2024-07-05, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Apropå kommunala projekt med laddplatser... Det har väl varit intressant nu under några år att montera laddboxar lite här och där på gator och torg för att kommunen vill skaffa sig en grön image. Man får lite uppmärksamhet i lokaltidningen och på sajter som Gröna Bilister mm. Jättebra ju!

Men vad händer efter några år när ekonomi känns viktigare än grön image? Är laddboxarna lönsamma? Har man underhållit dem? Byter man ut trasiga laddare? Att tillhandahålla gratis ström (som man tydligen gjorde i Askersund de första åren) håller ju inte i längden. Vad kostar det att uppgradera laddboxarna med ett fungerande betalsystem?
Det är ju rätt typiskt för, tja, ska vi kalla dig ELBILSSKEPTIKER istället för elbilshatare då..., det är ju trots allt gradskillnader, att få för sig att omställningen till eldrift bara är för syns skull. I själva verket är det här en rätt fiffig lösning för ett land som inte producerar en enda droppe olja, men däremot en massa el!
Att vi sedan till syvende og sidst måste fejsa att oljan faktiskt TAR slut någon gång i framtiden och att det tydligen inte dykt upp någon riktigt lyckad lösning förrän nu när den moderna elbilen utvecklades är ytterligare ett argument. Vi måste helt göra något åt oljeberoendet.
Citera
2024-07-05, 08:36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är ju rätt typiskt för, tja, ska vi kalla dig ELBILSSKEPTIKER istället för elbilshatare då..., det är ju trots allt gradskillnader, att få för sig att omställningen till eldrift bara är för syns skull. I själva verket är det här en rätt fiffig lösning för ett land som inte producerar en enda droppe olja, men däremot en massa el!
Att vi sedan till syvende og sidst måste fejsa att oljan faktiskt TAR slut någon gång i framtiden och att det tydligen inte dykt upp någon riktigt lyckad lösning förrän nu när den moderna elbilen utvecklades är ytterligare ett argument. Vi måste helt göra något åt oljeberoendet.

Eldrift av bilar är jättebra. Även om vi tidvis skulle ha elbrist i Sverige så går det att lösa. Vi kan bygga nya kraftverk medan vi knappast lär hitta några betydande oljekällor i vårt land. Så jo, jag är faktiskt positiv till elektrifiering av fordonsflottan, även om en elbil inte passar mig själv just nu.

Det jag är tveksam till är politiker och deras syften med olika åtgärder. Det är alltid mycket intressantare för en politiker att visa upp nya investeringar än att underhålla de gamla. Nåja, vi får väl se hur det går...
Citera
2024-07-05, 08:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Nu är väl det inte särskilt omöjligt att installera digitalt styrda brytare som skickar ström VIDARE till själva lampan efter mörkrets inbrott när man ändå är igång och uppgraderar stolparna till ladduttag. Och alltså ha permanent ström i kablarna fram till stolpen i ö.

Precis, och det har jag också nämnt i tidigare kommentarer. Mitt svar var på detta: "Är ju inget större problem egentligen då det är på natten man laddar och då är ju belysningen på.
När tänds belysningen?"
Citera
2024-07-05, 13:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Precis, och det har jag också nämnt i tidigare kommentarer. Mitt svar var på detta: "Är ju inget större problem egentligen då det är på natten man laddar och då är ju belysningen på.
När tänds belysningen?"

Kom på en ny idé. Istället för att som Zaptek ha fjärrstyrning av laddaren kan ju utrustning i laddaren mäta ljuset och slå på belysningen eller ha programmerade tidtabeller.

Skulle vara intressant at få reda på hur det fungerar.

Jaha:
https://www.youtube.com/watch?v=ECQYDnERqRk
https://www.youtube.com/watch?v=KaBLOGakGfg
https://www.youtube.com/watch?v=CTT8ruag37A
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-05 kl. 13:38.
Citera
2024-07-05, 15:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Elbilar har flera liter olja i växellådan etc, och vissa tex Tesla har även olja i motorn.
Citera
2024-07-05, 17:16
Medlem
Citat:
När tänds belysningen?"
M a o att PeterNoster svarade det... Jag har läst diskussionen om det där kronologiskt och jag tror att det i det här fallet inte är fruktsamt att gå ner sig i semantikträsket och vem som svarade exakt si på frågan så... Låt oss bara konstatera att det nog är en bra idé att stolparna har möjlighet att erbjuda laddning dygnet runt istället. För folk som arbetar natt, för perioder med midnattssol norröver, för folk som passar på att ladda på helgen eftersom de ändå är bakfulla och låter bilen stå parkerad då..., osv osv. Eller bara för att kunna fördela efterfrågan på laddning över dygnet i största allmänhet.
Citera
2024-07-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbilar har flera liter olja i växellådan etc, och vissa tex Tesla har även olja i motorn.
Nu pratade jag om råoljan vi FÖRBRÄNNER i förskräckande takt i motorer. "Smörjoljor" (som dessutom återvinns i viss omfattning) är det inte ens i närheten av samma strykande åtgång på.
Men visst gör det bara saken ÄNNU viktigare att vi sparar oljan till det den faktiskt behövs till och driver fordon med andra medel när det nu går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in