2024-05-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Lars Johansson säger detta i TV3:s programserie "Att lösa ett mord" 2022. Vad är det som är konstigt med att polisen inte kan ha KM som officiellt misstänkt hur länge som helst, men ändå kan se honom som intressant i utredningen? Luckorna i KM:s berättelse om natten kvarstår ju!

Antingen sa ar du misstankt, eller ocksa inte. Det finns liksom inte mycket grazon att jobba med har. Sedan vad KM har berattet for polisen och vad som framkommit i media ar ju ocksa tva skilda saker. Jag tror att polisen fatt bekraftat vissa saker fran hans vittnesmal och helt enkelt kommit till den enkla slutledningen att det helt enkelt inte finns tid nog for honom att passa in i pusslet, minneslucka eller ej. Ergo, avskriven.

Jag har sagt det lange, vad ni skall leta efter ar tva personer som ger varandra alibi som inte kan bekraftas av en tredje part. Dom som gjort detta fick gott om tid att snacka ihop sig och dom har sakerligen med den hjalpen fran en klantig polisutredning flugit langt, langt under radarn hela tiden. Den enda svaga punkten ar bilen (en bil maste ju till, alla vet det), och jag ar fortfarande forvanad att inte den biten knackts av datida Mariestadskillar, alla pa den tiden visste vad alla korde. Det ar liksom inte Stockholm vi snackar om har. Om detta varit i min hemstad sa hade det snackats direkt om vilka bilar som kunde passa in, vilka som korde den natten och det hade stallts en hel del fragor pa byn ganska sa omedelbums. Jag tror, och har trott fran forsta borjan, att mordaren/mordarna finns i familjens omedelbara narhet och att foraldrar och systrar vet exakt vilka dessa gynnare ar. Om jag fortsatter gissa och skjuter lite fran hoften har, ofvre medelklass eller battre. Familjen/familjerna ar inte fattiga, tvartom valetablerade i samhallet med bra status. Skulle definitivt anta att dom bor/har bott pa Ekudden eller har familj dar. Valutbildade, smarta, socialt mycket skickliga. Extremt tajta, har funnits i bekantskapskresten i manga ar. Skulle heller inte forvana mig om dom ar idrottare och/eller tavlingsmanniskor av nagot slag. Definitiv mangarig sjovana och ruggigt bra lokalkannedom, eftersom jag ocksa tror den stackars tjejen ligger i Vanern.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-12 kl. 18:28.
Citera
2024-05-12, 18:26
Medlem
Citat:
Lars Johansson säger detta i TV3:s programserie "Att lösa ett mord" 2022. Vad är det som är konstigt med att polisen inte kan ha KM som officiellt misstänkt hur länge som helst, men ändå kan se honom som intressant i utredningen? Luckorna i KM:s berättelse om natten kvarstår ju!

Skillnaden är - vilket borde vara uppenbart - att om han inte är misstänkt är hans luckor helt ointressanta, lika ointressanta som vad alla andra icke-misstänkta gjorde de aktuella timmarna. Frågan är snarare på vilket sätt polisen ser honom som "intressant i utredningen" om han inte är misstänkt. Alla som inte kan redovisa exakt vad de gjorde de aktuella timmarna är ju inte intressanta i utredningen.
Citera
2024-05-12, 20:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Antingen sa ar du misstankt, eller ocksa inte. Det finns liksom inte mycket grazon att jobba med har. Sedan vad KM har berattet for polisen och vad som framkommit i media ar ju ocksa tva skilda saker. Jag tror att polisen fatt bekraftat vissa saker fran hans vittnesmal och helt enkelt kommit till den enkla slutledningen att det helt enkelt inte finns tid nog for honom att passa in i pusslet, minneslucka eller ej. Ergo, avskriven.

Jag har sagt det lange, vad ni skall leta efter ar tva personer som ger varandra alibi som inte kan bekraftas av en tredje part. Dom som gjort detta fick gott om tid att snacka ihop sig och dom har sakerligen med den hjalpen fran en klantig polisutredning flugit langt, langt under radarn hela tiden. Den enda svaga punkten ar bilen (en bil maste ju till, alla vet det), och jag ar fortfarande forvanad att inte den biten knackts av datida Mariestadskillar, alla pa den tiden visste vad alla korde. Det ar liksom inte Stockholm vi snackar om har. Om detta varit i min hemstad sa hade det snackats direkt om vilka bilar som kunde passa in, vilka som korde den natten och det hade stallts en hel del fragor pa byn ganska sa omedelbums. Jag tror, och har trott fran forsta borjan, att mordaren/mordarna finns i familjens omedelbara narhet och att foraldrar och systrar vet exakt vilka dessa gynnare ar. Om jag fortsatter gissa och skjuter lite fran hoften har, ofvre medelklass eller battre. Familjen/familjerna ar inte fattiga, tvartom valetablerade i samhallet med bra status. Skulle definitivt anta att dom bor/har bott pa Ekudden eller har familj dar. Valutbildade, smarta, socialt mycket skickliga. Extremt tajta, har funnits i bekantskapskresten i manga ar. Skulle heller inte forvana mig om dom ar idrottare och/eller tavlingsmanniskor av nagot slag. Definitiv mangarig sjovana och ruggigt bra lokalkannedom, eftersom jag ocksa tror den stackars tjejen ligger i Vanern.

