2024-05-11, 11:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Hur som helst så bör man notera att polisen har de förhör som du efterfrågar och polisen + GW har inget som helst problem att tänka bort brovittnet. För egen del sällar jag mig till deras sällskap även om jag inte utesluter att Helena kan ha gått med en okänd man. Att denne skulle vara KlMa tror jag inte eftersom det ger ett mycket tight tidschema.

Du vet lika väl som jag varför GW Persson alltid - och Jenvén som alternativ! - tänker bort brovittnet: Det är det enklaste sättet att få med en bil i händelseförloppet. Bara därför! Det finns inga vittnen som styrker att Helena skulle ha stigit in i en bil.
Citera
2024-05-11, 12:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Glöm heller inte att det var en livs levande fysisk människa (polis/utredare?) som tog emot brovittnets tips 1992. Att detta tips skall ha "arkiverats fel" är tveksamt. Den som tog emot tipset borde definitivt kommit ihåg det och säkert kommunicerat tipset till utredningen som gjorde bedömningen att det inte just då var ett intressant spår att gå vidare med. Rätt eller fel så gjorde man den bedömningen. När rikskrim blandades in så kom man med så många att man med stor sannolikhet gick igenom allt som kommit in och gjorde samma bedömning. Sex år senare “hittar” man det igen. Nej, man återfinner inte tipset eftersom det felarkiverats utan man uppgraderar dess betydelse eftersom man inte har något annat. Någon erinrar sig pilotglasögon och KM börjar granskas. Och efter åratal av utredande, närmast exempellösa resurser och kostnader kör man på det spåret utan minsta framgång. Ingenting.

Ändå menar man på att han gått från kohagen (där han möjligen bevittnat upprinnelsen till och/eller möjligen delar av HAs bortförande) till sin bostad utan att någon sett honom mer än den cyklande kompisen han skall ha samtalat med. Men då hade det gått sex år. Vem kommer ihåg en pajas i pilotglasögon vinglandes(?) i centrum så långt tillbaka i tiden?

Det som du skriver i första stycket är totalt genomdumt! Hur kan du tro att polisen ljuger om misstaget? Skulle polisen ha hittat på att de begick ett gigantiskt misstag? Det stora misstaget som polisen gör att de inte lyckades lokalisera KM trots att man ju hade flera vittnesmål inifrån Stadt som hade sett honom intensivt uppvakta Helena. Polisen borde ha hittat honom ändå - utan brovittnet! Därför är det som det sägs att det är: Brovittnet tappades bort i sex år, men när det hittades rivstartade polisen.

Det intressanta är väl det som folk mindes i polisförhören 1992 ... Men för att "några" ska komma ihåg om de skulle ha sett KM, måste de där några ha känt igen KM. Det är långt från säkert att "några" såg just KM, om de inte kände igen mannen som "kom vinglande" som just KM, såg de ju bara "någon". Du tror väl inte på fullaste allvar att folk sitter i polisförhören och tar upp saker som de inte "vet"? Dessutom är det så att polisen i första hand ville komma i kontakt med folk som hade varit inne på Stadt den aktuella kvällen. Jag kan lova dig att hundratals människor som rörde sig ute på stan både före och under det att partyt pågick inne på Stadt, INTE hörde av sig till polisen. Att "ingen" skulle ha sett KM mer än Henrik tror jag inte alls på, men man måste ju veta om man såg just KM för att kunna säga det i ett polisförhör. Men vem skulle anmäla sig till ett polisförhör och som aldrig var inne på Stadt och samtidigt inte anser sig ha sett "något" eller "någon"?
Citera
2024-05-11, 13:03
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
JohLa talade flytande svenska då han kom till Sverige som 5-åring, PN kom till Sverige 19890210 samt ErAn 19890610. De arbetade på E-lux. Danskan har blivit betydligt grötigare idag, lättare att förstå.

[....]

Jag kan säga detta: Jag har ett Karelin-grepp om detta fall, sån sjuk puls på detta så det är inte sant.

Ja du Mästerdetektiv, om man tror att Danskan förändrats så till den milda grad att det var betydligt lättare förstå den när Helena försvann än idag så förstår jag att du känner dej ha ett Karelingrepp om hela fallet, så än en gång ska man skratta eller gråta över era detektivskills!

