2024-05-11, 22:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, utan den exakta utsagan sa blir allt annat spekulationer.

Med tanke pa att alla sager att den sista bekraftade HA-observationen var pa torget sa ar det val logiskt att anta att brovittnets utsaga ar allt annat an vattentat.

Ar det for ovrigt inte sa att KM ar helt avskriven som misstankt i HA-utredningen enligt polisen sedan ett tag tillbaka ?

Nej, det är inget som är logiskt i det du framför med detta brovittne. Tre vittnen har tycks sig se en ensam gåendes Helena på torget. Sedan därefter ses en kvinna och en man gåendes tillsammans på Österlånggatan(P4.dok.). Alltså detta tas upp utifrån den hypotes polisen hade med "Mannen med pilotglasögon" inkluderad, att om han ringer där på torget och får syn på Helena och sedan springer ifatt och då att de blir de par som sedan går tillsammans på Österlånggatan.

Här sedan når de Kungsgatan och då var ett tidigt rykte att Helena här vid Teatern skulle stått lutandes in i en bil och samtalet med de där i. Det här jag tror en första kontakt tas med de som senare skall bli Helenas banemän/baneman. Hon tackar nej och fortsätter att gå med KM över bron. Hon kan här känt ett obehag att de skulle ändock följa efter paret, hon kanske redan märkte att de rullade sakta efter.

Därför tror jag detta par väljer denna bakväg hem - stigen mellan fängelset och ån och vidare över stigen på ängen upp till Ekuddenvägen. Där står redan GMs bil parkerad vid skogsstigens ingång och väntar in Helena och KM.

KM är mycket riktigt avskriven från den brottsrubriceringen han var påförd på, som ensam GM vilket var helt felaktigt och det är helt rätt att han är avskriven från detta. Hade inte tillgång till bil samt att hans DNA aldrig fanns på Helenas skor. Detta var det som blev spiken i kistan.
Citera
2024-05-11, 22:54
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så är det i alla olösta fall, dvs saknade pusselbitar. Men i detta fallet så finns det inte ett enda "vittne" som sett Helena efter att Stadt lämnats (förutom det s.k. brovittnet som inkommer långt senare).

Hade Helena gått hem denna sommarnatt efter att Stadt stängts så skulle det givetvis funnits ett antal vittnet som sett henne och inte bara "brovittnet". Nej, Helena går inte från Stadt hon åker bil, det är ingen tvekan om det.

Vad i helvete sysslar du med här ? Det kommer ju inte in långt senare, detta vittnesmål inkommer DAGAR EFTER FÖRSVINNADET.
Citera
2024-05-11, 22:55
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag personligen tror att hon borjade traska hemat och planerade att ga hem. Men att hon hoppar in i en bil ganska omgaende efter sista iakttagelsen. Min gissning ar att hon kanner personen/personerna i bilen mycket val, till och med sannolikt att detta inte ar forsta gangen nagon av systrarna fatt skjuts hem av denna person/personer. Formodligen samma samhallsklass och med flertalet gemensamma namnare (skola/fritid/jobb/bostad) om man graver lite.

Håller helt med dej om att hon känner de hon åker bil hem med, men vad som sen händer är the big issue!
Citera
2024-05-11, 23:02
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vad i helvete sysslar du med här ? Det kommer ju inte in långt senare, detta vittnesmål inkommer DAGAR EFTER FÖRSVINNADET.

Det kommer in tillräckligt långt efter att Helena försvann så att hon (ev junkie) kunnat insupa all möjlig information om dessa byxor vilka du är så in i helvete "kåt" på.
Citera
2024-05-11, 23:10
Medlem
IB03s avatar
Citat:
KM är som du skriver HELT AVSKRIVEN, det är bara två idioter i tråden som motsätter sej det. Men dessa två har säkert ngt privat agg mot KM och därav använder de tråden till att förtala KM.

Brovittnets trovärdighet är ju så gott som noll, vilket alla normalt tänkande människor även insett. (Bl a Polisen, GW Persson m fl.)

Brovittnets trovärdighet kan aldrig vara någonting annat än noll för dig då du bestämt att det skall vara just det för att inte KM skall vara i farozonen. Har jag fel ?

