2024-05-07, 09:04
Medlem
FredochFrids avatar
Troligen så har deras trollfabrik varit verksamma på flashback också.. skulle förklara en hel del.
(Från Aftonbladetartikeln:

Vad är en ”trollfabrik”?
En trollfabrik är en organisering av nättroll och bloggare som har till uppgift att sprida propaganda eller medvetet vilseledande påståenden och information på nätet.

Falsk information som sprids på nätet kan till exempel vara artiklar och klipp från obskyra nyhetssajter, som innehåller påhittade eller förvanskade nyheter.

Inläggen gillas, re-tweetas och kommenteras av en mängd andra trollkonton. När en trollfabrik lyckats med sitt syfte börjar tiotusentals riktiga människor dela inläggen också.)
Detta är oerhört allvarligt, och ett förbannat ohederligt sätt att bedriva politik på.. Genom att vilseleda, förvränga, ge sken av och iscensätta konflikter som inte är på riktigt. Det är manipulation och lurendrejeri att "trolla" för uppnå politiska mål, det är väl detta de lärt sig under sina studiebesök hos putinregimen. Tvi fan.

Edit: Blir på riktigt illamående av att veta att det sitter folk som är heltidsanställda & avlönade och trollar dagarna i ända. Gör upp planer och strategier etc.. usch. Det är sånt här som PÅ RIKTIGT förstör Sverige. Och de kallar sig Sverigedemokrater och Sverigevännner, visst...
Senast redigerad av FredochFrid 2024-05-07 kl. 09:07.
Citera
2024-05-07, 09:09
Medlem
HBOLLs avatar
Nej det finns ingen trollfabrik, patetiskt försök att misskreditera ett politiskt parti. Det vi vet och där det inte behövs någon desinformation det är att den invandrade kriminaliteten ökar i Styrka och det skjuts som aldrig förr.
Citera
2024-05-07, 09:10
Medlem
Skogsvilses avatar
Jag sitter mest och tänker efter avsnittet om hur reportaget gjordes, om Emil Hellerud och den unge reportern har en relation. Att Emil blev grinig efter att ha fått trollsvansen efter sig som han beskriver, och granskningen är någon form av "hämnd" tillsammans med sin unge praktikantälskare.
Citera
2024-05-07, 09:17
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Ok, så om jag skulle registrera tre konton till som helt plötsligt dyker om och ger medhåll till mina åsikter och fortsätter svara och drunkna ut andra röster så är det inte alls att störa diskussionen? Jag har ju rätt trots allt.

Inte om informationen är korrekt. Är det inte detta som är det viktiga?

Varför är det problematiskt att det dyker upp ytterligare 10 konton som håller med dig om att björnen skiter i skogen?
Citera
2024-05-07, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Under pågående valrörelse har framförallt Socialdemokraterna återkommande hänvisar till att missnöje som riktats mot sittande regering på sociala medier och internetforum är konstruerade från Sverigedemokraternas ”trollfabrik”.

Flera gånger har jag hört det sägas att någon (inget namn nämnt) Sverigedemokrat i riksdagen styr en trollfabrik. Om dessa uppgifter är korrekta finner jag det mycket anmärkningsvärt.

Min tolkning av det hela är att Socialdemokraterna använder detta argument för att avfärda missnöje mot regeringen som uttrycks på sociala medier och internetforum och att ingen trollfabrik existerar.

Kom gärna med bevis för- respektive emot att Sverigedemokraternas trollfabrik existerar.

Vem är riksdagsmannen som påstås styra trollfabriken?

svar ja trollfabriken finns och existerar,enligt "kalla fakta"så heter trollfabriken Riks..vad annars..
Citera
2024-05-07, 09:24
Medlem
Jag har noll koll på SD's struktur men om frågan vore ställd kring sossarna så är dom
ganska öppna med hur dom jobbar. man kan gå ABF kurs i sociala media där du drillas
och får rätt vokabulär / verktyg att attackera motståndarna.

ABF har naturligtvis föreningsstöd så kursen betalas av kommunens innevånare.
Citera
2024-05-07, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Troligen så har deras trollfabrik varit verksamma på flashback också.. skulle förklara en hel del.
(Från Aftonbladetartikeln:

Vad är en ”trollfabrik”?
En trollfabrik är en organisering av nättroll och bloggare som har till uppgift att sprida propaganda eller medvetet vilseledande påståenden och information på nätet.

Falsk information som sprids på nätet kan till exempel vara artiklar och klipp från obskyra nyhetssajter, som innehåller påhittade eller förvanskade nyheter.

Inläggen gillas, re-tweetas och kommenteras av en mängd andra trollkonton. När en trollfabrik lyckats med sitt syfte börjar tiotusentals riktiga människor dela inläggen också.)
Detta är oerhört allvarligt, och ett förbannat ohederligt sätt att bedriva politik på.. Genom att vilseleda, förvränga, ge sken av och iscensätta konflikter som inte är på riktigt. Det är manipulation och lurendrejeri att "trolla" för uppnå politiska mål, det är väl detta de lärt sig under sina studiebesök hos putinregimen. Tvi fan.

