2024-05-09, 07:33
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Jag tror att följande punkter måste till för att allas val ska vara elbil framför ICE bil, utan statliga beslut. Är dessa rimliga eller ens fysiskt möjliga (i en nära framtid)? Inte en aning…litar här på er FB experter 😀

- elbilen väger lika mycket (med full ”tank”)
- WLTP värdens exakt likadana (från -10 till + 30 grader), bensin Vs ICE (bilklass/storlek)
- tiden för att ”tanka” till full ”tank” (menar här 80%) ska max vara dubbelt så lång för en elbil jämfört med en ICE bil
- infrastrukturen….tror utan att veta att drygt 2 miljoner människor bor i en lägenhet. Min killgissning är att det måste finnas 1 laddstolpe för var femtonde bil. Var och en av dessa stolpar bör ha en kapacitet av att ladda en bil från 10-80% på max 30 min.

Detta för Europa/västländer, ej övriga världen kan inte se hur folket i t ex ska få dem infrastruktur som krävs på plats som möjliggör en övergång till elbilar inom en nära tid direkt.

Är detta ens möjligt? Är tekniken nära att möta dessa krav?
Citera
2024-05-09, 07:51
Medlem
Jag skulle vilja lägga till tre punkter:
- Många (framförallt barnfamiljer) har transportbehov. Bilen bör alltså kunna frakta lika mycket grejor som en vanlig bil. Många elbilar har väldigt litet lastutrymme, väldigt lågt lastutrymme eller när man fäller säten så blir lastutrymmet inte plant. Det gör att man inte får med sig barnvagnar, packning etc när man är på vift. Jag förstår problemet med designen, eftersom batterierna måste hamna under fötterna på passagerarna, men det medför begränsningar i den praktiska användbarheten. Jag har själv sett folk på bilsalongen försöka få in sin barnvagn i bilen, men varit tvungna att ge upp eftersom det inte finns något enda sätt att få in vagnen och därefter stänga luckan.
- Alla behöver inte dragkrok, men för dem som behöver det är det avgörande. Elbilen måste alltså kunna dra lika mycket som en vanlig bil. Släpvagn, husvagn etc.
- Priset! Den totala driftkostnaden får inte vara avsevärt dyrare än för en vanlig bil.
För att kunna köra elbil måste man ha råd att skaffa sig en elbil. Jag inser att på grund av olika tekniska orsaker så ser kanske livscykeln lite annorlunda ut för en elbil, så det kanske är rimligare med ett hyrbilssystem (eller leasing) hellre än köp. Men priset måste ner, och man måste ha råd med driften också: Försäkringen är hiskeligt dyr och däcken kostar upp till 4 gånger så mycket som för en vanlig bil.

Se'n skall man inte glömma att elbilen har fördelar också! Jag tror den har en framtid trots allt.
Citera
2024-05-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Jag tror att följande punkter måste till för att allas val ska vara elbil framför ICE bil,

Antagligen en enhörning. Alla har olika behov och preferenser. Jag har rent av sett att alla inte verkar ha lämnat gengasen bakom sig...

Citat:
- elbilen väger lika mycket (med full ”tank”)
- WLTP värdens exakt likadana (från -10 till + 30 grader), bensin Vs ICE (bilklass/storlek)

Jag tror du snurrar in på saker som egentligen inte har någon betydelse för gemene man.

Citat:
- tiden för att ”tanka” till full ”tank” (menar här 80%) ska max vara dubbelt så lång för en elbil jämfört med en ICE bil
- infrastrukturen….tror utan att veta att drygt 2 miljoner människor bor i en lägenhet. Min killgissning är att det måste finnas 1 laddstolpe för var femtonde bil. Var och en av dessa stolpar bör ha en kapacitet av att ladda en bil från 10-80% på max 30 min.

Jag tror också att folk behöver tänka om lite där. Många skeptiker verkar snurra in på att el-bil tankas på samma sätt som en bensinbil. Att man kör fram till tankstället och kopplar in bilen och sen står man där som ett fån till bilen är färdigladdad. Så är det knappast.

För de flesta spelar det inte egentligen någon roll om det tar 10min, 1h eller 10h att ladda eftersom man inte står och väntar vid bilen. Man ställer bilen på laddning och sen går man och gör något annat. De flesta bilarna står ju still hela dagarna.

Det som är avgörande är att man har denna möjlighet att ladda bilen så, annars kommer det inte funka. Den möjligheten är det ganska tunnt med för många. För de flesta krävs nog att man antingen får ladda på jobbet eller att man har möjlighet hemma, gärna bägge.

Möjligheten till snabbladdning är egentligen bara en fråga ifall man gör långfärder, färder längre än räckvidden.

Där tror jag största flaskhalsen är just nu.
Citera
2024-05-09, 08:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag skulle vilja lägga till tre punkter:

- Alla behöver inte dragkrok, men för dem som behöver det är det avgörande. Elbilen måste alltså kunna dra lika mycket som en vanlig bil. Släpvagn, husvagn etc.
- Priset! Den totala driftkostnaden får inte vara avsevärt dyrare än för en vanlig bil.
För att kunna köra elbil måste man ha råd att skaffa sig en elbil.

Se'n skall man inte glömma att elbilen har fördelar också! Jag tror den har en framtid trots allt.
Har du provat dra med en elbil? kan lugnt berätta den är mycket starkare än dom flesta fossilbilar, även fast man dra 2 ton efter sig flyger släpvagnen efter som en vante, få fossil bilar har denna power som en elbil.