Varför tror du att jag skulle ha ett privat agg mot KM för att jag går på det som jag anser vara MEST SANNOLIKT, att KM gick med Helena, på Österlånggatan, vidare höger Kungsgatan och sedan över bron, därefter höger ner på stigen mellan fängelset och ån och ända upp till Ekuddenvägen och skogsstigen.

Detta är inget personligt, skilj på detta. Om du har intresse att kolla bakåt i mina inlägg ser du att jag haft en helt annan uppfattning kring KMs förehavande förut, men jag kom till insikt om att det helt enkelt inte höll. Vi är här för att föresättningslöst här försöka komma fram till fallets lösning och inget annat. Det är naturligtvis ingen lätt uppgift här på Flashback men att döma av ditt tidigare inlägg här så fick jag uppfattningen av att du trodde att vi skulle lösa just detta här... Mmm.
Citera
2024-05-12, 00:06
Medlem
Citat:
vittnen

Jomenvisst, jag vet din teori. Du ar valkommen till den. Jag tror i nulaget inte en sekund pa att KM har nagot med detta att gora, men vi kan val agree to disagree.

Problemet har ar att vittnen som till 100% kan peka ut Helena specifikt saknas helt efter torget. Om vi nu antar det eftersom polis och utredare och alla andra verkar rorande overens om att den sista sakra, bekraftade iakttagelsen sker pa torget, som du mycket riktigt tar upp sjalv ocksa.

Saledes. Det blir en gissningstavling, vem skall man tro pa ? Annu varre eftersom de officiella utsagorna inte finns tillgangliga, da kunde alla stoppa spekulera direkt och analysera istallet. Det ar darfor det var sa bra att "killarna" (som val ocksa ar avskrivna?) vittnesmal fanns pa natet, alla vet exakt vad som sagts.

Jag har skrivit min gissning tidigare idag. Men jag kan utveckla lite mera. Jag tror, och har trott fran forsta borjan, att mordaren/mordarna finns i familjens omedelbara narhet och att foraldrar och systrar vet exakt vilka dessa gynnare ar. Om jag fortsatter gissa och skjuta lite fran hoften har, ofvre medelklass eller battre. Familjen/familjerna ar inte fattiga. Skulle definitivt anta att dom bor/har bott pa Ekudden eller har familj dar. Valutbildade, smarta, socialt mycket skickliga. Extremt tajta, har funnits i bekantskapskresten i manga ar. Skulle heller inte forvana mig om dom ar idrottare och/eller tavlingsmanniskor av nagot slag. Definitiv mangarig sjovana och ruggigt bra lokalkannedom, eftersom jag ocksa tror den stackars tjejen ligger i Vanern.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-12 kl. 00:21.
Citera
2024-05-12, 01:30
Medlem
Citat:
Nej, det är inget som är logiskt i det du framför med detta brovittne. Tre vittnen har tycks sig se en ensam gåendes Helena på torget. Sedan därefter ses en kvinna och en man gåendes tillsammans på Österlånggatan(P4.dok.). Alltså detta tas upp utifrån den hypotes polisen hade med "Mannen med pilotglasögon" inkluderad, att om han ringer där på torget och får syn på Helena och sedan springer ifatt och då att de blir de par som sedan går tillsammans på Österlånggatan.

Här sedan når de Kungsgatan och då var ett tidigt rykte att Helena här vid Teatern skulle stått lutandes in i en bil och samtalet med de där i. Det här jag tror en första kontakt tas med de som senare skall bli Helenas banemän/baneman. Hon tackar nej och fortsätter att gå med KM över bron. Hon kan här känt ett obehag att de skulle ändock följa efter paret, hon kanske redan märkte att de rullade sakta efter.

Därför tror jag detta par väljer denna bakväg hem - stigen mellan fängelset och ån och vidare över stigen på ängen upp till Ekuddenvägen. Där står redan GMs bil parkerad vid skogsstigens ingång och väntar in Helena och KM.

KM är mycket riktigt avskriven från den brottsrubriceringen han var påförd på, som ensam GM vilket var helt felaktigt och det är helt rätt att han är avskriven från detta. Hade inte tillgång till bil samt att hans DNA aldrig fanns på Helenas skor. Detta var det som blev spiken i kistan.

