2024-04-26, 00:40
Medlem
FreeThinkings avatar
Någon som vet om detta är höjning för alla nya som gamla kunder?
Annars får man ju utnyttja familjen som inte handlat ännu 😋
Börja handla i feb då låg allt på 16 kr i frakt. Nu ca 10 köp senare ligger allt på 29 - 39 kr.. fortfarande bättre än de andra sidorna vars namn jag inte törs nämna men 👎🏿
Citera
2024-05-09, 13:05
Avstängd
XX-Ambars avatar
Ni som säljer på Vinted, säljer ni även på Tradera också? Jag har de senaste 20 åren enbart använt mig av Tradera och säljsidor på Facebook, lokalt i samma stad. Ville bara höra era åsikter om ni upplever det enklare att sälja på Vinted.
Citera
2024-05-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Ni som säljer på Vinted, säljer ni även på Tradera också? Jag har de senaste 20 åren enbart använt mig av Tradera och säljsidor på Facebook, lokalt i samma stad. Ville bara höra era åsikter om ni upplever det enklare att sälja på Vinted.
Det var enklare tills de började ta ut fraktavgifter. När jag började sälja sålde jag direkt för flera hundra i månaden, främst småsaker för 20-50 kr styck. Men nu i och med fraktprishöjningarna har det tvärnitat och jag upplever istället att det som går är lite dyrare saker där det inte känns som ett stort problem att betala några tior i frakt.

Det är ju förresten inget mysterium eller ondskefull konspiration det här. Det är ju rätt självklart att de bjöd på frakten i början för att etablera sig på marknaden. Någon måste ju betala för frakten…
Citera
2024-05-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Jag har sålt och köpt väldigt mycket på Tradera genom åren.
Tycker det är lite enklare att annonsera på Vinted. En fördel är att annonsen ligger ute tills varan är såld och under tiden kan du höja eller sänka priset efter behov och önskemål. Tills nyligen hade Vinted väldigt förmånliga fraktvillkor dessutom, så de plagg utan särskilt värde såldes lätt. Det är fortfarande helt okej om man köper lite mer - hittar jag något jag vill ha från en säljare brukar jag alltid kolla om det finns ngt mer jag vill ha. På så vis kan man få ett rätt hyfsat paketpris.

Grejer med värde blir sålda oavsett. Typ märkesprylar. Småsaker, typ kläder från de stora kedjorna, är lättare att sälja på Vinted även om det är mycket svårare än det var innan.
Citera
2024-05-29, 17:24
Medlem
Hur fungerar vinted om man ska köpa nåt från polen? Frakt om 39kr eller nåt. Varför är fraktkostnaden så billig och hur gör säljaren för att få det skickat? Är det annorlunda från ebay?
Citera
2024-06-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Hur fungerar vinted om man ska köpa nåt från polen? Frakt om 39kr eller nåt. Varför är fraktkostnaden så billig och hur gör säljaren för att få det skickat? Är det annorlunda från ebay?

Frakten är billig för att Vinted antingen har riktigt bra avtal med fraktbolagen, eller i lanseringsskedet sponsrar frakten, eller en kombination.

Säljaren lämnar in det på ett post/fraktbolagsombud i Polen och så kommer det med antingen Postnord eller EarlyBird. Det tar 1-2 veckor ungefär.
Citera
2024-06-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Frakten är billig för att Vinted antingen har riktigt bra avtal med fraktbolagen, eller i lanseringsskedet sponsrar frakten, eller en kombination.

Säljaren lämnar in det på ett post/fraktbolagsombud i Polen och så kommer det med antingen Postnord eller EarlyBird. Det tar 1-2 veckor ungefär.

Tack för svar. Ska prova köpa något. Hoppas inte säljaren fibblar eller inte vill sälja bara efter man klickat köp nu
Citera
2024-11-10, 16:32
Medlem
Provat vinted, det är bra. Positivt med bara 50kr i frakt även om de kombinerar 5 olika grejer. Men tycker bara det kommer upp polen när jag söker på grejer.

