• 1
  • 2
2024-05-12, 23:35
Medlem
Vissa tycker kanske man inte alls ska handla av foodora. Jag ser det istället så här... Livet är svårt och komplicerat. Ibland behöver man något sent på kvällen, och då kan det vara lämpligt att ta hem mat eller handla matvaror hos tjänster som foodora.

Det jag stör mig på är inte själva tjänsten i sig som jag ska förklara senare... Sen finns också en "moralisk" dimension med hur buden betalas och annat. Det är inget jag orkar sätta mig in i.. Tar jag hem direkt från en pizzeria, kan hela personalen vara papperslösa flyktingar som knappt får betalt alls. Vad vet väl jag? Så jag resonerar lite som Immanuel Kant här... Jag ansvarar mestadels för mitt eget beteende, och det får i många avseenden räcka.

Nåväl... Det jag stör mig på är att deras butiker med matvaror ibland inte har vissa produkter jag vill köpa. Eller inte bara jag förresten... Det är produkter de flesta som kan tänkas handla hem på kvällen, nog ofta har ett behov av såsom mjölk. Just mjölk är frånvarande från de flesta matbutiker man kan handla ifrån via foodora sent på kvällen. De har annat såsom drick-yoghurt och turkisk yoghurt. Det sistnämnda är åtminstone ett någorlunda acceptabelt alternativ till mjölk. Så är inte riktigt fallet med 1L yoghurt med vaniljsmak, men det var det närmaste de hade...

Åtminstone foodora market hade åtminstone ett hyfsat sortiment gällande mjölk. Nu har de dock av outgrundlig anledning, tagit bort sorter jag brukade köpa... Men de har åtminstone mjölk alls? Det är dock inget man kan lita helt på längre... Nu har de färre sorter av vanlig mjölk, och ibland ingen mjölk alls. Jag antar då det kanske är slut och jag har hört de bara får in nya varor varje måndag, eller något... Det är i så fall ett ganska korkat system. Jag ogillar starkt att behöva köpa alternativa produkter, speciellt när det gäller något så fundamentalt inom vanlig kosthållning som mjölk.

Sen också vissa andra produkter de haft som sen försvunnit ur sortimentet för att efter lång tid återkomma, som försvunnit igen för att komma tillbaka senare. Detta skrev jag faktiskt om och gav feedback på under månader. Till slut gav jag upp, men när jag pallade kolla igen efter veckor eller månader, var produkterna tillbaka igen. Grattis...

Har ni också märkt detta att foodora market börjat balla ur med att ha produkter i lager? Övriga små-butiker man kan köpa ifrån kan man kanske inte kräva mycket av men deras egen market, bör åtminstone ha hyfsat sortiment... Sen finns i för sig andra tjänster, men det handlar ofta om samma butiker med ungefär samma sortiment.

Så vad tycker ni?
Senast redigerad av Snobird 2024-05-12 kl. 23:45.
Citera
2024-05-12, 23:44
Medlem
Onanikrems avatar
Kan ärligt säga jag handlat från Foodora en gång och aldrig mer, det var dyrare än om jag hämtat själv, det tog nästan en timma och pizzajäveln var kall, varför skall jag betala mer för en kall pizza och behöva vänta fyra gånger så länge? Visst, jag fick den hemkörd. Förr när pizzagubben hade egen hemkörning gick det mycket snabbare, var billigare och pizzajäveln var fortfarande varm!

Slutat köpa pizza överhuvudtaget nu när en vanlig jävla pizza krupit över 100kr För 100 kr Kan jag steka en oxfile och göra potatisgratäng själv och ändå ha pengar över för vin eller öl!
Citera
2024-05-12, 23:45
Medlem
Är du handikappad eller bor du ute i skogen? Varför behöver du få mat hemlevererad?
Citera
2024-05-12, 23:48
Medlem
triptykens avatar
Har nog aldrig handlat av foodora. Eller fått hemtjänst. Huvudsakligen för att jag är en vuxen människa som inte behöver vård som ett Wall-e fetto i sin svävarstol. Det är tydligen en unik och udda åsikt nuförtiden som man inte får säga men fuck it.
Citera
2024-05-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan ärligt säga jag handlat från Foodora en gång och aldrig mer, det var dyrare än om jag hämtat själv, det tog nästan en timma och pizzajäveln var kall, varför skall jag betala mer för en kall pizza och behöva vänta fyra gånger så länge? Visst, jag fick den hemkörd. Förr när pizzagubben hade egen hemkörning gick det mycket snabbare, var billigare och pizzajäveln var fortfarande varm!