Du och din Mästerdetektivkompis ni är fan helt obetalbara 😂, alternativt att ni har ngn störning så ni fortfarande lever kvar mentalt i barnstadiet. För ALLA pusselbitar ni lägger i detta Helena-pussel putsar ni snyggt till så att även fel bitar passar in (ovan så var plötsligt Danskan oerhört mkt lättare att förstå 1992 än 2024). Ni gör ju detta lika ett litet barn skulle gjort när inte pusselbiten passar in riktigt, sedan blir ivf en av er ytterst trotsig vid minsta lilla tillrättavisning av en vuxen.
Citera
2024-05-11, 19:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Ja du Mästerdetektiv, om man tror att Danskan förändrats så till den milda grad att det var betydligt lättare förstå den när Helena försvann än idag så förstår jag att du känner dej ha ett Karelingrepp om hela fallet, så än en gång ska man skratta eller gråta över era detektivskills!

Du och din Mästerdetektivkompis ni är fan helt obetalbara 😂, alternativt att ni har ngn störning så ni fortfarande lever kvar mentalt i barnstadiet. För ALLA pusselbitar ni lägger i detta Helena-pussel putsar ni snyggt till så att även fel bitar passar in (ovan så var plötsligt Danskan oerhört mkt lättare att förstå 1992 än 2024). Ni gör ju detta lika ett litet barn skulle gjort när inte pusselbiten passar in riktigt, sedan blir ivf en av er ytterst trotsig vid minsta lilla tillrättavisning av en vuxen.

Danskan har blivit betydligt svårare att förstå idag än det var t e x på 90-talet, det är ett faktum. Googla. "Svårt att förstå snabbare danska" , Sydsvenskan 20120520:

"Talad danska blir allt svårare att förstå för de skandinaviska grannarna. Det visar en ny norsk undersökning", skriver Politikken.

Sen var det så att dessa danskar PN och ErAn hade bott i Sverige och arbetat på E-lux i tre år samt hade svenska vänner då också. Så de hade haft tid att bekanta sig med det svenska språket. Det är alltså inga pusselbitar som måste bankas in eller filas till... KM förstod dem nog mycket väl vad kan ha menat och sagt vet du.

Så det slutar som det alltid gör att du alltid har fel i denna tråd. Du kommer aldrig med några riktiga argument överhuvudtaget utan bara känslostyrt gapar och skriker. Det är alltså inte jag som beter mig som ett barn. Vad var detta ALLT ALLT ALLT, nu du som tydde på att Helena steg in i en bil denna natt t e x ?

Om du vill hjälpa KM. Har du då något förslag på vad han kan ha haft för sig under hans "minneslucka" på 1timma och 15 min under denna speciella tidpunkt då Helena försvann ?

Lycka till, till dig !
Citera
2024-05-11, 19:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottsnusarn
Om KM hade sprungit full fart till häktet/polisstationen är det ungefär 4-5 minuter MAX 5-7 min för att slå larm att något inträffat. Och om man bevittna något hända kan denna tid säkert förkortats p.g.a adrenalin. D.v.s det hade tagit mindre tid att springa till närmaste polis än att ringa.

Den enda anledning för att man inte väljer att så larm är p.g.a att man är så pass inblandad i vad som skett är att man helt enkelt inte kan slå larm utan att bli "indragen".

Tidpunkterna är det väsentliga i det hela + minnesluckan som inte bidrar till att avskriva KM som delaktig/vittne till händelsen. Minnesluckan är en alldeles för passande bortförklaring för det hela hur som helst. 1 timme och 15 minuter är ganska långt tid och man hinner med mycket under den tiden. Samtidigt att ingen sett dig under denna tid för att ge dig alibi talar för sig självt...

Min fetning och understrykning..

Det är precis på detta sätt det måste föreligga.
Citera
2024-05-11, 20:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Danskan har blivit betydligt svårare att förstå idag än det var t e x på 90-talet, det är ett faktum. Googla. "Svårt att förstå snabbare danska" , Sydsvenskan 20120520:

"Talad danska blir allt svårare att förstå för de skandinaviska grannarna. Det visar en ny norsk undersökning", skriver Politikken.

Sen var det så att dessa danskar PN och ErAn hade bott i Sverige och arbetat på E-lux i tre år samt hade svenska vänner då också. Så de hade haft tid att bekanta sig med det svenska språket. Det är alltså inga pusselbitar som måste bankas in eller filas till... KM förstod dem nog mycket väl vad kan ha menat och sagt vet du.

Så det slutar som det alltid gör att du alltid har fel i denna tråd. Du kommer aldrig med några riktiga argument överhuvudtaget utan bara känslostyrt gapar och skriker. Det är alltså inte jag som beter mig som ett barn. Vad var detta ALLT ALLT ALLT, nu du som tydde på att Helena steg in i en bil denna natt t e x ?

