• 4
  • 5
2024-05-10, 15:48
Medlem
Peth och cdt är väl dom värden som man oftast pratar om nörcdet gäller alkohol som jag vet.
Citera
2024-05-10, 15:56
Medlem
Som tidigare inlägg. PEth och CDT är markörerna. I vanligt urinprov syns också de senaste tre dagarnas alkoholintag
Citera
2024-05-10, 15:56
Moderator
Lapapps avatar
Vilka blodprover visar hög alkoholkonsumtion infogades i existerande tråd.

/Mod
Citera
2024-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopi
Det behövs ett alkoholintag på i genomsnitt minst 450 gram ren alkohol per vecka eller motsvarande 50-80 gram ren alkohol per dag under de senaste 1-4 veckorna före provtagningen för att nå över referensnivån.
Det betyder att du behöver dricka en flaska vin per dag alternativt 3-4 burkar starköl per dag under en längre period för att CDT-värdet ska öka.

Det var inte jättemycket.
Jävla fjolland.
Citera
2024-05-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Peth och cdt är väl dom värden som man oftast pratar om när det gäller alkohol som jag vet.

Ok, nä inget av dessa är någonsin taget på mig. Jag har nåt som heter CRP på många prov, vilket var nära dessa bokstäverna men det är sänkan.
Jag släpper det här då, jag blev så förnärmad att hon tror jag dricker sprit. Tack för svar.
Citera
2024-05-12, 12:56
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Hej. Jag såg att min läkare skrivit i journalen att jag förnekar alkohol, vilket jag inte kan tolka på annat sätt att hon tror att jag dricker för mycket alkohol, eller är alkoholist.

Jag har tagit massor av blodprover där blodprovet som heter GT verkar ge indikation på hög alkohol-konsumtion om man har höga värden. Man skall ligga inom värden 0,15-1,2 och alla mina blodprov ligger på värden mellan 0,06-0,16 och har 7 blodprover som visar detta.

Min fråga är, finns det något annat blodprov som visar på hög alkohol-konsumtion?
Vad heter de blodproverna? Det är alltså leverprover jag är ute efter här. Jag dricker ingen alkhol över huvudtaget, så förstår inte hur hon läser provsvaren.

Dom brukar skriva så, inget konstigt. Var det psykiatri eller?
Citera
2024-05-12, 13:07
Medlem
Det är PET prover de tar, med det lilla du dricker blir det inga felaktiga värden, att du drack 2 dagar innan spelar ingen roll, du kunde tagit en grogg samma morgon, det är inte det de mäter
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in