ALLT som dessa två Mästerdetektiver lyfter fram är ju plockat från en gråzon mer grå än ngn tidigare sett just färgen grå.

Håller med dej om att fallet borde varit löst för länge, länge sedan, men polisen var överhuvudtaget inte på hugget i början (iofs inte senare heller) av fallet.

Att det inte är random okända person/er som tagit Helena av daga är utom allt tvivel, GM är absolut inom Helenas vänskapskrets, sen hur nära är svårt att svara på, men jag skulle absolut inte bli förvånad över någon i hennes krets, för som du även skriver så har GM gått under radarn för alla i över 30 år. VEMS bil klev Helena in i efter att Stadt stängts den sommarnatten det är the big issue! (Om, vilket är ytterst troligt att det var två GM så är det ju inte ens säkert att båda fortfarande är vid liv.)
Citera
2024-05-12, 20:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Hur vet du att KM är oskyldig? Och igen: Jag använder bara den information som polisen har släppt. Jag säger inte att han skulle ha mördat Helena.

Edit: KM har inte sagt allt. KM har en besvärande lucka i sin berättelse. KM vet vad han gjorde under den tiden, men han vill inte berätta. KM skyller på "fylla". Märkligt att PU har samma minneslucka efter 02:00. Han skyller också på "fylla" - fastän han tog bilen ner till stan. (Han ville väl ha med bilen hem?) Två personer med samma "minneslucka" blir för mycket. Det inser även du.

PU hade en minneslucka eller förklaringen "minglat på torget" till i alla fall till 3:00 cirka då han därefter har stått med Ulri*ka K och Susanne B i taxikön vid torget då och som de skall ha rapporterat in till polisen. Skall han då vara riven, uppskärrad och smutsig här då så blir det mycket knepigt minst sagt. Nej.

Tar vi då hans bil en Toyota Camry sedan 1986, så om han har varit vid Kohagen med den och att efter brottet skett där, vänt vid Bäcken och dragit in mot stan igen och förbi Lockerudsvittnet med denna större mellanklassbil som ser allt annat ut som en bil som detta vittne beskrev: en mindre ljus/vit bil "likt en Golf" dra ner Mariegärdesväg.

Till vilken bil byter han sedan till där nere i Bråten då för att återkomma med till lekplatsen för att hämta upp kroppen med, om vi förutsätter att denna bil Lockerudsvittnet ser, fortsätter ner över gräsmattan via cykelvägar ner dit ? Vems bil byter han till då och vem är han med ?

Nej, PU i detta får jag inte ihop.
Citera
2024-05-12, 21:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Skillnaden är - vilket borde vara uppenbart - att om han inte är misstänkt är hans luckor helt ointressanta, lika ointressanta som vad alla andra icke-misstänkta gjorde de aktuella timmarna. Frågan är snarare på vilket sätt polisen ser honom som "intressant i utredningen" om han inte är misstänkt. Alla som inte kan redovisa exakt vad de gjorde de aktuella timmarna är ju inte intressanta i utredningen.

Och likt förbannat är han fortfarande intressant i utredningen! Titta och lyssna på TV3!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-12 kl. 21:19.
Citera
2024-05-12, 21:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
PU hade en minneslucka eller förklaringen "minglat på torget" till i alla fall till 3:00 cirka då han därefter har stått med Ulri*ka K och Susanne B i taxikön vid torget då och som de skall ha rapporterat in till polisen. Skall han då vara riven, uppskärrad och smutsig här då så blir det mycket knepigt minst sagt. Nej.

Tar vi då hans bil en Toyota Camry sedan 1986, så om han har varit vid Kohagen med den och att efter brottet skett där, vänt vid Bäcken och dragit in mot stan igen och förbi Lockerudsvittnet med denna större mellanklassbil som ser allt annat ut som en bil som detta vittne beskrev: en mindre ljus/vit bil "likt en Golf" dra ner Mariegärdesväg.

Till vilken bil byter han sedan till där nere i Bråten då för att återkomma med till lekplatsen för att hämta upp kroppen med, om vi förutsätter att denna bil Lockerudsvittnet ser, fortsätter ner över gräsmattan via cykelvägar ner dit ? Vems bil byter han till då och vem är han med ?