Slutat köpa pizza överhuvudtaget nu när en vanlig jävla pizza krupit över 100kr För 100 kr Kan jag steka en oxfile och göra potatisgratäng själv och ändå ha pengar över för vin eller öl!

Ok, jag tyckte själv att beställa pizza via internet överhuvudtaget var löjligt när man lika gärna kan ringa pizzerian direkt eller gå dit. Sen kom en period när jag höll på med "binge watching" av TV-serier och ändå behövde mat. Jag hade inga kontanter hemma men en online-tjänst lät mig betala med kort...

Det är ju inte som du har upplevt helt acceptabelt om maten är kall. Fast det kan ändå vara bättre att få hem något alls än att behöva kånka sig till en pizzeria sent på kvällen, mitt i vintern. Jag beställde också mest från pizzerior som åtminstone på den tiden, hade hyfsat snabb och effektiv utkörning. Då hade de åtminstone egna bud...

Sen finns möjligheten att värma en pizza kort i micron, vilket jag faktiskt gjort. In med hela förpackningen. Hehe...

Men jag håller med om priser. Speciellt efter pandemin och annat trams, verkar priserna gått upp på ett oskäligt sätt.
Citera
2024-05-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Är du handikappad eller bor du ute i skogen? Varför behöver du få mat hemlevererad?

Varför behöver man göra något alls om man ska vara lite filosofisk? Det kan vara behändigt på kvällen att inte behöva gå hela vägen till en pizzeria eller annat.
Citera
2024-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Varför behöver man göra något alls om man ska vara lite filosofisk? Det kan vara behändigt på kvällen att inte behöva gå hela vägen till en pizzeria eller annat.

Är det inte precis vad man behöver om man ska äta pizza, att man rör på sig?

Annars blir det ju dubbelt onyttigt.
Citera
2024-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vem fan köper matvaror via Foodora? Istället för att bara gå ner till Ica och handla själv? Är du måhända lite eljest?

Snabbhet, effektivitet. Jag handlar ju inte alltid där men att gå igenom en stor procedur mitt i vintern t.ex. för att man behöver 1L mjölk och lite annat sent på kvällen...
Citera
2024-05-12, 23:59
Medlem
Citat:
Är det inte precis vad man behöver om man ska äta pizza, att man rör på sig?

Annars blir det ju dubbelt onyttigt.

Kanske det men livet är svårt. Move on...
Citera
2024-05-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Har nog aldrig handlat av foodora. Eller fått hemtjänst. Huvudsakligen för att jag är en vuxen människa som inte behöver vård som ett Wall-e fetto i sin svävarstol. Det är tydligen en unik och udda åsikt nuförtiden som man inte får säga men fuck it.

Du har en poäng... Jag började som jag nämnt handla hem ibland för flera år sen och har fortsatt med det. Jag handlar dock mest där när det är något jag akut behöver en sen kväll och liknande...
Citera
2024-05-13, 00:03
Medlem
Citat:
Alla har inte några minuter från pizzerian/affär. Har du tänkt på det nej!
För övrigt har handlat från foodora en gång, var smidigt och fick den mat jag skulle ha.
Citera
2024-05-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Alla har inte några minuter från pizzerian/affär. Har du tänkt på det nej!
För övrigt har handlat från foodora en gång, var smidigt och fick den mat jag skulle ha.

Sen om det är en kall vinter... Visst, jag är svensk och bör kunna hantera vilken kyla och stormar som helst. Ett bud har dock betalt för att ge sig ut i sådant väder, och vissa kör förhoppningsvis bil. Har de leveranser alls får man anta det är ok för budet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in