Borde man inte få upp UK tex? Det verkar som ämnet lyftes redan 2år sen.

https://www.reddit.com/r/vinted/comm...ly_see_polish/
Citera
2024-11-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Provat vinted, det är bra. Positivt med bara 50kr i frakt även om de kombinerar 5 olika grejer. Men tycker bara det kommer upp polen när jag söker på grejer.

Borde man inte få upp UK tex? Det verkar som ämnet lyftes redan 2år sen.

https://www.reddit.com/r/vinted/comm...ly_see_polish/
Från Sverige kan du få upp säljare från Polen, Finland och Danmark. UK har inga andra länder som de kan köpa eller sälja med, gissningsvis pga Brexit. Av samma skäl lär vi aldrig kunna handla på Vinted från norska säljare.
Däremot kanske det i framtiden kan dyka upp tyska t ex, skulle ju bredda utbudet rejält.
Citera
2024-11-10, 18:53
Medlem
Citat:
Från Sverige kan du få upp säljare från Polen, Finland och Danmark. UK har inga andra länder som de kan köpa eller sälja med, gissningsvis pga Brexit. Av samma skäl lär vi aldrig kunna handla på Vinted från norska säljare.
Däremot kanske det i framtiden kan dyka upp tyska t ex, skulle ju bredda utbudet rejält.

Haha, tråkigt. Har en liten nisch nämligen och vet att jag skulle få mer resultat från en hel del andra EU länder (från sverige, danmark får jag endast upp några enstaka). Kanske man även kunde få till lägre pris - tänk dej balkan-länderna eller nåt. Hoppas de lägger till centraleuropa, östeuropa,sydösteuropa nån gång.

Sen var jag faktiskt med om ett köp där säljaren inte ville, typ ångra sej. Aja, kunde inte göra så mycket. Erbjöd 150zl till men icke
Senast redigerad av fonzen 2024-11-10 kl. 18:56.
Citera
2024-11-11, 11:58
Medlem
Lacoztes avatar
Citat:
Jag har sålt och köpt väldigt mycket på Tradera genom åren.
Tycker det är lite enklare att annonsera på Vinted. En fördel är att annonsen ligger ute tills varan är såld och under tiden kan du höja eller sänka priset efter behov och önskemål. Tills nyligen hade Vinted väldigt förmånliga fraktvillkor dessutom, så de plagg utan särskilt värde såldes lätt. Det är fortfarande helt okej om man köper lite mer - hittar jag något jag vill ha från en säljare brukar jag alltid kolla om det finns ngt mer jag vill ha. På så vis kan man få ett rätt hyfsat paketpris.

Grejer med värde blir sålda oavsett. Typ märkesprylar. Småsaker, typ kläder från de stora kedjorna, är lättare att sälja på Vinted även om det är mycket svårare än det var innan.
Rekommenderar starkt att inte sälja iaf dyrare varor via vinted. Du har praktiskt sett inga rättigheter alls som säljare och det är väldigt lätt att bli lurad. T.ex någon kan köpa en vara av dig och sen genom vinted hävda att hen fått fel vara. Då kan de behålla varan du skickade och få sina pengar tillbaka. Vinteds kundtjänst finns typ inte och du kan nästan inte göra något åt saken. Speaking from experience, polackerna där går inte att lita på.
Citera
2024-11-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacozte
Rekommenderar starkt att inte sälja iaf dyrare varor via vinted. Du har praktiskt sett inga rättigheter alls som säljare och det är väldigt lätt att bli lurad. T.ex någon kan köpa en vara av dig och sen genom vinted hävda att hen fått fel vara. Då kan de behålla varan du skickade och få sina pengar tillbaka. Vinteds kundtjänst finns typ inte och du kan nästan inte göra något åt saken. Speaking from experience, polackerna där går inte att lita på.

fast när det händer så förstår jag det som att både säljare och köpare blir kompenserade.
så ta en 10000kr jacka, köparen påstår att han fick en tom låda. Då kommer 10000kr gå till både säljaren och köparen. vinted måste gå skit back på såna incidenter där köpare säger att han inte fått något. att fuska som köpare är riktigt ruttet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in