2024-05-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Snyggt försök att vända på bevisbördan. Den gubben gick såklart inte.

Kunderna är naturligtvis fria att köpa vad de behagar på börsen.

Ok, men de var inte fria att köpa bitcoin genom JP Morgan innan ETF:erna blev godkända? I så fall finns ett nyhetsvärde.
Citera
2024-05-11, 22:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, men de var inte fria att köpa bitcoin genom JP Morgan innan ETF:erna blev godkända? I så fall finns ett nyhetsvärde.
Vari ligger nyhetsvärdet? Att deras kunder kan handla på börsen?

Det var ungefär lika enkelt att handla på t ex Coinbase. Summorna i artikeln är dessutom försumbara. Felräkningspengar.
Citera
2024-05-11, 22:49
Medlem
Citat:
Vari ligger nyhetsvärdet? Att deras kunder kan handla på börsen?

Det var ungefär lika enkelt att handla på t ex Coinbase. Summorna i artikeln är dessutom försumbara. Felräkningspengar.

JP Morgans klienter kan numera handla bitcoin, och har börjat göra så, genom sin bank. Bitcoiniseringen fortskrider, även av JP Morgans klienter, trots att bankens boss är officiellt fientligt inställd till bitcoin.

Inget att haka upp sig på i övrigt.
Citera
2024-05-11, 23:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
JP Morgans klienter kan numera handla bitcoin, och har börjat göra så, genom sin bank. Bitcoiniseringen fortskrider, även av JP Morgans klienter, trots att bankens boss är officiellt fientligt inställd till bitcoin.

Det har även tidigare varit trivialt enkelt för dessa kunder att exponera sig mot bitcoin (du skriver lögnaktigt att de kan handla bitcoin, vilket förstås inte är fallet), antingen via börsen eller på andra sätt. Nu har de köpt försumbara summor av ETF:en. Nyhetsvärdet är exakt noll.

Möjligtvis finns ett visst nyhetsvärde i hur extremt små summor det handlar om.

Dina inlägg om denna fantasi kring en påhittad bitcoinisering blir allt mer desperata och långsökta.
Citera
2024-05-11, 23:13
Medlem
Citat:

Wow så du menar att JP Morgans kunder kan köpa börshandlade produkter, och har köpt bitcoin-ETF för hela $76k? Stort!

Men på riktigt, om detta var breaking news så tycks det gå väääldigt trögt med den där bitcoiniseringen.
Citera
2024-05-11, 23:25
Medlem
Fuckwindowss avatar
Argument för just nu enligt mig är
För: finns fortfarande pengar att hämta om du har pengar.

Emot: det är trots allt luft, och det kan komma något nytt som slår ut det. Inget vet.
Citera
2024-05-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Wow så du menar att JP Morgans kunder kan köpa börshandlade produkter, och har köpt bitcoin-ETF för hela $76k? Stort!

Men på riktigt, om detta var breaking news så tycks det gå väääldigt trögt med den där bitcoiniseringen.

760k dollar. Det är inte breaking news. Bara en notis som Kebabmedpommes retade upp sig på.

Men noterbart att till och med en officiellt bitcoinfientlig bank som JP Morgan numera tvingas handla bitcoin åt sina klienter.

Bitcoiniseringen fortskrider.
Citera
2024-05-11, 23:39
Medlem
Citat:
(du skriver lögnaktigt att de kan handla bitcoin, vilket förstås inte är fallet), antingen via börsen eller på andra sätt. .

Vem är det som äger dessa bitcoin, enligt dig? Klienterna? JP Morgan? Blackrock? Coinbase? Fidelity? Ingen alls?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-11 kl. 23:42.
Citera
2024-05-11, 23:53
Medlem
Citat:
760k dollar. Det är inte breaking news. Bara en notis som Kebabmedpommes retade upp sig på.

Men noterbart att till och med en officiellt bitcoinfientlig bank som JP Morgan numera tvingas handla bitcoin åt sina klienter.

Mer noterbart att klienterna är ytterst ointresserade av bitcoin.
Citera
2024-05-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Mer noterbart att klienterna är ytterst ointresserade av bitcoin.