Vi som följer partidebatter ser vart sverige är på väg, det är mot nästan 100% el, man inför miljözon 3 inte ens hybrider får köra in, det menas att även en hybrid blir inte spac användbart.
Miljömålen är så högt uppsatta att man ska fasa ut fossilbilar fram till 2045, spelar ingen roll vilka politiska partier man titta på, alla har samma mål.
Citera
2024-05-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har du provat dra med en elbil? kan lugnt berätta den är mycket starkare än dom flesta fossilbilar, även fast man dra 2 ton efter sig flyger släpvagnen efter som en vante, få fossil bilar har denna power som en elbil.
Javisst har jag dragit med elbil!
Problemet är att många elbilar har en låg tillåten dragvikt.
Tesla model 3: 1000 kg
Volksvagen ID4: 1000 kg
etc.
Det är bilar som kostar över 500', men ändå inte går att använda av husvagnsfolket. De tittar efter något annat.
Citera
2024-05-09, 09:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
Elbilarna skall ner i vikt. Det har jag skrivit i 10 år minst. Det är ingen åsikt, det är fysik.

El är för lätta transporter. Därför ser du massor av sparkskotrar och elcyklar och därför har Tesla problem med semin. Och man kan inte dra mycket med dom.

Visst kan du bygga ett monster på 3000 kilo men då hamnar priset på 900,000 också.

Vi behöver en cv2 på el som kan full-laddas på rimlig tid. Den dagen smäller det till. Då går samtliga kommunbilar över till el, samtliga pizzabud, andrabilen blir en elbil.

Nu har man börjat i fel ända uppifrån och ner. Det gäller dock inte tesla då de har sagt från början att de börjar med en exklusiv dyr bil för att finansiera en lite billigare bil, för att finansiera en ytterligare billigare bil för att så småningom få fram 25k bilen. Tesla har faktiskt följt sin egen strategi till punkt och pricka.
Citera
2024-05-09, 09:51
Medlem
ICA-muppens avatar
Min bil tankar jag gratis! Via egen solpanel.

Fossila bilar skänker oljepengar till araber.

För mig spelar det ingen som helst roll hur eventuellt sämre en elbil är på några punkter. Jag ger inga pengar till araber!
Citera
2024-05-09, 09:52
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker

Är detta ens möjligt? Är tekniken nära att möta dessa krav?

Om vi utgår från ett batteri på 100 kWh så blir 80 % därmed 80 kWh. Om det tar fem minuter att tanka diesel/bensin så ska det alltså ta max 10 minuter att ladda 80 kWh.
10/60 = 0,1666 timmar. 80/0,1666 = 480 kW. Tja, det är ganska mycket men inte orimligt mycket. Jag har har lite dålig koll, måste jag erkänna, men visst finns det bilar redan idag som klarar 300 kW?

Sen om jag ser till mig själv och mina bilbehov så resonerar jag så här:
Jag är beredd att betala ca 150.000 för en bil. För den summan har jag hittills kunnat få en riktigt schysst begagnad ICE-bil. En elbil till det priset är inte rolig... Det blir typ en trött Nissan Leaf med räckvidd runt kvarteret (något tillspetsat).
Så för för mig faller det i princip redan på pris/prestanda-förhållandet. För dålig räckvidd, för dålig prestanda, för dålig kvalitetskänsla.

Förvisso skulle jag klara 95 % av min körning med en sån bil. Jag har dessutom laddmöjligheter hemma så jag skulle kunna börja varje dag med fulladdat batteri. Faktum är att jag i princip skulle klara typ 90 % av mina transportbehov med en moped eller elcykel... Men jag kan inte ha två bilar. Min enda bil måste klara även de sista 5-10 procenten. Hyra bil säger ni? Nä, det är en för stor tröskel. Bilen innebär en frihet som jag inte vill vara utan. Den måste funka på semesterresor och den måste funka som ett fullgott alternativ när SJ, länstrafiktågen och Trafikverket tillsammans gör kollektivtrafikresor olidliga.
Och som sagt, det handlar inte bara om ren transport från A till B. Jag vill ha en trevlig, komfortabel och snygg bil med hög kvalitet. Både som i upplevd kvalitetskänsla och som hög driftsäkerhet.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-05-09 kl. 09:59.
Citera
2024-05-09, 10:07
Avstängd
Citat:
Javisst har jag dragit med elbil!
Problemet är att många elbilar har en låg tillåten dragvikt.
Tesla model 3: 1000 kg
Volksvagen ID4: 1000 kg
etc.
Det är bilar som kostar över 500', men ändå inte går att använda av husvagnsfolket. De tittar efter något annat.
Dom behöver inte titta så långt, bara på bilen vid sidan hos ex hos tesla o audi.

Tesla model X 2500 kg
Audi e-tron 1800 kg
Citera
2024-05-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dom behöver inte titta så långt, bara på bilen vid sidan hos ex hos tesla o audi.

Tesla model X 2500 kg
Audi e-tron 1800 kg

Visst. Och även Volvo EX90.
Men då pratar vi om bilar över en miljon. Det är inte alla barnfamiljer som har råd med en sådan.
Citera
2024-05-09, 10:13
Avstängd
Citat:
Visst. Och även Volvo EX90.
Men då pratar vi om bilar över en miljon. Det är inte alla barnfamiljer som har råd med en sådan.
poängen är att EX90 får dra mindre än teslan.
Tar du ex en diesel X3:an får inte den heller dra så mycket 1630 kg
Senast redigerad av hjorten16 2024-05-09 kl. 10:15.
Citera
2024-05-09, 11:44
Avslutad
Bättre batteriteknologi, solid state.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här