Citat:
Ursprungligen postat av
Gayloard_Fokker
- tiden för att ”tanka” till full ”tank” (menar här 80%) ska max vara dubbelt så lång för en elbil jämfört med en ICE bil
Är detta ens möjligt? Är tekniken nära att möta dessa krav?
Om vi utgår från ett batteri på 100 kWh så blir 80 % därmed 80 kWh. Om det tar fem minuter att tanka diesel/bensin så ska det alltså ta max 10 minuter att ladda 80 kWh.
10/60 = 0,1666 timmar. 80/0,1666 = 480 kW. Tja, det är ganska mycket men inte orimligt mycket. Jag har har lite dålig koll, måste jag erkänna, men visst finns det bilar redan idag som klarar 300 kW?
Sen om jag ser till mig själv och mina bilbehov så resonerar jag så här:
Jag är beredd att betala ca 150.000 för en bil. För den summan har jag hittills kunnat få en riktigt schysst begagnad ICE-bil. En elbil till det priset är inte rolig... Det blir typ en trött Nissan Leaf med räckvidd runt kvarteret (något tillspetsat).
Så för för mig faller det i princip redan på pris/prestanda-förhållandet. För dålig räckvidd, för dålig prestanda, för dålig kvalitetskänsla.
Förvisso skulle jag klara 95 % av min körning med en sån bil. Jag har dessutom laddmöjligheter hemma så jag skulle kunna börja varje dag med fulladdat batteri. Faktum är att jag i princip skulle klara typ 90 % av mina transportbehov med en moped eller elcykel... Men jag kan inte ha två bilar. Min enda bil måste klara även de sista 5-10 procenten. Hyra bil säger ni? Nä, det är en för stor tröskel. Bilen innebär en frihet som jag inte vill vara utan. Den måste funka på semesterresor och den måste funka som ett fullgott alternativ när SJ, länstrafiktågen och Trafikverket tillsammans gör kollektivtrafikresor olidliga.
Och som sagt, det handlar inte bara om ren transport från A till B. Jag vill ha en trevlig, komfortabel och snygg bil med hög kvalitet. Både som i upplevd kvalitetskänsla och som hög driftsäkerhet.