2024-05-11, 16:53
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Jag har arbetat med många bosnier (sekulära muslimer, kristna, ateister, agnostiker) med olika utbildningsbakgrund, och de har (till skillnad från jämförelsegruppen av betydligt mer komplicerade albaner och serber) varit väl assimilerade individer som brukar såga sitt hemland med fotknölarna. Min upplevelse kan såklart inte generaliseras på alla svenskbosnier men de jag har träffat har varit Nulls raka motsats, dvs generellt vettiga. Tänker att det kan bero på Nulls klan- och hedersbakgrund samt religiösa bakbundenhet. Ser man till de samhällsbrister som finns i Bosnien så är det faktorer som lättare kan accepteras/uppskattas av individer från det fetstilta än demokrater som präglas av det understrukna.
Det är ändå skönt att höra, har inte så mycket erfarenhet av Bosnier egentligen, det är mest M och N och deras gäng som verkar leva på stenåldern fortfarande.
2024-05-11, 16:57
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
N*ll var inte särskilt religiös i hemlandet , slöja satte hon på sig på senare år , verkar som hon är uppväxt i en by där pappan bestämde och utövade våld
Hon har sagt att hon inte vet så mycket om islam så hon vill inte prata om det och på frågan varför hon bär sjal var det också att hon vet inte allt så men hon vill ha det typ.
Det är ändå imponerande att utöva en religion man har noll koll på men det kanske är många som gör så vad vet jag.
2024-05-11, 16:58
Medlem
Inanna-1921s avatar
Sulle har varit iväg några dagar nu och Fia verkar inte vilja säga varför ytan bara att han va tvungen att dra typ, vad händer?
2024-05-11, 17:01
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Siblings united går i tåg i Malmö och kör ramsa i otakt
Samma visa idag och så skriker hon på dem att de ska ropa högre allihop.
Igår blev hon avvisad från Malmö C för att hon tjafsade med polis och väktare.
2024-05-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Sulle har varit iväg några dagar nu och Fia verkar inte vilja säga varför ytan bara att han va tvungen att dra typ, vad händer?
Han kan ju ha haft förhandling gällande vårdnad eller liknande
2024-05-11, 17:59
Medlem
Citat:
Hon har sagt att hon inte vet så mycket om islam så hon vill inte prata om det och på frågan varför hon bär sjal var det också att hon vet inte allt så men hon vill ha det typ.
Det är ändå imponerande att utöva en religion man har noll koll på men det kanske är många som gör så vad vet jag.
Nog är född muslim men fattar som om de inte var särskilt religiösa i familjen , under ramadan hade hon långa utbrott med svärande över personer och böner om att de skulle drabbas av svåra saker som att likt henne förlora sina barn , så mycket troende är hon , inte ens då kunde hon följa regler
2024-05-11, 18:25
Medlem
N*ll sitter och hyllar Annel och säger att hon inte är full ,A lät tiktok vara igång när hon grälade med mannen och fyllde glas från bagen in box flera gånger på kort tid
2024-05-11, 21:10
Medlem
Citat:
N*ll sitter och hyllar Annel och säger att hon inte är full ,A lät tiktok vara igång när hon grälade med mannen och fyllde glas från bagen in box flera gånger på kort tid
Alltså den där Anne klarar jag inte av! Hon babblade idag om att hon skulle begära pengar från soc, då passar det minsann! Hon och hennes man verkar inte direkt ha ett kärleksfullt förhållande..
2024-05-11, 21:17
Avslutad
Citat:
N*ll var inte särskilt religiös i hemlandet , slöja satte hon på sig på senare år , verkar som hon är uppväxt i en by där pappan bestämde och utövade våld

Forskningsstereotyp med andra ord. Forskning visar att många klan- och hederskulturella muslimer tenderar att bli mer religiösa och strikta i Sverige. Det brukar dock främst handla om att männen blir mer dominanta, krävande och kontrollerande och inte att kvinnorna sätter på sig slöjan frivilligt i Sverige. När kvinnorna själva får bestämma så brukar de snarare ta av sig slöjan i Sverige. Att hon kommer från en by känns också rätt typiskt för hur hon uppfattas. Det är bland annat därför jag är skeptisk till påståendet om hennes akademiska utbildning.

Citat:
Det är ändå skönt att höra, har inte så mycket erfarenhet av Bosnier egentligen, det är mest M och N och deras gäng som verkar leva på stenåldern fortfarande.

Jag ser nästan bara stenåldersmänniskor i desinformationsgruppen.

Citat:
Hon har sagt att hon inte vet så mycket om islam så hon vill inte prata om det och på frågan varför hon bär sjal var det också att hon vet inte allt så men hon vill ha det typ. Det är ändå imponerande att utöva en religion man har noll koll på men det kanske är många som gör så vad vet jag.

Skulle säga att det är rätt vanligt bland Sveriges påstådda muslimer att de faktiskt inte är särskilt troende och kunniga inom sin religion. Männen verkar ha mindre koll och vara svagare i sitt utövande än kvinnorna. Männen kan ha väldiga krav på hur kvinnor ska vara och bete sig medan de själva bara lyckas följa islam genom att inte äta gris.

Citat:

AnneL utgör verkligen stereotypen för dåtidens finska invandrare.
2024-05-11, 21:39
Medlem
Citat:
Forskningsstereotyp med andra ord. Forskning visar att många klan- och hederskulturella muslimer tenderar att bli mer religiösa och strikta i Sverige. Det brukar dock främst handla om att männen blir mer dominanta, krävande och kontrollerande och inte att kvinnorna sätter på sig slöjan frivilligt i Sverige. När kvinnorna själva får bestämma så brukar de snarare ta av sig slöjan i Sverige. Att hon kommer från en by känns också rätt typiskt för hur hon uppfattas. Det är bland annat därför jag är skeptisk till påståendet om hennes akademiska utbildning.

Skulle säga att det är rätt vanligt bland Sveriges påstådda muslimer att de faktiskt inte är särskilt troende och kunniga inom sin religion. Männen verkar ha mindre koll och vara svagare i sitt utövande än kvinnorna. Männen kan ha väldiga krav på hur kvinnor ska vara och bete sig medan de själva bara lyckas följa islam genom att inte äta gris.

N*lls exman verkar inte vara särskilt religiös , hans nya fru har inte slöja och ha ett bra arbete dock inte lika bra som mannen .
AnneL är inte direkt finsk invandrare utan kom till Sverige som liten familjen bodde på gränsen mellan Sverige och Finland och då var det inte ovanligt att man flyttade några mil in i ett annat land ..
2024-05-12, 01:52
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:

Männen utnyttjar gärna religion för att trycka ner kvinnorna så ja vad ska man säga, hade jag varit så dedikerad att jag går runt med slöja hade jag varit mer påläst än dessa människor men så är jag ju uppväxt utan sånt, det är kanske lätt att helt enkelt bara tro för att familjen gör det och följa alla andra vad de gör utan att veta eller reflektera över varför.
2024-05-12, 01:58
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan7
Alltså den där Anne klarar jag inte av! Hon babblade idag om att hon skulle begära pengar från soc, då passar det minsann! Hon och hennes man verkar inte direkt ha ett kärleksfullt förhållande..
Väldigt labil person som går kanackas lite då o då, mannen är dement så det är nog inte så lätt alla gånger där.
Han såg Null "-En påskkärring!" 😬 lite stelt.
Hon blockade mig för att jag hjälpte henne att komma ihåg varför LM blockat henne.
Hon blånekade och så block, hon kanske var full och inte kommer ihåg för hon säger att hon inte vet eller så skäms hon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in