• 1
  • 2
2024-05-07, 20:32
Medlem
Börjat ta hand om mina tänder rejält och avstår extremt mycket som jag bara öst i mig innan. Dricker bara vatten t.ex. Däremot har jag läst om hur skadligt citron är då den sänker Ph kraftigt. I ramlösa citron är det "naturlig citron och limearom."
Citera
2024-05-07, 20:35
Det beror väl på PH-värdet men bara för att vattnet är smaksatt med citron så tror jag inte att den blir surare. Lägger du däremot tänder i Coca-cola över några nätter så är de i stort sett sönderfrätta och borta. Det är snarare kolsyran i så fall som är sur.
Citera
2024-05-07, 20:49
Medlem
Dishys avatar
Nej det är ju minimala mängder. Däremot ska ju kolsyra inte vara så bra för emaljen. Läsk är illa tex cola innehåller fosforsyra.
Citera
2024-05-07, 20:51
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ska tydligen inte borsta tänderna direkt efter man har druckit något basiskt för det sliter mer på emaljen då har jag hört, men orkar inte googla.
Citera
2024-05-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Nej det är ju minimala mängder. Däremot ska ju kolsyra inte vara så bra för emaljen. Läsk är illa tex cola innehåller fosforsyra.

Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ska tydligen inte borsta tänderna direkt efter man har druckit något basiskt för det sliter mer på emaljen då har jag hört, men orkar inte googla.

Hört det också, men vattnet med kolsyra som säljs här är inte så pass kolsyrad att det blir illa läste jag.

Menar efter tandborstning nu framförallt, jag som var otydlig.

Så i och med att det är "arom" och inte riktig citronsaft så ställer jag mig undrandes. Älskar mineralvatten och kan tycka det är otroligt lyxigt att få dricka smaksatt mineralvatten och att tänderna samtidigt mår bra.
Citera
2024-05-07, 22:32
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Hört det också, men vattnet med kolsyra som säljs här är inte så pass kolsyrad att det blir illa läste jag.

Menar efter tandborstning nu framförallt, jag som var otydlig.

Så i och med att det är "arom" och inte riktig citronsaft så ställer jag mig undrandes. Älskar mineralvatten och kan tycka det är otroligt lyxigt att få dricka smaksatt mineralvatten och att tänderna samtidigt mår bra.

Vad menar du med "här"? Var då?
Naturellt kolsyrat vatten är bättre. Dom med smak i har extra mycket syra i sig så om du dricker det varje dag är det inte bra. Ge också fan i att borsta tänderna inom en timme efteråt.
Citera
2024-05-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Vad menar du med "här"? Var då?
Naturellt kolsyrat vatten är bättre. Dom med smak i har extra mycket syra i sig så om du dricker det varje dag är det inte bra. Ge också fan i att borsta tänderna inom en timme efteråt.

I Sverige. Ramlösa, Loka. Okej ska dra ned på det, men en Ramlösa citrus efter tandborstning då och då kommer inte generera karies? Viktigt för mig att veta.
Citera
2024-05-07, 22:44
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
I Sverige. Ramlösa, Loka.

Det kolsyrade vattnet i Sverige har tillräckligt mycket syra i sig för att skada tänderna om man dricker det regelbundet. Som jag sa, speciellt smaksatta varianter.
Tro mig. Jag är uppvuxen med en tandläkare i familjen.
Citera
2024-05-07, 22:46
Medlem
Citat:
Det kolsyrade vattnet i Sverige har tillräckligt mycket syra i sig för att skada tänderna om man dricker det regelbundet. Som jag sa, speciellt smaksatta varianter.
Tro mig. Jag är uppvuxen med en tandläkare i familjen.

Misstror ej dig. Ska tänka på detta. Tack.
Citera
2024-05-07, 22:46
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Misstror ej dig. Ska tänka på detta. Tack.

Kör på den naturella om du vill dricka ofta
Citera
2024-05-07, 22:48
Medlem
Citat:
Kör på den naturella om du vill dricka ofta

Fan. Trodde verkligen det inte var några problem alls. Är fullt förstådd i att Loka crush inte är någon vidare, men vanlig jävla vatten utan socker, utan sötningsmedel, som har lätt päronsmak eller citrussmak vara problematiskt? Trist..
Citera
2024-05-07, 23:00
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Fan. Trodde verkligen det inte var några problem alls. Är fullt förstådd i att Loka crush inte är någon vidare, men vanlig jävla vatten utan socker, utan sötningsmedel, som har lätt päronsmak eller citrussmak vara problematiskt? Trist..

Men vad är grejen med att du behöver förbättra din tandhygien? Är det för att du haft mycket hål eller är det för att du skadat emaljen med mycket syra innan eller vad är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in