2024-05-11, 22:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ett mycket trevligt paket

Absolut.

Kul att Rishi menar det också !

Men jag lurar, det står ju så här :

The UK is sending Ukraine 4 million rounds of ammunition, 1,600 missiles and 400 vehicles, including 160 Husky armoured vehicles

Vad är de där 240 som är kvar... lastbilar (logistik-kjedja dvs) ?

Efter detta vill jag se Macron svara.., har har ju varit större i munnen de sista månaderna.
Citera
2024-05-11, 22:41
Medlem
donald12s avatar
"The UK is delivering its largest ever military aid package to Ukraine," the ministry said.

In addition to the $626.2 million military aid package, the UK is also providing Ukraine with vital equipment:

4 million rounds of ammunition
more than 1,600 missiles
400 vehicles, including 160 Husky vehicles.
Citera
2024-05-11, 22:44
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

https://ukdefencejournal.org.uk/britain-to-announce-its-largest-ever-aid-package-to-ukraine/
Citat:
It includes, according to a press release, the following:

60 boats including offshore raiding craft, rigid raiding craft and dive boats as well as maritime guns
More than 1,600 strike and air defence missiles, as well as additional Storm Shadow long-range precision-guided missiles.
More than 400 vehicles, including 160 protected mobility ‘Husky’ vehicles, 162 armoured vehicles and 78 all-terrain vehicles.
Nearly 4 million rounds of small arms ammunition.

160+162+78 blir 400

Edit:
Jag själv snubblade på "more than" men det är Britter vi talar om så vi går till ordboken. (Finns inget bättre folk att förolämpa en än genom språket. Det ska vara Fransmännen då men vem lyssnar på Cheese-eating surrender monkeys.)

https://www.merriam-webster.com/dictionary/more%20than
Citat:
more than
idiom
: to a great degree : very : extremely
Please call me anytime. I'm more than happy to help (out) in any way I can.
—often in a clause followed by another clause that gives more information or limits the "more than" clause in some way
I am more than happy to help you, but I'd appreciate being asked politely.
You are more than welcome to stay for dinner, but we aren't having anything special.
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-05-11 kl. 22:55.
Citera
2024-05-11, 22:47
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
In addition to the $626.2 million military aid package, the UK is also providing Ukraine with vital equipment:

4 million rounds of ammunition
more than 1,600 missiles
400 vehicles, including 160 Husky vehicles.
Det blir ytterligare några döda orcher med det:
Russia's losses - 10.05.2024

• wounded ~1.439.130
  • killed ~479.710 (+980)
Good news all around, med andra ord!
Citera
2024-05-11, 22:54
Medlem
Citat:
Absolut.

The UK is sending Ukraine 4 million rounds of ammunition, 1,600 missiles and 400 vehicles, including 160 Husky armoured vehicles

Efter detta vill jag se Macron svara.., har har ju varit större i munnen de sista månaderna.

Inte för att vara sådan, MEN, vad är det egentligen du vill påpeka med din ytterst påtagliga cynism mr Snap? Helt ok att du misstror och ibland vill peka på att saker inte levereras i den takt som sig bör eller enligt ditt önskemål, MEN nu har du ju direkta uppgifter under din tumme, visst -
160+162+78. Alla i detalj dessutom...

Så vi håller igen lite med negativismen även om vissa vill ha mer....visst. Det är ett mycket fint "paket" av UK till Ukraina så det skall inte pissas på bara för att någon jagar MÖJLIGA felaktigheter.

Tummen upp!
Citera
2024-05-11, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
https://ukdefencejournal.org.uk/britain-to-announce-its-largest-ever-aid-package-to-ukraine/

It includes, according to a press release, the following:

60 boats including offshore raiding craft, rigid raiding craft and dive boats as well as maritime guns More than 1,600 strike and air defence missiles, as well as additional Storm Shadow long-range precision-guided missiles.
More than 400 vehicles, including 160 protected mobility ‘Husky’ vehicles, 162 armoured vehicles and 78 all-terrain vehicles.
Nearly 4 million rounds of small arms ammunition.

160+162+78 blir 400

Ok, tack !

Det fetade. Antar att jag inte är ensam över att notera..., att det skickas en hel del båtar. Inte bara ifrån Uk, utan "lite här och därifrån", t.o.m Finland har skickat. Tänker då de säg..sista 3 månaderna..