Edit: Blir på riktigt illamående av att veta att det sitter folk som är heltidsanställda & avlönade och trollar dagarna i ända. Gör upp planer och strategier etc.. usch. Det är sånt här som PÅ RIKTIGT förstör Sverige. Och de kallar sig Sverigedemokrater och Sverigevännner, visst...
Och foliehatten sitter bra?

Allvarligt, hur naiv får man bli? Du måste väl ändå begripa att hela msm är en enda stor trollfabrik...
Citera
2024-05-07, 09:30
Medlem
RIKS och deras anställda - hur stort hot?

Efter Kalla Faktas avslöjande om att SD fortfarande har täta band med mediakanalen Riks (i praktiken sitter dom ihop) och att dom har anställt folk med enda uppgift att sitta och sprida lögner om politiska motståndare och hylla det egna partiet så har reaktionerna varit blandade. Tror inte många är förvånade men att det sker så skamlöst tycker iallafall jag är häpnadsväckande.

Riks redaktion ligger i samma byggnad som Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Reportern beskriver inifrån hur dörrarna mellan lokalerna ”står helt öppna”. Även hur personer från SD vistas på Riks redaktion dagligen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riks-och-sds-taktik-for-att-dolja-kopplingen-inga-sd-kepsar

Sverigedemokraterna har förnekat att de har egna ”trollfabriker”.
Men efter att TV4:s reporter infiltrerat SD:s kommunikationsavdelning framgår det att partiet, redaktionen Riks och ”trollen” samarbetar.
Kalla Faktas granskning visar även hur SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein försöker mörka sanningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1MkA7K/trollfabrik-avslojad-i-kalla-faktas-granskning-kopplingar-till-sd

Vad tycker folk? Är detta ett hot mot demokratin?

Att propaganda alltid kommer finnas i nån mån är nog omöjligt att komma ifrån, men att ett regeringsbärande parti har en egen nyhetskanal som dom aktivt vilseleder människor med ska vara oberoende måste väl ändå vara att betrakta som oroväckande?

Samt att dom har anställda som sitter på heltid och sprider desinformation.

Så va tycker ni, anser ni det vara lika oroväckande som jag?
Ska ni använda argument som ”vadå, sådär gör alla” får ni gärna prestera någon form av källa på det. Eller ta fram lönespecen
Citera
2024-05-07, 09:31
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Inte om informationen är korrekt. Är det inte detta som är det viktiga?

Varför är det problematiskt att det dyker upp ytterligare 10 konton som håller med dig om att björnen skiter i skogen?

Ja, då det stör diskursen och får det låta som att huruvida björnar skiter i skogen eller ej är av brinnande intresse. Hur svårt är det att förstå?
Citera
2024-05-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ska ni använda argument som ”vadå, sådär gör alla” får ni gärna prestera någon form av källa på det. Eller ta fram lönespecen

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Anser nog att trollfabriken på Sveavägen 68, är ett större hot mot demokratin, då de sprider falska fakta och försöker förvränga historien.

Som sagt…
Har noterat att ni ofta påstår det men presterar aldrig någon källa.
Kan du måhända vara undantaget?
Citera
2024-05-07, 09:38
Medlem
Jag ska gissa lite om detta, inte fakta på något vis utan bara det jag snappat upp.
Tror inte det finns en specifik trollfabrik för SD, däremot så finns det propaganda som ska styra hur folket tänker och denna propaganda styrs via regeringen och utförs av försvaret. SD eller Sossar är exakt lika delaktiga i trollandet eftersom att dom båda styrs via regeringen (har dom en trollfabrik så kommer makten inom denna i slutändan från samma ställe).

Dom skriver tex detta:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/psyops-pionjaren/

– Det är just det man menar med psykologiska operationer: att det är något man gör från ett militärt förband mot ett annat militärt förband. Det vi hade i Sverige initialt var något helt annat. Vi hade ett psykologiskt försvar. "Beredskapsnämnden", "Styrelsen för psykologiskt försvar" och allt vad det har hetat. Det är den defensiva delen av det här: aktioner riktade mot det civila samhället (i det egna landet) för att öka motståndsviljan, minska mottagligheten för propaganda etc.

Så styrs folkviljan via psykologiska operationer, åtminstone enligt försvarsmakten själva.
Citera
2024-05-07, 09:39
Medlem
Jag ska gissa lite om detta, inte fakta på något vis utan bara det jag snappat upp.
Tror inte det finns en specifik trollfabrik för SD, däremot så finns det propaganda som ska styra hur folket tänker och denna propaganda styrs via regeringen och utförs av försvaret. SD eller Sossar är exakt lika delaktiga i trollandet eftersom att dom båda styrs via regeringen (har dom en trollfabrik så kommer makten inom denna i slutändan från samma ställe).

Dom skriver tex detta:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/psyops-pionjaren/

– Det är just det man menar med psykologiska operationer: att det är något man gör från ett militärt förband mot ett annat militärt förband. Det vi hade i Sverige initialt var något helt annat. Vi hade ett psykologiskt försvar. "Beredskapsnämnden", "Styrelsen för psykologiskt försvar" och allt vad det har hetat. Det är den defensiva delen av det här: aktioner riktade mot det civila samhället (i det egna landet) för att öka motståndsviljan, minska mottagligheten för propaganda etc.

Så styrs folkviljan via psykologiska operationer, åtminstone enligt försvarsmakten själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in