• 1
  • 2
2024-05-11, 15:23
Medlem
Cliff.Booths avatar
Det här skulle man vilja vet mer om...

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/l...b-bbf0ac34df98

Citat:
Larmet: Bergumsskolan har gått från bra till katastrof

Bajs som kletats på väggarna, över hundra kränkningsanmälningar och sju av tio sjukskrivna lärare.
Det senaste året har hot och våld på Bergumsskolans mellanstadium eskalerat så mycket att föräldrar slår larm och facket begär att Arbetsmiljöverket griper in.
– Detta är mycket erfarna, omvittnat duktiga lärare som har jobbat länge, som nu säger att de inte kan hantera situationen, säger Lennart Hellsborn, huvudskyddsombud Sveriges lärare Göteborg.

Låter som inledningen till en skräckfilm... Jag beklagar verkligen de skötsamma eleverna och deras föräldrar.

Är det någon som vet mer?

Rör det sig om några enstaka särskolebarn?

Från samma familj?

Har Göteborg börjat bussa elever från det utsatta Hjällbo till det etniskt svenska bonniga Olofstorp?

Finns det verkligen inga åtgärder en rektor i Göteborgs Stad kan vidta? I andra kommuner kan rektorn skicka särskolebarn till obs-klasser.
Citera
2024-05-11, 16:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Med all sannolikhet handlar det om inbussade elever från det närliggande Angered.

Inte för att Gunnilse var särskilt hög status. Men demografin har inte svängt på samma sätt som skolan.

"politikerna i Grundskolenämnden den 1 juli 2018 beslutade att skolans budget ska minska med 11% under läsåret 2018/2019." https://www.skrivunder.com/stora_nedskarningar

Med all sannolikhet för att istället ge pengarna till muhammed och mustafa
Citera
2024-05-11, 16:43
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth

Låter som inledningen till en skräckfilm... Jag beklagar verkligen de skötsamma eleverna och deras föräldrar.

Från samma familj?

Har Göteborg börjat bussa elever från det utsatta Hjällbo till det etniskt svenska bonniga Olofstorp?

Finns det verkligen inga åtgärder en rektor i Göteborgs Stad kan vidta? I andra kommuner kan rektorn skicka särskolebarn till obs-klasser.

Typiskt svenskt beteende. Gud så jag skäms!
Citera
2024-05-11, 18:28
Bannlyst
Mångkultur kostar alltid lite blod/svett i början.

Dock vet vi alla vilka vinster som kommer om vi bara står ut ett litet tag till.

Men att sju av tio lärare är långdtidssjukskrivna var ju rätt saftigt.
Citera
2024-05-11, 20:52
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Typiskt svenskt beteende. Gud så jag skäms!

Hoppas du var ironisk. Självklart har S bussat dit negrer och araber. Det ska inte synas att skolor som till största delen består av etniska svenskar har elever som är klasser bättre än multikulti Angered med utvecklingsstörda somalier och incestaraber.
Citera
2024-05-12, 08:27
Medlem
Nu tycker jag lärarna, journalisterna och arbetsmiljöverket kritiserar situationen lite väl hårt. Mångkultur är ju som känt lönsamt i längden! Guldregnet kommer, vänta bara. Och hur hade vi klarat oss utan kebaben? Just det!
Citera
2024-05-14, 19:03
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"politikerna i Grundskolenämnden den 1 juli 2018 beslutade att skolans budget ska minska med 11% under läsåret 2018/2019." https://www.skrivunder.com/stora_nedskarningar

Med all sannolikhet för att istället ge pengarna till muhammed och mustafa

Problemet var att de etniskt svenska barnen på Bergumsskolan hade en lika hög skolpeng som de utsatta barnen i Hjällbo enligt den gamla resursfördelningsmodellen. Detta pga att Bergumsskolan råkade tillhöra skolområdet Angered.

Detta var givetvis inte rätt och riktigt. Skolförvaltningen åtgärdade därför missförhållandet.

Men omfördelningen av resurserna är inte orsaken till att mellanstadieelever börjar smeta bajs på väggarna och mobba sina lärare så att de tvingas långtidssjukskriva sig.

Mellanstadieelevernas utåtagerande beteende beror på något annat. Men vad?

Källa: Göteborgsdemokraterna:

https://www.facebook.com/demokratern...5dFSraEsCVtB3l
Senast redigerad av Cliff.Booth 2024-05-14 kl. 19:09.
Citera
2024-05-14, 20:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Problemet var att de etniskt svenska barnen på Bergumsskolan hade en lika hög skolpeng som de utsatta barnen i Hjällbo enligt den gamla resursfördelningsmodellen. Detta pga att Bergumsskolan råkade tillhöra skolområdet Angered.

