2024-05-12, 17:46
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du kan nog ta det lugnt tills nästa deklaration

Wow, det var kul att höra. Äntligen blir jag av med skulder från mitt gamla spelberoende.
Citera
2024-05-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Har precis startat och hade inte beräknat dra in så pass mycket som jag gjort, därför betalar jag 0 i preliminärskatt. Menar du att jag till nästa år bör betala in mer? det håller jag med om.

Jag tror inte att jag behöver betala någonting förrens om ett år, har idiotiska privatlån med hög ränta som jag tänkte betala av. Känns som det är prio 1.
Enskilt är bra på detta sätt, man kan skriva låg preliminär för att sedan rätta till allt i december eller vänta in deklaration i maj, ev söker man uppskov och vinner ännu längre tid.

Man kan även reglera sin sgi på detta sätt, man kanske har en sis sådär i resultat, man skippar vissa avdrag för att höja SGI, man kan sedan plocka tillbaka avdrag upp till 5 år tillbaka, detta påverkar inte din SGI eller så gör man bara en rättelser 5 år tillbaka och får på så sätt igen pengarna, det påverkar inte heller sgi negativt Läs på och lär dig utnyttja systemet på bästa sätt som är bra för dig.
Senast redigerad av hjorten16 2024-05-12 kl. 17:54.
Citera
2024-05-12, 18:47
Medlem
Citat:
Jag vill göra ett eget uttag på min enskilda firma, har 200,000 på företagskontot och 25% av detta är moms jag måste betala om ett år. men deklaration & moms sköter jag årsvis.

Jag tycker det verkar konstigt att jag kan ta ut hur mycket pengar jag vill, det verkar enbart vara överskottet som jag skattar på?

Jag kan i praktiken ta ut alla pengar från företagskontot som eget uttag sålänge jag kan betala moms + skatt om ett år?

Det vore toppen, behöver pengarna men är rädd att göra fel.

Så länge du betalar din skatt som du ska så struntar skatteverket i hur du flyttar pengar mellan dina konton. Notera att enskild näringsidkare bara är en privatperson som har F-skattsedel, företaget och du är samma.
Citera
2024-05-12, 19:19
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Så länge du betalar din skatt som du ska så struntar skatteverket i hur du flyttar pengar mellan dina konton. Notera att enskild näringsidkare bara är en privatperson som har F-skattsedel, företaget och du är samma.

Bra att veta det är nytt för mig. Vill heller inte göra fel det första jag gör.
Citera
2024-05-12, 19:58
Medlem
Fillesnors avatar
Du kan bokföra pengar på konto 1910 (kassa).

Från kassan kan du låna pengar från bolaget någon dag eller två.
Citera
2024-05-12, 20:56
Medlem
Är det inte egenavgifter på uttag också? Eller på själva vinsten per år?
Citera
2024-05-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

I EF kan du "låna" dessa medel valfri tid, ekonomin är ju direkt kopplad till innehavaren.
Citera
2024-05-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebbe0506
Är det inte egenavgifter på uttag också? Eller på själva vinsten per år?

Egenavgifter samt inkomstskatt på resultatet. Dessutom moms enligt vanliga regler.
Citera
2024-05-12, 21:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

Enskild firma är inget bolag
Citera
2024-05-12, 21:31
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I EF kan du "låna" dessa medel valfri tid, ekonomin är ju direkt kopplad till innehavaren.

Det är detta jag tänker att jag kan göra nu, föra över pengar från företagskontot till mitt vanliga konto och ''låna'' dessa pengar utan att bokföra det. Då tillkommer inga egenavgifter, tänker jag fel?

Vad händer sen då när jag inte har dessa pengar kvar och inte har bokfört det?

Ska som sagt betala av mina blanco lån.
Citera
2024-05-12, 21:35
Medlem
Hur funkar det med preliminärskatt egentligen. Kan man skriva 0 kronor hur länge som helst och ta "skattesmällen" i slutet av året varje år? Lär väl inte spela någon roll va?
Citera
2024-05-12, 21:39
Medlem
Citat:
Det är detta jag tänker att jag kan göra nu, föra över pengar från företagskontot till mitt vanliga konto och ''låna'' dessa pengar utan att bokföra det. Då tillkommer inga egenavgifter, tänker jag fel?

Vad händer sen då när jag inte har dessa pengar kvar och inte har bokfört det?

Ska som sagt betala av mina blanco lån.

Bokföra det bör du göra. Finns konto för "Eget uttag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in