Ja, kanske det. Vi är fortfarande väldigt tidiga. Det finns mycket kapital kvar som kan sugas in i bitcoin. Och vi är ännu inte i någon riktig hype ens för denna cykel.
Citera
2024-05-12, 00:06
Medlem
Citat:
Det här resonemanget har jag svårt att se relevansen av. Det låter som att kapitalplacering är något slags tävling där man ska avgöra vem som är smartast, eller något sådant. Åldern är inte särskilt relevant. Ett kapital kan dessutom gå i arv över generationerna, så när du är i sextioårsåldern är det snarare Sithmasters son du bör jämföra dig med, vad gäller rikedom.

Min poäng var just att det är enklare och mer relevant att ha BTC som referensvärde, när du jämför dig med placerare som har en stor del av sin förmögenhet i bitcoin. Om inte annat blir det lättare att räkna då, och att tänka klart.

Överhuvudtaget bör man enligt min mening mäta sin förmögenhet i BTC, så att man blir fullt medveten om alternativkostnaden när man väljer att placera i andra tillgångar. Man kan förstås mäta i andra valutor och tillgångar också, men man bör inte underlåta att hålla koll på hur kapitalet förändras med BTC som referensvärde. Detta förfarande lär bli vanligare och mer naturligt i takt med att bitcoins marketcap växer på bekostnad av det relativa värdet av andra tillgångar, men inget hindrar att börja redan nu.

Eller BTC?

Det enklaste måste dock vara att mäta förmögenheten i BTC, åtminstone om du ska jämföra den med en förmögenhet som till största delen består av bitcoin.

Varför tog du då upp för om jag kommer ha mer eller mindre än Sith om det inte handlade om att du ville illustrera en poäng om att han kommer att ha mer utifrån det scenario som du målade upp? Åldern är visst relevant om du ska göra en rättvis jämförelse? Om en person har fått 100 år på sig att bygga en förmögenhet och en annan person har fått 10 år på sig så är det givetvis inte en rättvis jämförelse.

Nej, det hade inte varit rättvist att jämföra mig med hans son för då har du inkluderat två generationer medans jag har bara fått tillgodoräkna mig 1 generation.

Skillnaderna i inflation har inte heller tagits hänsyn till, vilket är en annan faktor. 100 miljoner för 50 år sedan är inte samma sak som 100 miljoner idag.

Att prata om förmögenhet i termer av hur många bitcoins man har säger ingenting om man inte vet vad det motsvarar i en annan valuta eller tillgång. Det är relationen till andra tillgångar och/eller valutor som är det intressanta.

Om du säger: ''Jag har 2 bitcoins'' så säger det mig ingenting om jag inte vet vad det motsvarar. Det är intetsägande och informationen är totalt värdelös på egen hand.

Alternativkostaden är inte det relevanta att titta på. Det relevanta är att göra en jämförelse som är så nära en äpple till äpple jämförelse som möjligt.

Om man köper enskilda aktier exempelvis så är det enda rimliga att jämföra med ett aktieindex inom den marknad som ens enskilda aktier tillhör.

Att jämföra apelsiner med äpplen säger inte särskilt mycket.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-05-12 kl. 00:16.
Citera
2024-05-12, 01:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Storbanken JP Morgan har tydligen också doppat en lilltå i bitcoinfonderna med mera, trots bossens officiella bitcoinfientlighet och (låtsade?) ignorans:

JPMorgan Reports $760K Spot Bitcoin ETF Holdings Even As CEO Jamie Dimon Called For Shutting Down Crypto Industry
https://www.msn.com/en-us/money/other/jpmorgan-reports-760k-spot-bitcoin-etf-holdings-even-as-ceo-jamie-dimon-called-for-shutting-down-cry pto-industry/ar-BB1mdwQk

Riktigt kul att vi nu får svart på vitt när rapporterna börjar trilla in. Precis som förväntat efter att ETFerna äntligen godkändes.
Svårt att snacka bort kvartalsrapporterna.
Senast redigerad av Leaston 2024-05-12 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in