Det fetade låter lite otroligt, att de ska ha gjort sig omaket att gå ner på stigen vid fängelset, sen fortsätta stigen över ängen fram till Ekuddenvägen för att Helena kände obehag för personerna i bilen, bara för att sen traska upp till bilen som står parkerad vid skogsstigens ingång!?!
Nej, de hade givetvis sett bilen innan de klev ut på Ekuddenvägen och förmodligen låtsas om att de inte gjort det och antingen svängt höger på Ekuddenvägen och fortsatt mot cykelvägen som går in mot villaområdet vid Vikingavägen, eller helt enkelt vänt och gått tillbaka samma stig som de kom.

Hade det varit KM som Helena gick med den vägen, hade ju Helena berättat om sin obehagskänsla under promenaden och anledningen till att de skulle ta stigen ner vid fängelset.
Och KM hade ju (i vilken grad av berusning du än väljer) garanterat inte bara stått och tittat på när Helena blev ihjälslagen (i vilket scenario du än väljer).
Henrik hade ju helt säkert sett på KM om han hade varit med om något liknande när de möttes vid Snickaregatan.
Citera
2024-05-12, 01:48
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Problemet har ar att vittnen som till 100% kan peka ut Helena specifikt saknas helt efter torget. Om vi nu antar det eftersom polis och utredare och alla andra verkar rorande overens om att den sista sakra, bekraftade iakttagelsen sker pa torget, som du mycket riktigt tar upp sjalv ocksa.

OM Helena hade gått hem från Stadt hade det GIVETVIS funnits folk som sett henne gåendes och Polisen skulle haft åtminstone ett tiotal uppgifter om just detta. (Eftersom hon dessutom bar dessa "unika färgstarka mönstrade byxor" vilka ingen kunde missa enligt Mästerdetektiverna, byxor vilka inte setts på Mariestads gator förrn syskonen Helena och Ulrika uppenbarade sej i dem sommaren 1992.)

Vi pratar ju dessutom OM en fin sommarkväll, en lördag när utelivet blomstrar som mest i Mariestad, ett Stadt vilken det varit många människor som besökt, men INGEN ser Helena gå hem.

VARFÖR?

Svaret är enkelt, dvs att Helena åker bil med ngn från Stadt eller i dess absoluta närhet!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-05-12 kl. 01:53.
Citera
2024-05-12, 01:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, utan den exakta utsagan sa blir allt annat spekulationer.

Med tanke pa att alla sager att den sista bekraftade HA-observationen var pa torget sa ar det val logiskt att anta att brovittnets utsaga ar allt annat an vattentat.

Ar det for ovrigt inte sa att KM ar helt avskriven som misstankt i HA-utredningen enligt polisen sedan ett tag tillbaka ?

Citat:
KM är som du skriver HELT AVSKRIVEN, det är bara två idioter i tråden som motsätter sej det. Men dessa två har säkert ngt privat agg mot KM och därav använder de tråden till att förtala KM.

Brovittnets trovärdighet är ju så gott som noll, vilket alla normalt tänkande människor även insett. (Bl a Polisen, GW Persson m fl.)

Vad är spekulationer? Ska jag klistra in mina sju punkter igen eller är de glasklara?

Vad visar att Helena skulle ha stigit in i en bil efter torget?

KM är avskriven som misstänkt - MEN FÖR FEMTIELFETE GÅNGEN: LARS JOHANSSSON SÄGER ATT KM FORTFARANDE ÄR INTRESSANT I UTREDNINGEN!
Citera
2024-05-12, 01:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Alla inser att brovittnets trovärdighet är 100.
Citera
2024-05-12, 01:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nja, riktigt sa langt skulle jag val inte stracka mig. Men det ar ju ohyggligt svart att saga varken bu eller ba om man inte last det officiella protokollet och vittnesmalet sasom givet. Allt blir ju da en gissningstavling och spekulationer.

Hur som haver, om en person ar avskriven fran alla misstankar hos polisen sa ar det ju inte mycket mer att orda om.

Som sagt: Lars Johansson säger att KM fortfarande är intressant i utredningen!
Citera
2024-05-12, 01:56
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Alla inser att brovittnets trovärdighet är 100.

När började du att kalla dej och din Mästerdetektivkompis för ALLA, du har ju lite humor 😂.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in