2024-05-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Att Israel vann folkets röster tror jag inte på.

De fick dels massa stödröster av såna som skiter i låtarna och inte ens tittar, men röstar 20 ggr från alla sina 20 telefoner för att de tycker det är hedervärt att slakta araber.

Dels kunde jag själv konstatera, med mina minimala datakunskaper, hur lätt det var att fuskrösta med vpn och ett snott kreditkortsnummer.

Och då kan man fråga sig vilka som är duktiga och flitiga när det gäller påverkansoperationer. Härska och söndra....

Hade varit intressant att se en granskning av "folkets" röster.

Jag håller med.. tycker även så i melodifestivalen. Förr på typ 80-talet ringde man enbart från sin hemtelefon för att kunna rösta… fanns inget annat sätt.. tror det var bättre! Dom borde hitta på något säkrare sätt i den digitala världen. Majoriteten i Sverige tror jag inte ville Markus&Martines skulle vinna.. jag tror det var deras fans som såg till att dom vann.. känns inte riktigt rättvist.
2024-05-12, 13:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Svenska folket gav sin 7:a till Nemo-uppvisningen, dvs fjärde högst betyg av alla 25 låtar.

Så nog gick gullgossen hem i stugorna alltid!
2024-05-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Svenska folket visade med sin 12:a till Israel vad de tycker om vänstermarodörerna.

Så hela svenska folket röstade på Israel av politiska skäl?
Jag trodde det var så att det var en musiktävling och att man röstade på de musikaliska bidragen?
2024-05-12, 13:47
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Jag trodde det var så att det var en musiktävling och att man röstade på de musikaliska bidragen?

Nej. Det trodde du inte. Du vet att de flesta röstar av helt andra skäl än rent musikaliska. Du själv vägrade rösta på Israel av politiska skäl!
2024-05-12, 13:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Problemet är att det inte bara är i år. Varje år ser man länder som röstar taktiskt, eller av andra skäl än rent artistiska. Det kan gälla länder i osämja med grannland, eller att någon artist uttryckt något olämpligt. Att begära av jurymedlemmar att agera professionellt är en sak, men att få dem att faktiskt efterleva detta är en annan. Kulturellt sett är det dessutom väldigt mycket svårare att få till i vissa länder, där grupptrycket är enormt. Enklast och bäst är helt enkelt bara att skippa dem.

Ja du har helt klart en poäng här.

Under alla år har man så klart suttit härhemma och gissat på vart 12rna ska gå från respektive land/jury. Och ofta fått rätt då det handlat om goda grannar.
Men det harfaktiskt blivit mycket bättre även på den punkten.
Jag menar, det var värre förr.

12rna går oftare nu till ett land som är otippat ur den synvinkeln, men tippat ur allmän artistisk synvinkel.

Några exempel var när Rybak, Lordi, Loreen med många flera vann.
De fick massiva mängder 12r även från länder som annars brukade skänka dem till sina goda grannar.

Idag ger de poäng men inte de avgörande poängen-så det har blivit mycket bättre.

Men visst har du rätt, det är omöjligt att få bort fenomenet helt.
Speciellt om de är i bråk med varandra.

Men även på den punkten har jag ibland vissa år blivit så himla glad och överraskad
då något land lagt högsta poäng till en, normalt sett, "fiende".
Kan ej ta exakta exempel nu eftersom jag ej minns år/land.
Sådant blir ju ett perfekt bevis på att systemet ändå funkar.

OCH det var just där juryn igår misslyckades.
Det jävliga är att det var i vårt eget land.
Norge gav dem, tror det var en 5:a eller 8:a.

Att dock enbart gå efter folkets röst vore nog ännu värre, speciellt idag.

Men absolut, det finns svagheter.

OBS: vart fan kom gubbarna i texten ifrån, jag har inte klickat in emojis??
Senast redigerad av Gracefulmind 2024-05-12 kl. 13:50.
2024-05-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Vänstermarodörerna gjorde ju ESC till en politisk misskreditering - självklart att svenska folket säger ifrån när marodörerna skall förstöra tävlingen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tävlingen blir som sämst när den är politisk, om ESC fortsätter på det spåret kommer tävlingen garanterat dö ut. Detta särskilt om man fortsätter gå rakt mot folket. Inte så mycket "Euro" i Eurovision kvar då.

Det finns redan en alltmer kraftig slagsida mot bokstavsgruppens ideologier, något som saknar folkligt stöd då försvinnande få, hör och häpna, faktiskt tillskriver sig olika bokstavskombinationer. Om ESC ska vara en tillställning för alla behöver de definitivt justera.

