Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-08, 12:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men om han skjuter Palme och återvänder efter några minuter då?

Jag har en «teori» om att det blev FRUKTANSVÄRT obehagligt att springa omkring i Stockholms gator med hala skor när snutbilarna började dyka upp. Brottsplatsen var faktiskt tryggaste stället i hela stan för honom just då.

Ingen kollar någon påväg MOT en brottsplats. Den udda (kanske från militäret/SB taktiskt utbildade SE) kanske fattade det? En cocktail av alkohol och adrenalin (+tabletter?) gjorde kanske valet lite lättare?

Han kan fakttiskt ha gått direkt tillbaka till brottsplatsen. Eller också besökt brottsplatsen efter sin kafferast på Skandia.

Sådär går det väl bara att fantisera om man redan bestämt sig för att SE sköt OP utan mordvapen?

När det gäller GM-SE är det bara påhittigheten som sätter gränser.
Citera
2024-05-08, 13:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hennes man skrev namnet på en lapp.

Det bör väl också påpekas att lappen med namnet var bortslängd? Eller har lappen återfunnits och jämförts med kanterna i kalendern där lappen revs ut?

Edit: Många i tråden spekulerar om att KP hade "konkreta bevis" mot SE som KP inte redovisade på pressträffen. Kan Ålandsmaggans "Stig-Engtröm-lapp" vara ett av dessa hemliga bevis?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 13:02.
Citera
2024-05-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Sådär går det väl bara att fantisera om man redan bestämt sig för att SE sköt OP utan mordvapen?

När det gäller GM-SE är det bara påhittigheten som sätter gränser.

Du har kanske hört talas om begreppet «teori»? Det är en teori. En förklaring på hur det KAN ha varit. Rent teoretiskt.

Det är något alla efterforskare, vetenskapsmän etc,etc jobbar efter.

Inte du då, du VET ju att han valde norra alternativet, att han gick spikrakt norrut från Skandia.

Ja, och till Bohemia då.

Samtidigt såklart.
Citera
2024-05-08, 13:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du har kanske hört talas om begreppet «teori»? Det är en teori. En förklaring på hur det KAN ha varit. Rätt teoretiskt.

Det är något alla efterforskare, vetenskapsmän etc,etc jobbar efter.

Inte du då, du VET ju att han valde norra alternativet, att han gick spikrakt norrut från Skandia.

Ja, och till Bohemia då.

Samtidigt såklart.

Om hela teorin ,att den påhittade GM-SE sköt OP utan vapen och utan att kännas igen av ett enda mordplatsvittne, endast bygger på att alternativ helt saknas så får man så klart avfärda både Bohemia och norra hypotesen utan vidare.

Då återstår bara den helt osannolika hypotesen. Det har dödgrävarjournalisten TP argumenterat för i sin osannolika bok. (Det finns ingen "norra hypotesen". Det finns inga observationer av SE inne på Bohemia.)

Jag tycker detta är märklig "logik" i verkligheten. Men här i "Cluedo-la-la-land" är det kanske så man ska tänka? SE är skyldig eftersom SE är skyldig? Tänker man så är det svårt att komma runt SE.

Edit: Om SE verkligen är skyldig till mordet borde det finnas mist ett konkret bevis för SEs skuld. Något sådant har ingen hittat hittills. Eller känner du till något?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 13:45.
Citera
2024-05-08, 13:21
Medlem
Citat:
Om hela teorin ,att den påhittade GM-SE sköt OP utan vapen och utan att kännas igen av ett enda mordplatsvittne, endast bygger på att alternativ helt saknas så får man så klart avfärda både Bohemia och norra hypotesen utan vidare.

Då återstår bara den helt osannolika hypotesen. Det har dödgrävarjournalisten TP argumenterat för i sin osannolika bok. (Det finns ingen "norra hypotesen". Det finns inga observationer av SE inne på Bohemia.)

Jag tycker detta är märklig "logik" i verkligheten. Men här i "Cluedo-la-la-land" är det kanske så man ska tänka? SE är skyldig eftersom SE är skyldig? Tänker man så är det svårt att komma runt SE.

Jag har lite bråttom just nu, måste sticka, men också du U fattar ju att det finns indicier emot SE. Jag skulle säga starka indicier.

Omständigheter som är lite «funky». Vi fick liksom inte heela historien om vad som hände den kvällen från Engström.
Citera
2024-05-08, 13:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag har lite bråttom just nu, måste sticka, men också du U fattar ju att det finns indicier emot SE. Jag skulle säga starka indicier.

Omständigheter som är lite «funky». Vi fick liksom inte heela historien om vad som hände den kvällen från Engström.

Nu låter du lite som HH på en presskonferens om VG:
"33-åringen ljuger eller vill inte berätta vad han gjorde på mordnatten."
Utredaren B Winberg var inte sämre han:
”Jag märkte direkt att han [VG] ljög som en häst och slingrade sig."
Du vet kanske inte om att alla som ljuger inte måste vara mördare för att de ljuger?

Men det är enkelt att falla i HHs "han-ljuger-fälla", det visste HH långt tidigare än Filter.

