• 1
  • 2
2024-05-08, 13:04
Medlem
Undrar lite över en sak angående bolån och när man ska binda nytt avtal . Vi bytte till Ikano bank dagen innan invasionen av Ukraina och i februari kommer vi teckna nytt avtal . Det jag undrar över om bankerna går på senaste värderingen av bostaden dvs den dom redan har eller gör dom en ny egen baserat på läget i världen idag . Läser att en värdering gäller 5 år men undrar om bankerna själva kan göra lite som dom vill eller baserar dom det på den senaste värderingen . Tackar på förhand , Mvh
Citera
2024-05-08, 13:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Undrar lite över en sak angående bolån och när man ska binda nytt avtal . Vi bytte till Ikano bank dagen innan invasionen av Ukraina och i februari kommer vi teckna nytt avtal . Det jag undrar över om bankerna går på senaste värderingen av bostaden dvs den dom redan har eller gör dom en ny egen baserat på läget i världen idag . Läser att en värdering gäller 5 år men undrar om bankerna själva kan göra lite som dom vill eller baserar dom det på den senaste värderingen . Tackar på förhand , Mvh

Vad är syftet med att göra ny värdering? Ja, generellt gäller en värdering i 5 år (man kan alltså inte låna mer än sitt tidigare kreditutrymme för att t.ex. renovera för att marknaden gått under perioden) om inte en extrem värdeminskning bedöms ha skett.
Citera
2024-05-08, 15:08
Medlem
Så sista värdering gäller asså ? Jag vill inte belåna utan jag vet att om man är belånad under viss procent så behöver man inte amortera lika mycket . Därför undrar jag . Men varje gång ska nån fuck the system tomte hoppa in och fucka hela tråden
Citera
2024-05-08, 15:43
Medlem
Adelsdams avatar
Man ska alltid förhandla sitt bolån och jämföra erbjudanden från olika banker. Det finns tusenlappar att spara varje år. Varför är folk så mjäkiga mot banker?
Citera
2024-05-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vad är syftet med att göra ny värdering? Ja, generellt gäller en värdering i 5 år (man kan alltså inte låna mer än sitt tidigare kreditutrymme för att t.ex. renovera för att marknaden gått under perioden) om inte en extrem värdeminskning bedöms ha skett.

det är det jag undrar över, vi bytte bank efter värderingen och ska kolla över våra räntor i feb igen, därför undrar jag om dom går efter värdet dom fick första gången dvs 3 år sen eller göre dom en egen. mvh
Citera
2024-05-08, 17:23
Medlem
Vårt bundna lån gick nyligen ut och när banken skulle beräkna vår nuvarande belåningsgrad utgick de från vad lägenheten var värd när vi köpte den för ett par år sen.

Vi köpte när priserna var som högst så lägenheten är antagligen värd 1 miljon mindre idag än vad vi köpte den för. Den här gången blev det till vår fördel eftersom belåningsgraden då blev relativt låg.

Är ingen expert på området, men den senaste värderingen gäller väl i fem år om man inte gjort väldigt omfattande renoveringar som ökat värdet kraftigt.
Senast redigerad av pinnsoffa 2024-05-08 kl. 17:28.
Citera
2024-05-08, 17:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
det är det jag undrar över, vi bytte bank efter värderingen och ska kolla över våra räntor i feb igen, därför undrar jag om dom går efter värdet dom fick första gången dvs 3 år sen eller göre dom en egen. mvh

Femårsregeln gäller även vid byte av bank.
Citera
2024-05-08, 17:59
Medlem
kekelas avatar
Om det har skett stora prisförändringar under tiden så kan de titta på en ny värdering, men allt som oftast brukar de följa femårsregeln. Sen beror det lite på vilken bank det handlar om, jag var i kontakt med SBAB och de gjorde en egen värdering trots att det bara gått 3 år sedan jag köpte vid den tidpunkten. Hade samtidigt samtal med Handelsbanken som utgick från köpesumman så det verkar variera som sagt.
Citera
2024-05-08, 18:09
Medlem
Citat:
Så sista värdering gäller asså ? Jag vill inte belåna utan jag vet att om man är belånad under viss procent så behöver man inte amortera lika mycket . Därför undrar jag . Men varje gång ska nån fuck the system tomte hoppa in och fucka hela tråden
För den amorteringsgrundande värderingen så kan man göra om värderingen högst vart 5:e år. Alltså om ditt syfte är att ha en värdering för att se hur mycket du behöver amortera så får du inte göra en ny värdering ännu utan den förra värderingen gäller.
För att öka sitt bolån får man däremot göra nya värderingar oftare.
Citera
2024-05-08, 19:52
Medlem
Många som inte har koll här. Följande gäller:

Du får göra en ny värdering av din fastighet var femte år. Tidigare om du har gjort en omfattande renovering. Detta är det amorteringsgrundade värdet.

Vid byte av bank så kan banken, i undantagsfall, göra en ny värdering om de bedömer marknaden fallit och du ligger över 85% belåningsgrad. Annars inte.
Citera
2024-05-08, 20:46
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsoffa
Vårt bundna lån gick nyligen ut och när banken skulle beräkna vår nuvarande belåningsgrad utgick de från vad lägenheten var värd när vi köpte den för ett par år sen.

Vi köpte när priserna var som högst så lägenheten är antagligen värd 1 miljon mindre idag än vad vi köpte den för. Den här gången blev det till vår fördel eftersom belåningsgraden då blev relativt låg.

Är ingen expert på området, men den senaste värderingen gäller väl i fem år om man inte gjort väldigt omfattande renoveringar som ökat värdet kraftigt.

Om din värdering har minskat så är det precis tvärtom. Din belåningsgrad har ökat.
Citera
2024-05-08, 21:15
Medlem
Citat:

Värderingen baseras på ett marknadspris utifrån dagens marknad. Bankerna brukar ha egna system där de gör en ungefärlig värdering av er bostad. Du kan även be mäklare göra kostnadsfria skriftliga värderingar om ni inte är nöjda med bankens värdering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in