Tidigare har också en sådan slagsida funnits förvisso, men om man ser tillbaka på åren 2010-2020 sticker det verkligen ut att det var få till inga typiskt heterosexuella män som ställde upp. Det blir inte särskilt folkligt förankrat.

Jag har inga problem med den sista biten du skriver, sålänge man fortfarande röstar på den bästa låten. Jag hörde bara vinnaren igår och det kan ju omöjligen ha varit den bästa låten…
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag tror du är besviken på Israels femteplats.
Men nu är det så att ni palestinasjalar har betyligt mindre stöd bland vanligt folk än vänstermedia vanligen ger sken av (pga att journalister själva är vänster). Och nu har vi fått beviset på det. Och alla folkets röster var inte heller politiskt, utan Israels låt var bland de absolut bästa.

Nu hör jag till dem som tycker Israel inte borde fått delta i år, för allas trevnad och säkerhet, och att de borde haft vett att dra sig ur tävlingen självmant. Men nu ville de passa på att dra igång propagandaapparaten med Ryssland och Kinas internettrollarmé i ryggen och skapa kaoz.

Rent musikaliskt är deras 5:e plats helt ok för min del, låten var inte dålig. Men nu handlar denna tävling inte längre om musik.

Helt urspårat.
2024-05-12, 13:51
Medlem
Man bombas med nyheter från olika kanaler att vinnaren är den första icke-binära vinnaren av ESC.
De firar det.
Han blev icke-binär i slutet av 2023.
Har han gått ut med att han är en intersex-person?
Låter var för övrigt ganska bra.
Senast redigerad av u9FpM1wXcZ 2024-05-12 kl. 14:03.
2024-05-12, 13:52
Medlem
Citat:
Jag tror du är besviken på Israels femteplats.
Men nu är det så att ni palestinasjalar har betyligt mindre stöd bland vanligt folk än vänstermedia vanligen ger sken av (pga att journalister själva är vänster). Och nu har vi fått beviset på det. Och alla folkets röster var inte heller politiskt, utan Israels låt var bland de absolut bästa.
Man måste ändå titta att Edna Golan vann folkets röst i dom största länderna med flest invånare, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, samt övriga världen.
2024-05-12, 13:54
Medlem
Slutesultatet är ju ganska intressant.
Kulturskribent på SVT skriver att en nästan kan höra en lättnadens suck från cheferna på EBU när det stod klart att Schweiz vann.

Utifrån kriterier som jurygrupperna går efter
är det dock tydligt att dom flesta gått efter ett politiskt beslut.
Även kulturskribenten beskriver (i efterhand) Israels bidrag som en stark kandidat.
Ändå får Israel inte särskilt många jurypoäng.
Här i Sverige väljer dom istället att ge poäng både till Cypern - med en Britney Spears in the making 2.0 - och Österrike( wtf?)
Dom väljer även bort Irland. Det går förstås att ha synpunkter på musiken i sig och vad som faller en i smaken.
Men att en s k proffsjury väljer att utifrån deras egna kriterier inte ge dessa två bidrag poäng är minst sagt förvånansvärt.

Schweiz bidrag var bra, men att 22 stycken jury's väljer att ge dom en tolva lutar mer mot nåt annat än att det handlar om musik. Låten är inte särskilt originell och ihop med rap-partiet blir det bara ännu en låt i mängden. Urvattnat och tjatigt.
Tur för spelbolagen också att 180/185 personer totalt såg till att dom fick ännu mer pengar.

Sen kan en fråga sig vilket bidrag som var en värdig vinnare.
Men om tittare vill se Ukraina, Finland eller Israel som vinnare då tycker jag dom kan få det oavsett om det är en politisk eller musikalisk(?) röst.

Jag hoppas också att Finland i fortsättningen förstår skillnaden på deras två senaste bidrag och skickar nåt med kvalitet kommande tävlingar.
England borde göra "en Luxemburg" och Estland borde fråga sig själva vad dom håller på med.
Noterbart är också att Kroatien var typ enda land av dom tävlande vars jury inte gav några poäng till Schweiz.
2024-05-12, 13:54
Medlem
Citat:
Du hade inget vidare bra betyg i musik va?

VG. Inte MVG men ändå.

Allvarligt talat, alla vet om att Israel och Ukraina fick ofantligt mycket röster politiskt i år. Det går inte att förneka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in