Tiden har gått men på Tidskriften Filter går ränderna inte ur för det:

TP och MG:
"Skandiamannen ljuger som en häst travar!"
(Observera att Filter till och med stal "hästen" rakt av från BW.)

Vore det inte bättre att försöka hitta åtminstone ett enda konkret bevis på att SE mördade OP än att hänga upp sig på att efterspelsvittnet SE glider lite på sanningen?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 13:46.
Citera
2024-05-08, 13:42
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Även CP och CA ljuger i sina förhör. Man kanske alltså inte nödvändigtvis bör hänga upp hela sin gärningsbeskrivning på vem som ljuger.
Citera
2024-05-08, 13:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Även CP och CA ljuger i sina förhör. Man kanske alltså inte nödvändigtvis bör hänga upp hela sin gärningsbeskrivning på vem som ljuger.

Vilka kassa pusseldeckare du skulle skriva. Det är väl alltid den som ljuger som är mördaren?

SE, AL, VG, CA och CP kan väl alla fem mördat OP tillsammans? De ljuger ju allihopa.

Jag tänker lite "Mordet på Orientexpressen" om lösningen till MOP står att finna i Agata Christies bibliotek.

Jag tycker faktiskt inte någon gärningsbeskrivning behövs. Det har jag lärt mig på KPs pressträff!
Citera
2024-05-08, 13:56
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Vilka kassa pusseldeckare du skulle skriva. Det är väl alltid den som ljuger som är mördaren?

SE, AL, VG, CA och CP kan väl alla fem mördat OP tillsammans? De ljuger ju allihopa.

Jag tänker lite "Mordet på Orientexpressen" om lösningen till MOP står att finna i Agata Christies bibliotek.

Jag tycker faktiskt inte någon gärningsbeskrivning behövs. Det har jag lärt mig på KPs pressträff!

Det blir ju den logiska slutsatsen. Gärna med någon koppling till Bofors eller Säpo också så att även konspirationsivrarna blir glada.

Man skickade fram denna spretiga mördartrupp för att ingen skulle misstänka vem som låg bakom. Hade faktiskt kunna tänka mig att läsa en välskriven bok om det.
Citera
2024-05-08, 14:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det blir ju den logiska slutsatsen. Gärna med någon koppling till Bofors eller Säpo också så att även konspirationsivrarna blir glada.

Man skickade fram denna spretiga mördartrupp för att ingen skulle misstänka vem som låg bakom. Hade faktiskt kunna tänka mig att läsa en välskriven bok om det.

Kanske författarkoryfén Lena Andersson på SvD skulle nappa på din idé.
"Allt på samma gång samtidigt." (LA har faktiskt sagt det om lösningen på MOP.)
Då åker den reumatiska grafikern SE i Täby med i svepet!

Edit: Bubblare: Författaren Ole Dammegard. Han är redan inne på "allt på samma gång samtidigt" i sina böcker. Det finns säkert plats för SE i dessa också i nästa upplaga. (Inget för de som lite snobbigt föredrar välskrivna böcker dock.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 14:21.
Citera
2024-05-08, 14:21
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Kanske författarkoryfén Lena Andersson på SvD skulle nappa på din idé.
"Allt på samma gång samtidigt." (LA har faktiskt sagt det om lösningen på MOP.)
Då åker den reumatiska grafikern SE i Täby med i svepet!

Ah, LA gör här en obskyr litterär referens till den monodiske lyrikern EB och hans träffande strof ”Allting gott och alldeles för mycket”. Det tyder på att hon är rätt person att skildra Palmemordet och dess lösning.

Måste fylla på med något här för att ge inlägget existensberättigande, så jag noterar bara att Skandianen fortsatt fyller en funktion för ekonomisk ersättning inom Skandia. ”Med undantag för Skandianen är ingen anställd i Skandiabanken berättigad till rörlig ersättning.”

https://mb.cision.com/Main/608/3951798/2693792.pdf
Citera
2024-05-08, 14:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ah, LA gör här en obskyr litterär referens till den monodiske lyrikern EB och hans träffande strof ”Allting gott och alldeles för mycket”. Det tyder på att hon är rätt person att skildra Palmemordet och dess lösning.

Måste fylla på med något här för att ge inlägget existensberättigande, så jag noterar bara att Skandianen fortsatt fyller en funktion för ekonomisk ersättning inom Skandia. ”Med undantag för Skandianen är ingen anställd i Skandiabanken berättigad till rörlig ersättning.”

https://mb.cision.com/Main/608/3951798/2693792.pdf
Livet på en pinne!

SB är således inte avvecklat utan finansieringen från Skandia via Skandianen fortsätter oavbrutet.

SE var chefredaktör för papperstidningen Skandianen på 80-talet. Kanske polisen tyckte det var en "dålig affär" då tidningen redan då finansierade den omfattande Stay-Behind-verksamheten på Skandia och därför kostade mycket mer än vad en normal intern personaltidning borde kostat.

"SE drogs med dåliga affärer" helt enkelt? En slutsats PU drog då de fått se vad Skandianen kostade Skandia. (Säkert något den grannlaga penningintresserade PH höjt på ögonbrynen för då han utredde SEs göranden och låtanden på Skandia efter mordet.)
Senast redigerad av ursprungligen 2024-05-08 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in