..få se om man sitter och filar på något. Börjar lite smått misstänka det..
Citera
2024-05-11, 22:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Så vi håller igen lite med negativismen även om vissa vill ha mer....visst. Det är ett mycket fint "paket" av UK till Ukraina så det skall inte pissas på bara för att någon jagar MÖJLIGA felaktigheter.

Tummen upp!

Jag tror det är en fråga om lördag kväll och språkförbistring..

https://www.youtube.com/watch?v=FUjGf2Grrus
Citat:
Cheese-eating surrender monkeys
Citera
2024-05-11, 22:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Inte för att vara sådan, MEN, vad är det egentligen du vill påpeka med din ytterst påtagliga cynism mr Snap? Helt ok att du misstror och ibland vill peka på att saker inte levereras i den takt som sig bör eller enligt ditt önskemål, MEN nu har du ju direkta uppgifter under din tumme, visst -
160+162+78. Alla i detalj dessutom...

Tummen upp!

Jag gav tummen upp..

Var bara nyfiken om vad resten var..

Jo, jag är cynsisk. Köper inte all reklam ifrån väst.., vill se leveranser..
Citera
2024-05-11, 23:01
Medlem
Citat:
Jag tror det är en fråga om lördag kväll och språkförbistring..

https://www.youtube.com/watch?v=FUjGf2Grrus
Förmodligen så ja, och lyckligtvis har jag full förståelse för sådant (risened cup to mr Scroodge *Snap) så ingen som helst fara eller personlig antagonism inblandat i det. Jag blev bara lite trött på att en av våra riktiga "skribenter" i tråden "dränkte sig själv i cynismen".

Tack till både dig som Snap så - fridens!
Citera
2024-05-11, 23:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Absolut.

Jag blev mest fundersam över logistiken runt gåvorna . Går allt via Polen och järnväg och lastbil ? ( En hel del av det tunga matrielet är lite väl häftigt att flyga in / Det blir många turer och många timmar i underhåll för Globemaster )

Jag har fortfarande svårt att svälja volymerna av det redan skänkta matrielet . Logistiken måste vara en mardröm med tanke på att typ bara Polen Slovakien och Rumänien är möjliga anslutningspunkter ( Bosporen är stängd för sådan trafik / Då Turkiets avtal rörande Bosporen även reglerar materiel till krigförande part )

Kanske Ungern borde varit med på listan men de borde gå fet bort som femtekolonnare .
Citera
2024-05-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det blir ytterligare några döda orcher med det:
Russia's losses - 10.05.2024

• wounded ~1.439.130
  • killed ~479.710 (+980)
Good news all around, med andra ord!

en halv millon döda på den ryska sidan?
jag tror nog mediazonas siffror är mer sannolika.
det där verkar vara Ukr MoD's önskesiffror, men matematiken säger att då skulle rysslands styrkor vara besegrade och absolut inte kunna roa sig med en offensiv nu, som verkar ha inletts igår morse.

sådana siffror har hela tiden talat emot det som sker, om ukraina skulle ha dödat och skadat 2 miljoner soldater, det är 1,3 miljoner soldater mer än som varit aktiva i ukraina.

visst, sårade kan innebära en enkel omplåstring, någon veckas vila, men finns det inte ingen logisk betänksamhet då man läser dessa siffror.

nej, jag tror inte på ryska MoD heller.
Citera
2024-05-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag blev mest fundersam över logistiken runt gåvorna . Går allt via Polen och järnväg och lastbil ? ( En hel del av det tunga matrielet är lite väl häftigt att flyga in / Det blir många turer och många timmar i underhåll för Globemaster )

Jag har fortfarande svårt att svälja volymerna av det redan skänkta matrielet . Logistiken måste vara en mardröm med tanke på att typ bara Polen Slovakien och Rumänien är möjliga anslutningspunkter ( Bosporen är stängd för sådan trafik / Då Turkiets avtal rörande Bosporen även reglerar materiel till krigförande part )

Kanske Ungern borde varit med på listan men de borde gå fet bort som femtekolonnare .

Nej, mycket av leveranserna går via Rumänien....litet sund och "bulkbåtar" är fredade (även om hotade av den korkade ryssen)

EDIT - Vad Turken säger och tycker är reglerat utefter nödvändighet och i det spelet är stackaren sekundär oavsett stolthet och svullen patriotism
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2024-05-11 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in