Nej, PU i detta får jag inte ihop.

Men snälla du: Den endas ord som vi har på historien om taxiresan är ju PU:s! Inte har väl SB, JJ eller UK hört av sig i tråden? Hur kan du vara så naiv att du tror på bara PU:s ord? Förstår du inte att PU tog en rövare?! Jag har ju till och med kunnat bevisa att PU har ljugit om den, eftersom hans historia när de kom fram inte stämmer.

Nej, Lockerudsvittnet kan ha läst tråden och blivit "smittad". En medelålders "tant" brukar inte ha bra koll på bilar - särskilt inte mitt i natten på 70 meters avstånd. Vilken bil som helst kan passa in i hennes hjärna. Till mig - jag som kontaktade henne långt innan Reimer gjorde det - sa hon ingenting om en viss bilmodell - bara att bilen var ljus i färgen. Varning, alltså!

Thord vill styra tråden mot "danskarna". United med flera vill få bort KM. Du vill få bort PU. Jag noterar!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-12 kl. 21:28.
Citera
2024-05-12, 21:21
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Och likt förbannat är han fortfarande intressant i utredningen!

För vem, förutom två clowner 🤡 på Flashback?
Citera
2024-05-12, 21:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att det inte är random okända person/er som tagit Helena av daga är utom allt tvivel, GM är absolut inom Helenas vänskapskrets, sen hur nära är svårt att svara på, men jag skulle absolut inte bli förvånad över någon i hennes krets, för som du även skriver så har GM gått under radarn för alla i över 30 år. VEMS bil klev Helena in i efter att Stadt stängts den sommarnatten det är the big issue! (Om, vilket är ytterst troligt att det var två GM så är det ju inte ens säkert att båda fortfarande är vid liv.)

Helena steg aldrig in i en bil!

KM har en plats i försvinnandet. Samtliga som var med lever än idag.
Citera
2024-05-12, 21:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

För Lars Johansson på polisen i Skövde! (Även om han har gått i pension nu.)
Citera
2024-05-12, 21:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Då måste du vara en ytterst sjuk människa, att grovt förtala en oskyldig människa på det sätt som du och din kompis gör här på Flashback mot KM är minst sagt äckligt!

Citat:
Hur vet du att KM är oskyldig? Och igen: Jag använder bara den information som polisen har släppt. Jag säger inte att han skulle ha mördat Helena.

Edit: KM har inte sagt allt. KM har en besvärande lucka i sin berättelse. KM vet vad han gjorde under den tiden, men han vill inte berätta. KM skyller på "fylla". Märkligt att PU har samma minneslucka efter 02:00. Han skyller också på "fylla" - fastän han tog bilen ner till stan. (Han ville väl ha med bilen hem?) Två personer med samma "minneslucka" blir för mycket. Det inser även du.

Du svarade inte: Hur vet du att KM är oskyldig?
Citera
2024-05-12, 21:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt

KMs misstankegrad var att han var misstänkt för mord och som ensam GM.

Detta betyder då att i polisens värld så hade de tänkt sig han som ensam GM med Helena i Kohagen. Vilket det hade gjort med alla misstänkta i detta fall. När de inte kunde få fram mer info ur honom, ett erkännande som de helst ville ha så återstod också att se om hans DNA fanns på Helenas skor och svaret blev negativt. Han hade inte slängt iväg dem och efter det blev det definitivt under 2019, att han blev avskriven. Vi vet att han inte kan ha varit ensam GM, helt omöjligt.

Men allt annat kring honom kvarstår ju det var ju inget som helt plötsligt försvann i och med detta. Man hade ju sen tidigare kopplat honom till den man som var pilotmannen på bron. Han hade också velat hävda i det första rutinförhören från 1992 "att han knappt varit i närheten av Helena", vilket beslogs med att vara total lögn senare under 1998. Han har också fortfarande en lucka i denna natt som han ej kan redogöra för på 1timma och 15 minuter.

Ser du den sammansatta bilden av KM här ? Alltså inte vilken random snubbe som helst som var på Stadt denna kväll överförfriskad och som hade svårt att minnas precis allting ?
Senast redigerad av IB03 2024-05-12 kl. 21:29.
Citera
2024-05-12, 21:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Du svarade inte: Hur vet du att KM är oskyldig?

Citat:

Ja, är du helt säker på att KM inte var uppe i Kohagen ? Är du riktigt säker på det ? En ärlig fråga och ingen drift.

Försvarar du honom till vilket pris som helst om han ändå råkade vara uppe i Kohagen denna ödesdigra natt ?

Eller är du bara så säker på att så absolut inte kan ha varit fallet ?

Om så, hur kan du veta detta så säkert i så fall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in