Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Det här resonemanget har jag svårt att se relevansen av. Det låter som att kapitalplacering är något slags tävling där man ska avgöra vem som är smartast, eller något sådant. Åldern är inte särskilt relevant. Ett kapital kan dessutom gå i arv över generationerna, så när du är i sextioårsåldern är det snarare Sithmasters son du bör jämföra dig med, vad gäller rikedom.
Min poäng var just att det är enklare och mer relevant att ha BTC som referensvärde, när du jämför dig med placerare som har en stor del av sin förmögenhet i bitcoin. Om inte annat blir det lättare att räkna då, och att tänka klart.
Överhuvudtaget bör man enligt min mening mäta sin förmögenhet i BTC, så att man blir fullt medveten om alternativkostnaden när man väljer att placera i andra tillgångar. Man kan förstås mäta i andra valutor och tillgångar också, men man bör inte underlåta att hålla koll på hur kapitalet förändras med BTC som referensvärde. Detta förfarande lär bli vanligare och mer naturligt i takt med att bitcoins marketcap växer på bekostnad av det relativa värdet av andra tillgångar, men inget hindrar att börja redan nu.
Eller BTC?
Det enklaste måste dock vara att mäta förmögenheten i BTC, åtminstone om du ska jämföra den med en förmögenhet som till största delen består av bitcoin.
Varför tog du då upp för om jag kommer ha mer eller mindre än Sith om det inte handlade om att du ville illustrera en poäng om att han kommer att ha mer utifrån det scenario som du målade upp? Åldern är visst relevant om du ska göra en rättvis jämförelse? Om en person har fått 100 år på sig att bygga en förmögenhet och en annan person har fått 10 år på sig så är det givetvis inte en rättvis jämförelse.
Nej, det hade inte varit rättvist att jämföra mig med hans son för då har du inkluderat två generationer medans jag har bara fått tillgodoräkna mig 1 generation.
Skillnaderna i inflation har inte heller tagits hänsyn till, vilket är en annan faktor. 100 miljoner för 50 år sedan är inte samma sak som 100 miljoner idag.
Att prata om förmögenhet i termer av hur många bitcoins man har säger ingenting om man inte vet vad det motsvarar i en annan valuta eller tillgång. Det är relationen till andra tillgångar och/eller valutor som är det intressanta.
Om du säger: ''Jag har 2 bitcoins'' så säger det mig ingenting om jag inte vet vad det motsvarar. Det är intetsägande och informationen är totalt värdelös på egen hand.
Alternativkostaden är inte det relevanta att titta på. Det relevanta är att göra en jämförelse som är så nära en äpple till äpple jämförelse som möjligt.
Om man köper enskilda aktier exempelvis så är det enda rimliga att jämföra med ett aktieindex inom den marknad som ens enskilda aktier tillhör.
Att jämföra apelsiner med äpplen säger inte särskilt mycket.