2024-05-13, 11:07
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Problemet med ditt resonemang är att detta inte är en fråga om statistik eller sannolikhetslära utan frågan, ställd på sociala medier, avslöjar något om kvinnors faktiska rädslor.

Och ursäkta mig...du tror kvinnors rädsla beror på media? Vad missade du i WHOs siffror ?

Till viss del beror rädslan på media/socialmedia. Ja.

Klart statistik är inblandat här. Det finns geografiska områden, urbana icke urbana miljöer med mer att ta hänsyn till. Precis som med gängvåldet.

Där jag bor är det i princip noll risk att utsättas för en gängskjutning och en microskopisk riska att utsättas för våld för en kvinna av en okänd man. Däremot är det en stor chans att du, på väg till jobbet, krockar med ett vilt och skadar dig.

Globalt är det 1 av 3, lokalt kan det vara 9 av 10 eller 1 av hundra.
Citera
2024-05-13, 11:11
Medlem
Smugumins avatar
Såvida det inte rör sig om en isbjörn så är män betydligt farligare för kvinnor än björnar.
Citera
2024-05-13, 11:13
Medlem
Jag skulle hellre vilja träffa yogi björn än Ronja röv dotter

Den ena vill ju ha mat den andra alla mina pengar

Så visst jag förstår kvinnor i den här debatten
Citera
2024-05-13, 11:17
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
De allra flesta regioner i Sverige idag har betydligt större andel mördade kvinnor av partners än dödsfall pga gängkriminalitet.

Mördade av sin partner. Inte av en främmande man i skogen.

Detta säger något om hur dåliga kvinnor är på att välja sina partners snarare än något om hot från män i allmänhet.
Citera
2024-05-13, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jag skulle hellre vilja träffa yogi björn än Ronja röv dotter

Den ena vill ju ha mat den andra alla mina pengar

Så visst jag förstår kvinnor i den här debatten

Ja för att en kvinna vill ha dina pengar går att jämföra med att bli våldtagen? Det är lika illa? Är du på riktigt dum eller gör du dig till för att väcka reaktioner?
Citera
2024-05-13, 11:21
Medlem
DonaldBidens avatar
Går en kvinna förbi en främmande man ute i skogen kommer denne nästan garanterat hälsa, även om han saknar tillräckligt socialt värde för att tilltala den utsatta kvinnan. Får en panikattack bara jag tänker på det!

Och om det skulle vara en man som inte hälsar, utan tittar bort, så är det garanterat någon form av antisocial personslighetsstörning och trolig mördare.

Mot dessa två alternativ är det självklart att varje kvinna hellre möter Björn.
Senast redigerad av DonaldBiden 2024-05-13 kl. 11:27.
Citera
2024-05-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterietlever
Ja för att en kvinna vill ha dina pengar går att jämföra med att bli våldtagen? Det är lika illa? Är du på riktigt dum eller gör du dig till för att väcka reaktioner?

Det är precis värre än att bli våldtagen man förlorar hela sitt liv man har byggt det gör inte bara ont i röven utan också i själen.
Citera
2024-05-13, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Det är precis värre än att bli våldtagen man förlorar hela sitt liv man har byggt det gör inte bara ont i röven utan också i själen.
Testa att inte ge bort dina pengar till kvinnan? Till skillnad från vid en våldtäkt har du ett val och därmed ett ansvar om du ger bort dina pengar.
Om det inte är en kvinnlig rånare då. Med pistol.
Citera
2024-05-13, 11:27
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Enligt WHO så
Björnar har de senaste 15 åren attackerat människor 664 ggr globalt.

Vad ska detta säga tycker du?

Placera lika många björnar som män i stan så ska du se att det blir slakt.
Citera
2024-05-13, 11:28
Medlem
Pansarhyenas avatar
Ett par saker som jag tycker är viktiga här:

1. En normalt funtad man utgör inget som helst hot mot en ensam kvinna i skogen. Hotet kommer i princip uteslutande från den undergrupp av män (ca 10%) som har allvarligt nedsatt empatisk förmåga, eller helt saknar sådan. (Och inte ens dessa utgör ett hot annat än i undantagsfall.) Feministers oförmåga att göra åtskillnad mellan dessa abnorma individer och män i allmänhet måste banne mig få ett slut!

2. Om jag dömde vilken annan grupp som helst efter en liten minoritets handlingar på det sätt som feminister dömer ut män för att en liten minoritet våldtar eller slår skulle jag med all rätt avfärdas som hopplöst fördomsfull. (Och nej, att X andel kvinnor blivit utsatta för sexuella övergrepp betyder inte att det också är X andel män som gjort sig skyldiga till sådana. MeToo lärde oss ju att den som betett sig förkastligt mot en kvinna nästan alltid gjort det även mot minst tio andra.)
Citera
2024-05-13, 11:30
Medlem
Risken som kvinna att drabbas av olika typer av sexuella attacker är väldigt hög. Hur man än vrider och vänder på statistiken så kommer man inte ifrån det faktumet. Det finns troligtvis även ett mörkertal vilket innebär att risken är underskattad.

Att den stora risken skulle bero på att kvinnor falskanmäler titt som tätt finner jag otroligt osannolikt men även om så var fallet, så hamnar vi på en hög siffra. Det går inte att komma bort ifrån det.

''Being attacked by a bear is much less common, with only 664 attacks worldwide over 15 years, and very few fatal attacks. And bears tend to avoid humans, attacking only when provoked or protecting their young.''

Kan vara bland det dummaste jag har läst. Har folk ingen logik numera? Exponeringstiden är helt olika i de båda exemplena. Går inte att göra någon rättvis jämförelse av det där.

Utfallspunkterna är inte ens likadana i artikeln ifrån theconversation. Det gäller ju att titta på samma utfallspunkt - exempelvis mortalitet.

Vi förväntar oss ju inte direkt att björnar utsätter kvinnor för sexuellt våld...

Man kan argumentera med samma skeva logik att tigrar minsann är ofarligare än män och att det är säkrare att springa på en tiger i skogen än en man .

https://www.statista.com/statistics/1177271/number-of-reported-cases-of-sexual-offence-in-sweden-by-type/

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

https://theconversation.com/why-women-would-prefer-to-be-alone-in-the-woods-with-a-bear-than-a-man-229140
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-05-13 kl. 11:36.
Citera
2024-05-13, 11:37
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Tror det handlar om en "symbolisk" björn eller tom rovdjur, dvs vilket rovdjur som helst.
Och kan lova att även grizzlybjörnar har betydligt lägre mördar-rates av människa än vad män har.

Grizzlybjörnen har betydligt lägre mördar-rates av människa än vad män har eftersom grizzlybrjörnar och människor inte umgås speciellt ofta. Men hade grizzlybjörnar träffat lika många kvinnor som människo-män så hade statistiken sett annorlunda ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in