Citat:
Ursprungligen postat av
faquarl
Så vitt jag vet så rapporterar företaget inte till SKV, det är inte ens registrerat i Sverige.
Men vet ni hur det funkar med yoursafe debit card, är det fritt fram att ta ut pengar med det i Sverige. Eller är det något som kan reagera på det? T. ex SKV?

Tar man bara ett vanligt kort/konto är det ingen som registrerar vart pengarna kommer ifrån, ex jag hyrde ut mitt hus för 15-tusen i månaden, detta betalads varje månad till mitt konto, skatteverket har inte sådan koll, inte ens bankerna.
Lånade 250-tusen av mamma, ingen fråga, mamma har inte samma efternamn som mig, enbart skv som kan se det var min mamma, sålde bilen 350-tusen betalades in, ingen fråga, jobbat svart, kunder fråga ska du ha kontant? nej betala bara in.
När skatteverket eller banken vill ha uppgifter får man god tid på sig o svara, man har gott om tid o snacka med ex en kund som betalat svart, vad o varför pengar förflyttats, kan vara så enkelt som ett lån, inget skv kan göra åt saken, det är fritt o låna från vem man vill o känner.
Ja du förstår poängen, man har inte denna stora koll på vart pengar går, kanske du även ser bland politiker som får stora pengar utbetalt av EU, inget dom behöver redovisa för övriga, samt ingen som kan kontrollera vad dom gått till.
Uppgifter kommer oftast via deklaration och arbetsgivare som registrerat via skv, man gör ex arbetsgivar deklaration.
Har haft såpas sjukt engång, flytta till Norge jobba där, underflytten och uthyrning av huset, slarvades bokföringen bort, blev jag lämna fel deklaration, detta upptäcktes inte fören året efter när jag lämna in nästa deklaration, fick jag frågan vad detta är för pengar? varför stämmer inte siffror, hoppsan ni har fått fel deklaration, jag gör en rättelse, blev bara någon krona i böter, sedan rättades så deklarationer hamna på rätt år, ungefär så förlåtande är systemet.