Citat:
Ursprungligen postat av
medea1
Intressant att du ser en intresserad fråga om huruvida du har ett bättre sätt att stoppa utnyttjandet av barn som påhopp... Antar att det korta svaret du har är lobbying. I min värld ser jag Dumpens jobb som just effektiv lobbying. Under alla år jag frustrerat engagerat mig i den här frågan ser jag väldigt lite som åstadkommits ifrån de stora organisationerna som exempelvis Ecpat som jag har följt sedan 90 talet då jag bodde i Asien o frustrerat såg svenska män komma dit med ett fullständigt snedvriden kompass. . Jag upplever det som att frågan verkligen nu har lyfts här i Sverige i o m Dumpen.
Också intressant att ni som inte tror på Dumpens metoder, ständigt försöker få de med en annan ståndpunkt att verka tillhära en stor korkad homogen grupp. Trist sätt att argumentera på tycker jag.
Jag har engagerat mig o är stöd till att utsatta ska kunna resa sig upp igen. Jag är genuint intresserad av ett sätt att snabbt få ett stopp på detta o tycker att Dumpen är med o hjälper till att skapa ett medvetande kring detta. Jag anser att det är gäddornas gränslöshet som orsakar smärta o att de medvetet utsätter sin familj för detta.
Att vi som engagerar oss ska topprida varandra o baktala o skända såna som Sara o patrik , är ett hån emot barnen o den stora frågan detta handlar om.
Ska försöka bemöta din text med en god ton. Du verkar upprörd så vi tar det lugnt.
Jag vet inte vad du sysslade med i Asien mer än att bli upprörd så det kan vi lämna. Och du vet inte allt det jag gjort mer än lobbying, så ingen idé att tävla.
Du har "frustrerat engagerat mig i den här frågan". Oklart vad det betyder.
"I min värld ser jag Dumpens jobb som just effektiv lobbying"
"Jag upplever det som att frågan verkligen nu har lyfts här i Sverige i o m Dumpen."
Jag håller inte med. Dumpens metoder är redan prövade långt innan Dumpen.
Det fanns till och med en TV-serie som hette NBC dateline som hängde ut pedofiler i USA, sedan kom youtube och hundratals youtubare började hänga ut pedofiler eller såna som sexchattar med ungdomar i nedre tonåren. I folkmun pedofiler dom också. Så vi kör på det.
Varenda delstat i USA kan stoltsera med egna uthängningsteam, tillsammans har dom miljoner views och följare.
Men det finns inga tecken på att det hjälper.
Det har ju forskats på ämnet. Jag har tidigare länkat till forskning.
Det finns ett stort intresse att få bort / få ner sexuella övergrepp på barn och unga.
Skulle uthängning vara den quick fix du drömmer om så skulle USA vara fritt från nätpedofiler. Men så är det inte.
När Dumpem bildades var dom redan sena på bollen. Då hade många uthängningsteam i USA redan slutat, kommit till insikt, en del visade sig vara kriminella, en del var pedofiler själva.
Det var alltså inget nytt revolutionerande koncept som Dumpen kom med.
Och precis som i övriga världen så ser vi ingen minskning av pedofiler utan däremot lämnar Dumpen trasiga familjer, dödsfall och traumatiserade barn i sina spår. Precis som pedofiler gör.
Precis som Dumpen så består många uthängningsteam i USA av högst tvivelaktiga personer med allt annat än fläckfritt förflutet.
Att simulera 14-åring, chatta med en gubbe, stämma träff, filma och hänga ut gubben är smutsigt, enkelt och billigt och passar kriminella. Men seriösa jobbar inte så.
Sen detta med att Dumpens metoder är bra lobbyingarbete. Jag håller inte med dig. Just eftersom metoden är oerhört kontroversiell och välkänt skadlig så får politiker, experter, journalister och andra beöringsskräck för frågan.
För oavsett vad man tycker om politiker och journalister ... så face it, man behöver dom på sin sida.
Idag vill ingen seriös aktör förknippas med Dumpen.
Få människor vill prata konstruktivt med Dumpen av rädsla för att bli misstänkliggjorda för att vara eller skydda pedofiler. Det är som att klippa klorna på en rabiessmittad hund.
Det Dumpen åtstadkommit är alltså motsatsen till gott lobbyarbete.
Om jag jämför med det arbete jag har varit och är engagerad inom...
Jag har (och MÅNGA) andra har bidragit till att SiStjejer nu finns med i maktens korridorer. Dom träffar regelbundet ministrar, dom har möten med SiS GD, dom har goda kontakter med media.
Men det kom inte gratis. Det har jobbats natt och dag. Det har skrivits. Det har gråtits. Det har getts upp. För att nästa dag fortsätta en kamp som ibland tycks oövervinnerlig.
Detta är gott lobbyarbete.
Men vi hade kunnat välja att hänga ut enskilda anställda på SiS som vi VET är perversa svin. Men hade vi kommit nån vart då? Svaret är NEJ.
SiS hade tuffat på som vanligt. Ibland får man helt enkelt hålla sig.
För 2 år sen hade jag mer än gärna varit med och startat en uthängningssajt ...
Det enkla vägen är reptilhjärnans väg. Hämnd, uthängning, bröd och skådespel.
Men man kommer ingen vart i längden.
Sist vill jag säga, eftersom du kommer bemöta mig med "amen va ska man göra då!?" ...
såhär :
Det är ju framförallt sexchattande som Dumpen "bekämpar". Sexchattande med minderårig (12-14 år) som leder till en träff.
Jag tror det är en generationsfråga.
Min bild är att barn och unga idag generellt är väldigt försiktiga med okända människor. Min bild är att dom idag inte alls som jag var när vi var i den åldern.
Jag tror det är en del av fixen.
Ansvaret på föräldrarna vilar tungt. Dom måste ha bättre koll på vad deras ungar gör på nätet, och min bild är att dom har det idag på ett annat sätt än för bara några år sen.
Ursäkta om mitt svar blev rörigt men hoppas du förstår innebörden. Jag vill inte skydda pedofiler. Jag vill tänka taktiskt och långsiktigt. Och då måste man hålla på sig.
Smaskiga uthängningar och snoppsnack hit och dit är varken taktiskt eller långsiktigt.