Om du vill hjälpa KM. Har du då något förslag på vad han kan ha haft för sig under hans "minneslucka" på 1timma och 15 min under denna speciella tidpunkt då Helena försvann ?

Lycka till, till dig !

Du är väldigt övertygande!

Det är ju ett Nigeria-scam-brev också.

Alltså övertygande. Inlägget var förvisso inte inriktat till mig men kan svara ändå att det ju inte är helt främmande att lägga sig och "vila" en stund på en parkbänk någonstans. Angående danska språket jämfört med svenska så har i alla fall inte jag märkt någon skillnad de senaste trettio åren. Kan ju säga att jag haft en hel del med danskar att göra.
Citera
2024-05-11, 21:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Glöm heller inte att det var en livs levande fysisk människa (polis/utredare?) som tog emot brovittnets tips 1992. Att detta tips skall ha "arkiverats fel" är tveksamt. Den som tog emot tipset borde definitivt kommit ihåg det och säkert kommunicerat tipset till utredningen som gjorde bedömningen att det inte just då var ett intressant spår att gå vidare med. Rätt eller fel så gjorde man den bedömningen. När rikskrim blandades in så kom man med så många att man med stor sannolikhet gick igenom allt som kommit in och gjorde samma bedömning. Sex år senare “hittar” man det igen. Nej, man återfinner inte tipset eftersom det felarkiverats utan man uppgraderar dess betydelse eftersom man inte har något annat. Någon erinrar sig pilotglasögon och KM börjar granskas. Och efter åratal av utredande, närmast exempellösa resurser och kostnader kör man på det spåret utan minsta framgång. Ingenting.

Den dryga timmen i sommarnatten som (den berusade?) KM påstås inte kunna redovisa för kan ju förvisso tyckas vara graverande. Detta delade han dock alldeles säkert med flera tusen i trakterna kring Mariestad. Lag Mästerdetektiverna lyfter med komisk upphetsning detta till närmast ett bevis då ingen kan styrka hans ihåliga berättelse om natten. Ändå menar man på att han gått från kohagen (där han möjligen bevittnat upprinnelsen till och/eller möjligen delar av HAs bortförande) till sin bostad utan att någon sett honom mer än den cyklande kompisen han skall ha samtalat med. Men då hade det gått sex år. Vem kommer ihåg en pajas i pilotglasögon vinglandes(?) i centrum så långt tillbaka i tiden?

Slutligen, IB03 menar på att eftersom paret vid bron valde att lämna Marieholmsleden så var det bara ett bostadsområde man kunde vara på väg till vilket då var där HA bodde. Man skulle också kunna tänka sig att paret var på väg till den påstådda efterfest vid strandbadet som det talats om.

De satt ju polispersonal och tog emot tips och precis som du säger här så var dessa av kött och blod. De strömmade också alldeles säkert in en mängd tips under denna tid, strax efter försvinnandet. Har du väl lyckas att öronmärka detta tips fel, så "försvinner" det in i detta stora arkiv. Så blir det ju.

Varför det går åt skogen även med KM är att han liksom alla de andra misstänkta : ErAn, PR och CL, påfördes som ensam GM till detta brott. Då vet vi att det går åt pipan. Han hade inte tillgång till bil och redan där blir han helt OMÖJLIG som ensam GM. VARFÖR FATTAR INTE POLISEN SÅDANA HÄR FANTASTISKT ENKLA SAKER ? Varför polisen gör så här gång på gång trots att det vittne som man fått ett kraftigt motstånd till, vittnet "Hanna" säger raka motsatsen att de var flera mansröster hon hörde. De är just att de blir fler som är en av anledningarna till att detta komplicerar skuldfrågan kraftigt i en senare eventuell rättegång. Det var också att hon bad polisen vänta som retade polisen också, ja jag vet detta.

Det var säkert många som festade friskt i natten och kan haft problem att kommit ihåg hela festkvällen, men det hör inte hit. Det är helhetsbilden med KM som är mycket intressant i detta. Det var han som var nära Helena hela kvällen och visade stort intresse, helt motsatt vad han ville göra gällande i rutinförhöret från 1992. Det var han som polisen fick upp intresset då för i rollen som den pilotman som gick bredvid en kvinna som man ansåg vara Helena. KM passade i den övriga beskrivningen av mannen och med den utstickande detaljen pilotglasögon. Lägg här då till denna minneslucka han har på 1timma och 15 minuter till detta. Hittar du ett mönster här ?

Som sagt det kan vara folk som kan ha sett KM högst troligt, men dessa människor kände nog inte KM och i vart fall inte tänkte på att det var något skumt med denne man vandrande uppåt centrum och vidare då. Han säger ju själv att inget av hans "minnesbilder" bevittnas av andra...

