2024-05-07, 14:04
Avslutad
Meningen med livet är att lära känna Gud, följa hans bud och därmed rädda din själ och få vara med honom i all evighet. Med andra ord, meningen med livet är att förbereda en god död.
Citera
2024-05-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha ja så är det troligtvis. En ständig inre kamp om vilken som skall få ta första platsen.

För mig är nu flaskan och hjärtstoppet meningen med livet. Hur underbart det vore att få en riktigt behaglig fylla och ett smärtfritt hjärtstopp på det, och sedan evig semester. Bättre än Mallorca och billigare. Jag känner som Ferlin i "Tröstlösa dagar":

Tröstlösa dagar, när himlen är grå,
grå som ens själ och man känner sej så
innerligt ensam och mätt på att leva,
mätt på att skratta och ljuga och spela
känslor man aldrig förnummit och känt,
— tröstlösa dagar, som återvänt!

Tröstlösa dagar, vars slagor slå
sommarens blommor till halm och strå,
dimgråa timmar när ledan sitter
tung vid ens sida och dödens glitter
är i ens öga och lyser på allt
söndersmulande, klart och kallt ...

Haha lights out-fyllan 😂

Ja det lär vara en smärtfri död.
Citera
2024-05-07, 18:07
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har aldrig någonsin förstått människor som vill ha en massa lagar som inskränker friheten för att vi ska kunna leva "tryggt". Det är som att de inte kan få in i skallen att vi dör i slutändan i alla fall. Det de vill begränsa gör bara att vi får ett jävligare liv OCH dör i slutändan ändå.

Det är sjukt korkat för utgången är ändå given. Men självmord måste ses som något desperat och felaktigt för att inte förstöra för samhällscharaden.
Citera
2024-05-07, 18:19
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja, det är en klar fördel du har där. Jag har som sagt varit för mycket känslomänniska och korkad romantiker. Tyvärr är den delen inte helt död, den har visat sig förbannat svår att ha ihjäl. Den där blåögda drömmen om livet. Trots att precis alla fakta avslöjar den som vanföreställning, ja känslolivet är vår största fiende. Det är väl i sin tur en av förklaringarna till att folk inte vill ge upp om sin tro på livet, kärleken till livet är den starkaste av droger. Just därför är det ett sådant enormt misstag att utsätta någon för ett sådant beroende, eftersom varenda en tvingas till avgiftning förr eller senare.

Ja orden räcker inte till på långa vägar för hur jävligt det var att förlora henne så tidigt, nej det finns ingenting här som ens kan komma i närheten av att fylla ett sådant hål.

Ja det är ett perfekt fängelse, ett genialt helvete. Vad du än gör skall det inte ruckas en millimeter. Ja, vi är inte direkt ensamma om att vara maktlösa, och till slut dö fullständigt hjälplösa.

Japp, vi alla vandrar här nere några år och jagar illusioner i ovisshet för att sedan dö fortfarande ovetandes.
Döden skrämmer och enda anledningen till att vi orkar härda ut är de rosafärgade önskedrömmarna vi målar upp om livet, som i slutändan visade sig vara helt färglösa.
Citera
2024-05-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Japp, vi alla vandrar här nere några år och jagar illusioner i ovisshet för att sedan dö fortfarande ovetandes.
Döden skrämmer och enda anledningen till att vi orkar härda ut är de rosafärgade önskedrömmarna vi målar upp om livet, som i slutändan visade sig vara helt färglösa.

Där summerade du det hela fint.
Citera
2024-05-08, 08:31
Medlem
Citat:

Det är precis sånt här man borde lära sig i skolan. Det är nästan så det hade behövts ett 3 årigt 'lights out program' på gymnasiet där lärarna talar klarspråk med eleverna och berättar vad deras framtid egentligen handlar om.
Citera
2024-05-08, 09:25
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är precis sånt här man borde lära sig i skolan. Det är nästan så det hade behövts ett 3 årigt 'lights out program' på gymnasiet där lärarna talar klarspråk med eleverna och berättar vad deras framtid egentligen handlar om.

Det hade med största säkerhet hållits en begravningsceremoni för eleverna långt innan examen då.
Men undervisning i filosofi och kritiskt tänkande borde ligga nummer ett på listan men istället ligger det vääldigt långt ner då det inte gagnar vår PK indoktrinering.
Citera
2024-05-08, 09:41
Bannlyst
Citat:
Det hade med största säkerhet hållits en begravningsceremoni för eleverna långt innan examen då.
Men undervisning i filosofi och kritiskt tänkande borde ligga nummer ett på listan men istället ligger det vääldigt långt ner då det inte gagnar vår PK indoktrinering.

Jag har bara studerat teoretisk filosofi en termin vid Göteborgs universitet, men det går i princip bara ut på hårklyverier inom språkfilosofi. Inte heller den praktiska filosofin på den tiden berörde antinatalismen. Schopenhauer läste jag själv, då man kunde låna det mesta han hade skrivit på universitetsbiblioteket. Zapffe visste jag inte ens hade funnits förrän för ett par år sedan, fast han "borde" vara känd i Sverige.
Citera
2024-05-08, 10:00
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har bara studerat teoretisk filosofi en termin vid Göteborgs universitet, men det går i princip bara ut på hårklyverier inom språkfilosofi. Inte heller den praktiska filosofin på den tiden berörde antinatalismen. Schopenhauer läste jag själv, då man kunde låna det mesta han hade skrivit på universitetsbiblioteket. Zapffe visste jag inte ens hade funnits förrän för ett par år sedan, fast han "borde" vara känd i Sverige.

Filosofi 1 ingick i mitt gymnasieprogram och innehållet gick mest ut på att analysera olika filosofers teorier, tjatigt flum minst sagt.
Kan ju tycka att universitetsstudenter borde vara iallafall lite redo att få ett smakprov på verklighetens hårda beskaffenhet.
En intressant filosofiuppgift vore att lägga fram utmärkta argument för antinatalismen och be eleverna presentera motargument baserade på fakta. Inte en enda skulle lyckas 😅
Citera
2024-05-08, 10:59
Medlem
nerdnerds avatar
Ang bakgrund i filosofi har jag redogjort för en del av min här:
(FB) Om universum inte är oändligt stort eller gammalt så är tro på gud logiskt?
(Förutom detta även en del av Kuhn och Popper.)

Detta är alltså Filosofi. Dvs det säger aldrig "Så här ÄR det", men däremot ställs precis frågor och så resoneras det kring det med en viss rigorös tankeskärpa.
Citera
2024-05-08, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ang bakgrund i filosofi har jag redogjort för en del av min här:
(FB) Om universum inte är oändligt stort eller gammalt så är tro på gud logiskt?
(Förutom detta även en del av Kuhn och Popper.)

Detta är alltså Filosofi. Dvs det säger aldrig "Så här ÄR det", men däremot ställs precis frågor och så resoneras det kring det med en viss rigorös tankeskärpa.

Sannolikheten att en påhittad figur finns är inte filosofi, nej. Det har nog inte räknats som filosofi sedan första halvan av 1800-talet åtminstone.
Citera
2024-05-08, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Precis, fira nu studenten ungdomar och glöm inte bort att livet är betydelselöst för allt skall glömmas! Men innan det så skall ni få jobba ihjäl er i 45 år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in