behövdes.
https://neurosymptoms.org/sv_SE/symptoms/fnd-symptoms/functional-dissociative-seizures/
Hemsidan du efterfrågade.
Citera
2024-05-13, 17:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det står på flera ställen i fup om du läst alla vittnesmål tex släkten (systern Cornelia+sambo) samt övriga vittnesmål (grannarna på gatan) m.fl vittnesmål. Sedan i rättegången deras vittnesmål.

När JI låg inlagd 3 veckor pga av olyckshändelsen fick hon inte så mkt smärtstillande o andra mediciner som hon efterfrågade.
Sjukvården var restriktiva med piller till JI. Så då ringde hon DI som fick köra in och lämna de mediciner som fanns hemma till henne.
I vittnesmål när detta ifrågasattes svarade DI,-Jag är inte sådan att jag låter min fru ligga och lida! Eller nåt liknande.
I fup står också en lista på de mediciner de hade hemma, en stor mängd av olika medikamenter. Kan det stått om det i brottsplatsundersökningen (?) Tyvärr minns inte jag heller på rak arm var det står i sin helhet. Och inte exakt var det står om läkarutlåtandet.

Jo allt det du skriver minns jag, det var just läkarutlåtandet jag inte mindes.

Tänker att eftersom hon garanterat inte själv sagt till läkarna att hon knaprat tramadol så kan ju dom inte heller veta att anfallen kan bero på detta.
Utan dom går på hennes ”svåra” hemförhållanden”, psykisk ohälsa, ev PTSD osv som en ev orsak och sätter då diagnosen PNES utefter detta.
Citera
2024-05-13, 17:45
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det är bara att kopiera varje text och skriva in det på google så därför trodde jag det ej behövdes.
https://neurosymptoms.org/sv_SE/symptoms/fnd-symptoms/functional-dissociative-seizures/
Hemsidan du efterfrågade.

Enligt reglerna ska man inte behöva klicka på länkar/söka själv, utan man postar länk och citat ur den.
Citera
2024-05-13, 18:05
Medlem
Citat:

Tänker att eftersom hon garanterat inte själv sagt till läkarna att hon knaprat tramadol så kan ju dom inte heller veta att anfallen kan bero på detta.
Utan dom går på hennes ”svåra” hemförhållanden”, psykisk ohälsa, ev PTSD osv som en ev orsak och sätter då diagnosen PNES utefter detta.
Det står säkerligen med i fup. Men det är mkt i fup som repeteras om o om igen pga olika vittnesmål i förundersökningen.
Vittnesmålen kommer tillbaka i rättegången (youtube) och i vissa fall framkommer det lite fylligare vittnesmål då pga frågor från åklagaren/försvaret.
Jag tänker inte läsa om 3000 sidor av fup. Kommer du själv ihåg exakt var du läst det i fup?
Eller lyssnat på det i intervjuer/vittnesmål ,eller läst protokoll som varit utlagda här i tråden osv.
Hon åkte ambulans till sjukhus när hon hade ett anfall som pågått i timmar. Såklart att de undersökt henne ordentligt troligen med Video-EEG. För om det var ep anfall skulle hon kanske behövts vårdas i respirator. Jag vill minnas att de sa att det ej var kliniskt ep. Det framgår säkerligen av hennes journaler att hon är fd amfetaminmissbrukare. Så de har nog frågat ut henne. Om JI då ljuger om sina medicinintag så kan de inte göra ngt.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-13 kl. 18:11.
Citera
2024-05-13, 18:07
Medlem
Citat:
Enligt reglerna ska man inte behöva klicka på länkar/söka själv, utan man postar länk och citat ur den.
Står det i reglerna? Det har jag ej sett. Tack för rättelse.
Vill du ha alla 3 länkarna?
1/ https://neurosymptoms.org/sv_SE/symptoms/fnd-symptoms/functional-dissociative-seizures/
2/ https://neurosymptoms.org/sv_SE/symptoms/fnd-symptoms/functional-dissociative-seizures/
3/ https://www.sbu.se/pubreader/pdfview/display/91472?browserprint=1&lang=sv
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-13 kl. 18:27.
Citera
2024-05-13, 18:14
Medlem
Citat:

Om jag visste hur man gör skulle jag söka i tråden på funktionella anfall.
Det är vad sjukvården satte som orsak på JIs anfall.
Jag tror att du klarar det.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-13 kl. 18:29.
Citera
2024-05-13, 19:31
Medlem
Förtydligande
Det anfallet som JI fick hemma i Löberöd augusti 2022 pågick i ett par timmar och eftersom att de finns ep i JIs släkt och det påminde om ett grand mall ep anfall så har såklart sjukvården utrett det ordentligt.
Jag vet inte om det publicerats ett läkarutlåtande men sjukvården kom fram till att det inte var ett epilepsi anfall utan de kallar det för funktionella anfall. Jag har inte avfärdat att JI skulle ha något tablett missbruk eller blandmissbruk. Jag bara invänder mot att kalla det för epilepsi för det var det inte.
Men det stämmer mycket väl in på JI med funktionella anfall. Men hennes eventuella missbruk kan också spela in såklart. Men det har nog inte JI varit ärlig med om hon fått frågor av sjukvården.
Vi får se vad som kommer fram om tablettmissbruk bland nya bevis i HR,

EDIT: Finns det några starka belägg för att JI skulle missbruka Tramadol?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-05-13 kl. 19:48.
Citera
2024-05-13, 20:25
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Om jag visste hur man gör skulle jag söka i tråden på funktionella anfall.
Det är vad sjukvården satte som orsak på JIs anfall.
Jag tror att du klarar det.

Du använder sökfunktionen givetvis.
Citera
2024-05-13, 20:30
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det står säkerligen med i fup. Men det är mkt i fup som repeteras om o om igen pga olika vittnesmål i förundersökningen.
Vittnesmålen kommer tillbaka i rättegången (youtube) och i vissa fall framkommer det lite fylligare vittnesmål då pga frågor från åklagaren/försvaret.
Jag tänker inte läsa om 3000 sidor av fup. Kommer du själv ihåg exakt var du läst det i fup?
Eller lyssnat på det i intervjuer/vittnesmål ,eller läst protokoll som varit utlagda här i tråden osv.
Hon åkte ambulans till sjukhus när hon hade ett anfall som pågått i timmar. Såklart att de undersökt henne ordentligt troligen med Video-EEG. För om det var ep anfall skulle hon kanske behövts vårdas i respirator. Jag vill minnas att de sa att det ej var kliniskt ep. Det framgår säkerligen av hennes journaler att hon är fd amfetaminmissbrukare. Så de har nog frågat ut henne. Om JI då ljuger om sina medicinintag så kan de inte göra ngt.

Nej, och det var ju precis det jag skrev.
Jag minns inte vad det stod i läkarutlåtandet, och tänkte att iom att jag skriver det så kan ju någon som minns vad det stod isf få svara på det istället.

Att hon köpte tramadol från utlandet framkom i äldre sms mellan J och pappan, om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in