2024-05-13, 16:57
Medlem
De är inte riktiga gudar det är någon som försöker skapa perverst många entiteter som de trakasserar folk med.

En normal gud skulle aldrig använt såna metoder som de håller på.
Själslös det märker man.
De kan inget om sina egna energier ens det märks.
Kommunicerar som massa gubbar i datorer.
Varför bjuder ni hit de era galningar?

De gör intrång I luftrummet på något sätt.
Citera
2024-05-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Om det skulle finnas något som en gud och en andevärld och själar. Vad är då i så fall förklaringen till att denne gud och denna osynliga värld håller oss i total okunskap om vad som pågår, i total förvirring?

Man behöver inte vara i okunskap om man läser bibeln, hela mänskligheten har tillgång till bibeln mer eller mindre lättillgängligt.

Citat:
Med tanke på alla religioner och världsåskådningar som existerar så vet ju ingen ett jota säkert om något.

Har du undersökt saken eller antar du bara att det är på det sättet?

Gud har skickat hans folk över hela världen för att undervisa människorna. Men dom flesta vill inte lyssna:

"Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter." (Matt 10:14 Bibel2000)

Citat:
Varför leker denna hinsidesvärld kurragömma?

Gud har visat sig i historien många gånger, nu förklarar han sig genom bibeln. Orsaken till att han inte alltid visar sig är för att människor ska kunna välja själva hur dom vill leva sina liv utan att Gud påverkar detta.

Om du är genuint intresserad av att hitta Gud, så börja läsa bibeln. Ta hjälp att förstå bibeln av Jehovas vittnen nästa gång dom ringer på din dörr.
Citera
2024-05-13, 17:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Han påstod inte att det han skrev var en vetenskaplig förklaring, han hänvisade till den vetenskapliga förklaringen och förklarade vad det är den faktiskt behandlar.
Kanske du behöver hitta din egen viktklass?

Han påstod faktiskt det jag åsyftade i mitt inlägg, nämligen att:

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Den vetenskapliga förklaringen börjar med "Innan Big bang så vet vi inte hur det såg ut.".

Och jag ifrågasätter alltså om "innan" ens är ett meningsfullt begrepp i det sammanhanget.

I vilket fall, det jag hävdar är att Big bang är startpunkten för vetenskapen.

Då kan väl inte "innan Big bang" vara den vetenskapligt korrekta startpunkten?
Är det det du försöker säga här?
Citera
2024-05-13, 18:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tiden som den ser ut nu uppstod vid Big bang ja. Men nu gör du återigen samma fel att misstolka det som att det inte fanns nått alls innan Big bang.
Bara för att vi inte vet hur det såg ut, så betyder det inte att inget existerade. Oavsett om det gäller materia eller tid.

Det kan vi spekulera om, men det är den vetenskapliga modellen jag pratar om när jag säger att allt startar med Big bang.
Citera
2024-05-13, 18:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag börjar med att reflektera över vad en "tänkande entitet" är för något och kommer fram till att det är någon slags dynamisk process eller system med förmåga att bearbeta information, lära sig av erfarenhet och anpassa sitt beteende till sin omgivning.

Här tycker jag att du blandar ihop entiteten och själva processen. Tänkande i sig är en process, men processen är inte entiteten. Förstår du? Du drar likhetstecken där inget likhehtstecken ska finnas.

Citat:
När jag sedan reflekterar över evolutionen så verkar den beskrivningen passa in ganska bra.

Nej, du tycker att det passar in därför att du tänker fel.

Citat:
Vi tenderar dock att använda ett mer abstrakt och symboliskt språk när vi talar om mänskliga egenskaper som medvetande och syfte, medan vi använder ett mer konkret och beskrivande språk när vi talar om naturliga processer. Det här tror jag leder till en känsla av separation mellan "oss" och "naturen", trots att vi är en del av samma naturliga värld.

Det är väl inget konstigt att vi talar om mänskliga egenskaper som medvetande och syfte och säger annorlunda om naturen eftersom vi inte ser egenskaperna medvetande och syfte hos naturen i sig. Naturliga processer är just processer, det finns inget medvetande och syfte med dem, de bara finns utan något medvetande eller syfte. Det är vi människor som i vissa fall kan tänka oss att tillskriva dessa processer ett syfte, men det är en efterkonstruktion. Människan gillar att efterkonstruera i försök att hitta dolda syften eftersom vi vill tro att allt har ett syfte snarare än att allt bara händer.