Detta var givetvis inte rätt och riktigt. Skolförvaltningen åtgärdade därför missförhållandet.

Men omfördelningen av resurserna är inte orsaken till att mellanstadieelever börjar smeta bajs på väggarna och mobba sina lärare så att de tvingas långtidssjukskriva sig.

Mellanstadieelevernas utåtagerande beteende beror på något annat. Men vad?

Källa: Göteborgsdemokraterna:

https://www.facebook.com/demokratern...5dFSraEsCVtB3l
När jag sökte efter mer information hittade jag väldigt mycket om mobbing och en hukande ledning. Det går tillbaka till i alla fall 2018.
Jag brydde mig inte om att formulera ett inlägg.
Citera
2024-05-14, 21:22
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
När jag sökte efter mer information hittade jag väldigt mycket om mobbing och en hukande ledning. Det går tillbaka till i alla fall 2018.
Jag brydde mig inte om att formulera ett inlägg.

Men hur är det ens möjligt att en "handfull mellanstadieelever" med ett "normbrytande beteende" kan "sätta skräck i" övriga elever och "mycket erfarna, omvittnat duktiga lärare som har jobbat länge"?

Så mycket kan jag säga, att det inte beror på harmoniseringen av skolpengen. Det beror inte heller på en ny rektor. Det beror på något annat. Men vad?

Vi pratar om en skola med 500 elever och det är endast 5 mellanstadieelever som det är problem med, dvs 1% av eleverna.

Vad har t.ex. killarna på högstadiet gjort för att styra upp mellanstadiet?

Det ligger minst en hund begraven i Bergumsskolan...
Citera
2024-05-15, 14:21
Medlem
Cliff.Booths avatar
Gunnilseskolan har samma rektor som Bergumsskolan:

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/f...5-522bc79b7c15

Citat:
Sjukskrivning, hot och våld på Gunnilseskolan i Angered

Fyra av tio sjukskrivna på Gunnilseskolan under hösten

Nedskärningar, vikarierestriktioner och utåtagerande barn som inte får stöd utan ger sig på klasskompisar och lärare med våld. På Gunnilseskolan gick det så långt att fyra av tio i personalen sjukskrev sig.

Nu hotar facket med att anmäla kommunen till Arbetsmiljöverket.

– Jag har svårt att se att det kan bli så mycket värre än så, säger huvudskyddsombudet Lennart Hellsborn.

Det kunde bli mycket värre -- 70% sjukskrivna lärare, jämfört med endast 40%.

Vi kan nu utesluta att det har flyttat in en tattarsläkt i Olofstorp...

Vad återstår?

Kan det vara som så att rektorn, istället för att flytta de 5 mellanstadiegangstrarna till en obs-klass, har flyttat dem från Gunnilseskolan till Bergumsskolan vid nyår?

Vad mer?

Kan det i själva verket vara lärarna på de två skolorna som är det egentliga problemet?
Citera
2024-05-18, 20:03
Medlem
Citat:

Från samma familj?

OM TS hade gjort lite efterforskning hade han sett att:

1. Skolenheten verkar vara nyöppnad då det inte finns någon historik från Siri.
2 Skolinspektionen har en del att säga om skolenheten:
Citat:
Föreläggande
Skolinspektionen förelägger med stöd av 26 kap. 10 § skollagen (2010:800)
Göteborgs kommun senast den 26 april 2024 ha vidtagit nedan angivna åtgärder
avseende brister rörande arbetet mot kränkande behandling De vidtagna
åtgärderna ska senast samma dag skriftligen redovisas till Skolinspektionen.
Om Göteborgs kommun inte följer detta föreläggande kan mer ingripande
sanktioner komma att aktualiseras.
Beslutet om föreläggande gäller omedelbart enligt 26 kap. 10 § tredje stycket
skollagen. Beslutet om föreläggande får enligt 28 kap. 2 och 18 §§ skollagen inte
överklagas.
https://siris.skolverket.se/siris/ri...e?docID=637540

Det handlar om en nystartad skolenhet som givetvis inhyser invandrarelever, det är Göteborg. Lärarna är konflikträdda och det rektorn har inte förmågan att tydliggöra rutinerna för anmälan om kränkande behandling och omhändertagande av mobiltelefoner.
Citera
2024-05-19, 23:02
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
OM TS hade gjort lite efterforskning hade han sett att:

1. Skolenheten verkar vara nyöppnad då det inte finns någon historik från Siri.
2 Skolinspektionen har en del att säga om skolenheten:
Om du hade gjort lite efterforskning hade du sett att:

1. Skolan är över 100 år
2. Ingenting i dokumentet du länkar till förklarar varför 70% av lärarna är långtidssjukskrivna pga att de är mobbade av mellanstadieelever, eller varför eleverna smetar sin sin egen skola med bajs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in