2024-05-11, 23:08
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, jag är cynsisk. Köper inte all reklam ifrån väst.., vill se leveranser..

Det här är min auktoritära källa för vapenleveranser och stöd till Ukraina.

https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/

Jag tror man kan sammanfatta det med, -Det kommer, men det tar lite tid.

Med det sagt och då det är lördag kväll, - Always Look on the Bright Side of Life (North Korean Edition)

https://www.youtube.com/watch?v=ifLqzLEB3E0
Citera
2024-05-11, 23:08
Medlem
Rent allmänt så tycker vi alla att Frankrike ligger efter i vapensändningarna. Men å andra sidan är Macron bättre än tidigare för han har tuffat till sig. Han är stor i truten.

Vi skall inte glömma att Frankrike i vart fall har sänt SCALP och dom kan hängas på F16-planen. Scholtz har inte fått tummen ur ändan till att skicka Taurus.

Jag har ändå en känsla av att F16-planen som kommer i juli kommer att användas med försiktighet medan Ukraina själva är mycket framgångsrika i att bygga missiler som sänds från marken. Jag tror många underskattar Ukraina när det gäller den egna missil-produktionen.
Citera
2024-05-11, 23:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Förmodligen så ja, och lyckligtvis har jag full förståelse för sådant (risened cup to mr Scroodge *Snap) så ingen som helst fara eller personlig antagonism inblandat i det. Jag blev bara lite trött på att en av våra riktiga "skribenter" i tråden "dränkte sig själv i cynismen".

Tack till både dig som Snap så - fridens!

Och en sista sak. Det är en lång frontlinje, så inte är 240 lastbilar heller fy skam för att underlätta det hela.., så därav undrade jag över om Uk-paketet även innehöll hjälp för den delen..
Citera
2024-05-11, 23:12
Medlem
Citat:
Och en sista sak. Det är en lång frontlinje, så inte är 240 lastbilar heller fy skam för att underlätta det hela.., så därav undrade jag över om Uk-paketet även innehöll hjälp för den delen..
Jag förstår och håller med....men de milen är inte 240 nor 400...de norra är numera säkrade med finsk och norsk välvilja...så, runt 70 mil som skall täckas utav UK's senaste paket till Ukraina. Det är mycket bra
Citera
2024-05-11, 23:22
Medlem
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1cpklf0/fpv_strike_on_a_russian_soldier_just_standing/

En get har befriats från ockupanternas klor.
Citera
2024-05-11, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag blev mest fundersam över logistiken runt gåvorna . Går allt via Polen och järnväg och lastbil ? ( En hel del av det tunga matrielet är lite väl häftigt att flyga in / Det blir många turer och många timmar i underhåll för Globemaster )

Jag har fortfarande svårt att svälja volymerna av det redan skänkta matrielet . Logistiken måste vara en mardröm med tanke på att typ bara Polen Slovakien och Rumänien är möjliga anslutningspunkter ( Bosporen är stängd för sådan trafik / Då Turkiets avtal rörande Bosporen även reglerar materiel till krigförande part )

Kanske Ungern borde varit med på listan men de borde gå fet bort som femtekolonnare .

Det borde att gå att lite luska i, för den intresserade och som vet vad man skall leta på..

Hur mycket har transport-kostnaderna stigit i östeuropas länder.., tippar att även civila företag har goda år och expanderar med större en större flotta av långtradare.., är ju mycket utav allt som skall levereras.

Hmm...
Citera
2024-05-11, 23:28
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ksabzankoc24
Citat:
Roderich Kiesewetter from the CDU pledges that with cross-border air defense, Western countries could shoot down Russian missiles over Ukraine. This would relieve the burden on Ukrainian air defense and allow it to protect the front.
Citera
2024-05-11, 23:29
Medlem
Citat:
Det borde att gå att lite luska i, för den intresserade och som vet vad man skall leta på..

Hur mycket har transport-kostnaderna stigit i östeuropas länder.., tippar att även civila företag har goda år och expanderar med större en större flotta av långtradare.., är ju mycket utav allt som skall levereras.

Hmm...

Ganska exakt 24 kr i timmen har de stigit.....tror du dessa ca 200 kr om dagen påverkar flödet till Ukraina? Psssssst, nej
Citera
2024-05-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Jag förstår och håller med....men de milen är inte 240 nor 400...de norra är numera säkrade med finsk och norsk välvilja...så, runt 70 mil som skall täckas utav UK's senaste paket till Ukraina. Det är mycket bra
Ja se på fan...
Välviljan hos Pukki kan du alltid lita på 😉

Mycket bra mycket bra
Citera
2024-05-12, 00:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
"Dödlig rysk attack mot en restaurang i Donetsk" enligt Aftonhoran. Jag trodde det var Ukraina som sköt Himars mot ett bögryskt möte, men...

Ja det kan vara ryssar som skjuter ryss-sympatisörer.

För mig såg filmen ut att vara fejk ,,, om inte så är det nog krigsbrott som filmas här.

https://twitter.com/i/status/1789247292400087439
Citera
2024-05-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För mig såg filmen ut att vara fejk ,,, om inte så är det nog krigsbrott som filmas här.

https://twitter.com/i/status/1789247292400087439

Omöjligt att säga. Det kan ju ha varit ett militärt mål om det var mötesplats för militärer och folk som hjälper ockupanterna.

Ukraina slösar normalt inte med sina Himars.
Citera
2024-05-12, 01:07
Medlem
Det går bra nu för Ukraina. Man avancerar baklänges längs hela fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in