Citat:
Här är ett exempel:
När vi pratar om de urval vår hjärna gör kallar vi det för att "välja". Men när vi pratar om evolutionen så säger vi istället att det sker ett "urval".
Trots att det i grunden skulle kunna vara samma slags processer vi pratar om.

Här blandar du återigen ihop begreppen och sätter likhetstecken där det inte ska vara likhetstecken.

När vi gör val så är det vi själv som väljer vad vi ska göra och agerar själva baserat på det.

När vi talar om evolutionens urval så talar vi istället om vad som händer i naturen som gör att vissa överlever. Urvalet görs alltså av externa faktorer. Det har inget med någon vilja att göra, allt levande vill sannolikt leva, i den mån de har en uttalad vilja. Vi har svårt att se vilja hos växter, men om du kan visa på att det finns så vore det bra, annars blir det svårt att göra en liknelse.

Evolutionen har heller ingen vilja, den bara sker. Den gör inte medvetna urval, utan ”urvalet” görs av omständigheterna (vädret, annat liv i området, miljön, tillgången på föda, tillgången på rovdjur och andra egenskaper).

Så, nej, ”välja” och ”urval” är inte samma i detta sammanhang.

Citat:
Det är lätt att luras att tro att begrepp som till exempel medveten, syfte och vilja är något annat än symboler som pekar på en mer fundamental naturlig ordning som inte behöver vara begränsad till oss människor.

Det där tror jag att du rörde till lite för mycket.

Citat:
Ungefär så tänker jag. Det är bara reflektioner.

Bra att du förklarar hur du tänker. Då går det att diskutera.
Citera
2024-05-13, 18:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Här tycker jag att du blandar ihop entiteten och själva processen. Tänkande i sig är en process, men processen är inte entiteten. Förstår du? Du drar likhetstecken där inget likhehtstecken ska finnas.

Jag förstår inte riktigt kritiken. Varför kan inte en process eller ett sytem vara en tänkande entitet?
Citera
2024-05-13, 18:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
När vi gör val så är det vi själv som väljer vad vi ska göra och agerar själva baserat på det.

Man kan också säga att din hjärnas aktivitet leder till ett visst utfall.

Och detta kallar vi att "välja", eller hur?
Citera
2024-05-13, 19:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är som att välja att vara analfabet trots att man kan läsa och skriva. Nej, det fungerar inte så. Människor fungerar inte så.
Det är bara en lögn ni troende måste intala er själva för att rättfärdiga er egen dumhet.
Det är som att välja att blunda och sedan gå runt och spöka och gorma "det finns ingenting där ute att se, allt är mörkt". Så fungerar du, en förhärdad, i grav ogudaktighet långt framskriden person.
Citera
2024-05-13, 19:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, tvärt om. Vidskeplighet.
It's all there, hiding in plain sight
Citera
2024-05-13, 19:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det skulle finnas något som en gud och en andevärld och själar. Vad är då i så fall förklaringen till att denne gud och denna osynliga värld håller oss i total okunskap om vad som pågår, i total förvirring? ...
Tala för dig själv.
Citera
2024-05-13, 21:08
Medlem
diploids avatar
Citat:
Tiden som den ser ut nu uppstod vid Big bang ja. Men nu gör du återigen samma fel att misstolka det som att det inte fanns nått alls innan Big bang.
Bara för att vi inte vet hur det såg ut, så betyder det inte att inget existerade. Oavsett om det gäller materia eller tid.
Problemet här är att du argumenterar utifrån ignorans - "vi vet inte och därför är det en möjlighet," vilket är ett uppenbart argumentationsfel. Istället, vad vet vi? Jo, att vårat universum hade en början - t.ex. i form av Big Bang, om man köper den sekulära berättelsen. Att spekulera i eviga universum, andra former av "tid" eller vad man nu lyckas fantisera ihop, är ingenting annat än just fantasier och därför fullständigt ointressanta i sammanhanget. Kanske lever vi i en dröm, kanske är världen en illusion. Listan på tänkbara förklaringar kan göras oändlig lång, men för oss inte närmare sanningen alls och därför värdelösa.
Citera
2024-05-13, 21:24
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?
Kan tänka att någon skrivit det förut i denna långa tråd.

Tänk tanken att såväl de judiska invånarna i Israel som de islamiska palestinierna slutade att tro på gud och blev ateister. Helt plötsligt hade inte länge något motiv för att slakta varandra. De skulle sedan kunna leva fredligt i samma land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in