Detta brovittne kunde gärna inte gjort detta bättre då hon beskriver kvinnan på brons byxor i detalj som överensstämde med Helenas samt den detaljen med mannen där hans beskrivning stämde med KM. Det är också då denna tredje sak som ytterligare binder ihop det, att detta par gick ner på stigen emellan fängelset och ån. Fortsätter detta par här så utesluter det alla andra bostadsområden i hela Mariestad som är aktuella för detta pars slutdestination förutom ett- Helenas villakvarter på Ekudden.

Brovittnet ansågs varar trovärdigt av polisen och ger denna beskrivning av kvinnan och mannen och vart de svängde av vid denna tidpunkt på natten. Vart var detta beskrivna par på väg någonstans då vid denna tidpunkt på natten ?

Klart som dagen som alla förstår, eller skall man tro att detta par av denna givna beskrivning skulle fortsätta 2 kilometer till bort till efterfesten på campingen ? De skall hem också därifrån. Nej, detta är fullständigt klart.
Citera
2024-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nej, tyvärr har vi inget protokoll från förhöret 1998 och vi vet inte heller vad som exakt sades i telefontipset 1992. Hur som helst så bör man notera att polisen har de förhör som du efterfrågar och polisen + GW har inget som helst problem att tänka bort brovittnet.

Ja, utan den exakta utsagan sa blir allt annat spekulationer.

Med tanke pa att alla sager att den sista bekraftade HA-observationen var pa torget sa ar det val logiskt att anta att brovittnets utsaga ar allt annat an vattentat.

Ar det for ovrigt inte sa att KM ar helt avskriven som misstankt i HA-utredningen enligt polisen sedan ett tag tillbaka ?
Citera
2024-05-11, 22:00
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, utan den exakta utsagan sa blir allt annat spekulationer.

Med tanke pa att alla sager att den sista bekraftade HA-observationen var pa torget sa ar det val logiskt att anta att brovittnets utsaga ar allt annat an vattentat.

Ar det for ovrigt inte sa att KM ar helt avskriven som misstankt i HA-utredningen enligt polisen sedan ett tag tillbaka ?

KM är som du skriver HELT AVSKRIVEN, det är bara två idioter i tråden som motsätter sej det. Men dessa två har säkert ngt privat agg mot KM och därav använder de tråden till att förtala KM.

Brovittnets trovärdighet är ju så gott som noll, vilket alla normalt tänkande människor även insett. (Bl a Polisen, GW Persson m fl.)
Citera
2024-05-11, 22:20
Medlem
Citat:
Brovittnets trovärdighet är ju så gott som noll

Nja, riktigt sa langt skulle jag val inte stracka mig. Men det ar ju ohyggligt svart att saga varken bu eller ba om man inte last det officiella protokollet och vittnesmalet sasom givet. Allt blir ju da en gissningstavling och spekulationer.

Hur som haver, om en person ar avskriven fran alla misstankar hos polisen sa ar det ju inte mycket mer att orda om.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-11 kl. 22:28.
Citera
2024-05-11, 22:29
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nja, riktigt sa langt skulle jag val inte stracka mig. Men det ar ju ohyggligt svart att saga varken bu eller ba om man inte last det officiella protokollet och vittnesmalet sasom givet.

Det finns med storsta sannolikhet flera pusselbitar i detta som inte ar offentligt kanda.

Så är det i alla olösta fall, dvs saknade pusselbitar. Men i detta fallet så finns det inte ett enda "vittne" som sett Helena efter att Stadt lämnats (förutom det s.k. brovittnet som inkommer långt senare).

Hade Helena gått hem denna sommarnatt efter att Stadt stängts så skulle det givetvis funnits ett antal vittnet som sett henne och inte bara "brovittnet". Nej, Helena går inte från Stadt hon åker bil, det är ingen tvekan om det.
Citera
2024-05-11, 22:44
Medlem
Citat:
Nej, Helena går inte från Stadt hon åker bil, det är ingen tvekan om det.

Jag personligen tror att hon borjade traska hemat och planerade att ga hem. Men att hon hoppar in i en bil ganska omgaende efter sista iakttagelsen. Min gissning ar att hon kanner personen/personerna i bilen mycket val, till och med sannolikt att detta inte ar forsta gangen nagon av systrarna fatt skjuts hem av denna person/personer. Formodligen samma samhallsklass och med flertalet gemensamma namnare (skola/fritid/jobb/bostad) om man graver lite.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-11 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in