2024-05-10, 10:18
Medlem
https://www.dn.se/kultur/han-testar-...rkeringsplats/

Citat:
Nu kommer uppföljaren till fotografen Christoffer Hjalmarssons dokumentärserie ”36 dagar på gatan”. Den nya SVT-dokumentären heter ”30 dagar i fängelse” och speglar de intagnas vardag på en fängelseanstalt i Halmstad.

Fakta."30 dagar i fängelse"
Är: En realitydokumentär i sex avsnitt som skildrar de intagnas vardag i ett fängelse. Fotografen Christoffer Hjalmarsson testar att leva på Anstalten Halmstad i 30 dygn.

Premiär: På SVT Play och SVT1 tisdagen den 14 maj klockan 21.00.

Vad tror vi om detta? Ser fram emot det då hans förra dokumentärserie om livet som hemlös var riktigt bra och genuin. Jag tror det dessutom det är första gången i Sverige som det tillåts filmas bland interner på ett fängelse.
Citera
2024-05-10, 10:28
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Nice, kommer det vara en realistisk version där han ligger med de kvinnliga plitarna, får tillgång till droger, sticker därifrån när han har lust med det, och får högre status bland sina kollegor efteråt?

30 dagar låter lite orealistiskt länge, inte många idag som får så många dagar?
Citera
2024-05-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Nice, kommer det vara en realistisk version där han ligger med de kvinnliga plitarna, får tillgång till droger, sticker därifrån när han har lust med det, och får högre status bland sina kollegor efteråt?

30 dagar låter lite orealistiskt länge, inte många idag som får så många dagar?
Jag anar en släng av ironi i ditt svar. Väl funnet. Det du nämner lär vi ju inte får se men det ska ändå bli intressant.

Sticka därifrån när man har lust till det stämmer väl ändå inte riktigt? På SIS-hem ja, men vi har inte mycket rymningar i Sveriges fängelser. Vi har bra säkerhet. Kanske en del avvikningar från öppna anstalter med Klass 3.
Citera
2024-05-10, 10:57
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det talas i media om en brist på fängelseplatser i landet, men en reporter går bra att inhysa?
Blir spännande att se om han behöver dela cell med någon.
Citera
2024-05-10, 11:10
Medlem
"30 days in" har gått några säsonger på tv i usa redan.
Citera
2024-05-10, 11:12
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Jag anar en släng av ironi i ditt svar. Väl funnet. Det du nämner lär vi ju inte får se men det ska ändå bli intressant.

Sticka därifrån när man har lust till det stämmer väl ändå inte riktigt? På SIS-hem ja, men vi har inte mycket rymningar i Sveriges fängelser. Vi har bra säkerhet. Kanske en del avvikningar från öppna anstalter med Klass 3.
Varför rymma/sticka från ett låst trestjärnigt hotell med samma kvalitet på maten, som även tillhandahåller egna betjänter som springer deras ärenden (plitar) på en del anstalter finns även kvinnliga betjänter (plitar) som erbjuder både det ena och det andra?!!

Att sitta på en svensk anstalt 2024 anser jag knappt som ett straff...snarare en smäll på fingrarna (ett sorts utegångsförbud för vuxna kriminella.)
Citera
2024-05-10, 11:30
Medlem
Kan ju hoppas att det är att man vill belysa hur bra dom har det, i förhållande till pensionärer t ex, kanske ett sätt för (S)VT att vända opinionen för sämre villkor för kriminella.
Citera
2024-05-10, 12:45
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
https://www.dn.se/kultur/han-testar-...rkeringsplats/

Vad tror vi om detta? Ser fram emot det då hans förra dokumentärserie om livet som hemlös var riktigt bra och genuin. Jag tror det dessutom det är första gången i Sverige som det tillåts filmas bland interner på ett fängelse.

Så han ska gå runt och glassa med en kamera och låtsas som om han är ”en fånge i mängden”, eller ska en kameraman också följa med?

Hemslöshetsfilmen var inte genuin, någon filmade honom, och han gick hem efter avslutat arbetspass. Att folk går på sån här skit är häpnadsväckande.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Det talas i media om en brist på fängelseplatser i landet, men en reporter går bra att inhysa?
Blir spännande att se om han behöver dela cell med någon.

Dom kommer såklart inte inhysa honom, han är där och filmar när det passar.

Edit2: Film är bara ett spel för gallerierna.
Senast redigerad av skoputs 2024-05-10 kl. 12:50.
Citera
2024-05-10, 14:34
Medlem
Det har gjorts liknande saker i USA, skillnaden där är att i USA är det ingen lek att sitta inne.

Killen här ska nu sitta i Svenskt fängelse, avnjuta bra mat, ha tillgång till tv och spel osv.

Intressant.
Citera
2024-05-10, 15:18
Medlem
Tycker 30 dagar är lite för lite, 3 år hade varit mer rimligt.

Hade han pitchat iden till mig så hade jag svarat "återkom när du suttit i 3 år"
Citera
2024-05-10, 23:54
Medlem
YourPleasures avatar
Haha! Ska KV visa hur "duktiga" de är eller? Hur humana de är och hur de "lär" samhällets bottenskrap att inte svära inför andra eller visa känslor överhuvudtaget genom att skriva rapporter?

Trams
Citera
2024-05-14, 12:21
Medlem
Som vanligt låg nivå på en annars intressant trådstart.

Då jag själv har erfarenhet hur svårt det är att studera kriminalvården så får jag ge en stor eloge till alla på Halmstads anstalt som accepterade att Hjalmarsson fick komma in.

För dom som undrar ifall han tar upp en cellplast så sker det en ombyggnad på anstalter vilket medför att en avdelning är stängd för ombyggnad. Det är på denna del han kunde låna en cell som annars är oanvändbara under perioden han var där. Sen när cellen låses upp blir han förflyttad till den avdelning som är igång.

Med tanken på att han är där som dokumentärfilmare så tror jag hans deltagande inte leder till några påfrestningar utan snarare lugnar något då han sköter sig själv och får vissa klienter att känna sig hörda. Om det inte råkar bli nåt strul ändå där han är inblanda men som sagt en eloge att kriminalvården vågar ta den risken även om det är filmaren som får ta hela smällen om nåt sker. Han lär får ha avskrivit sig från att KV skulle ha nåt ansvar över hans säkerhet.

Första avsnittet ligger uppe nu på svt play för den som är intresserad att samtala vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in