2024-05-04, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det enda parti som har haft en trollfabrik är just sossarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton
Är verkligen satir samma sak som trollfabrik? I så fall har vi haft trollfabriker sedan vi fick fri press.
Citera
2024-05-04, 15:30
Medlem
Detta påminner om ”Dumbledores armé” i Harry Potter…

Internt har man alltså kallat ett konto på sociala medier för trollfabriken i syfte att slå sig för pannan över vänsterns dumhet. Och nu har Umbridge… jag menar vänstermedia fått för sig att trolllfabriken finns på riktigt.
Citera
2024-05-05, 22:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Är verkligen satir samma sak som trollfabrik? I så fall har vi haft trollfabriker sedan vi fick fri press.

Vänstern är inte kända för att klara av satir dock.
Citera
2024-05-07, 06:49
Medlem
FredochFrids avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/daniel-infiltrerade-sverigedemokraterna-for-att-avsloja-trollfabrik/
Citera
2024-05-07, 06:51
Medlem
Svar JA
Citera
2024-05-07, 08:37
Medlem
moralhoras avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1MkA7K/trollfabrik-avslojad-i-kalla-faktas-granskning-kopplingar-till-sd

Skulle nog säga att anställa tio personer och ratta 70 konton är att bedriva en trollfabrik. Kanske inte så stor som tidigare påståtts, men jo, det är en trollfabrik nog.

Sedan så är nog "avslöjandet" att Riks och Sverigedemokraterna - trots att de påstår annat - nära kopplade lite som att säga att vatten är vått.
Citera
2024-05-07, 08:42
Medlem
Zloths avatar
Kan det verkligen räknas som en "trollfabrik" om informationen som delas stämmer?

Vet Kalla Fakta ens vad ett "troll" är?
Citera
2024-05-07, 08:48
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Kan det verkligen räknas som en "trollfabrik" om informationen som delas stämmer?

Ja. Alltså, ett troll är ju någon som kommer in och stör diskursen. En trollfabrik är när man gör det i en grupp för att fabricera och styra diskursen i en viss riktning. Sådant hör inte hemma i en sansad debatt och demokrati.

Det är ungefär samma sak som irriterar mig med saker som #jagärhär och dylikt. Det är fabricerande av en falsk diskurs vilket inte nödvändigtvis representerar det befolkningen pratar om. Har man tro på att ens frågor är aktuella så behöver man inte sådant trams. Det är bara störande.
Citera
2024-05-07, 08:51
Medlem
nidbilds avatar
Ok frågar här istället, vad trollar troll fabriken om?

Känns som ett dödsryck av mainstream media.
Citera
2024-05-07, 08:51
Medlem
FredochFrids avatar
Någon som vet vilka sociala medie-plattformar de opererat på? Har de varit verksamma på appen Jodel tros?
Citera
2024-05-07, 08:58
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Ja. Alltså, ett troll är ju någon som kommer in och stör diskursen. En trollfabrik är när man gör det i en grupp för att fabricera och styra diskursen i en viss riktning. Sådant hör inte hemma i en sansad debatt och demokrati.

Det är ungefär samma sak som irriterar mig med saker som #jagärhär och dylikt. Det är fabricerande av en falsk diskurs vilket inte nödvändigtvis representerar det befolkningen pratar om. Har man tro på att ens frågor är aktuella så behöver man inte sådant trams. Det är bara störande.

På vilket sätt "stör" detta diskussionen om informationen är korrekt dock?

För övrigt så måste man arbeta på det här sättet som Riks gör 2024 om man vill nå ut till personer födda 2005 och framåt.
Citera
2024-05-07, 09:01
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
På vilket sätt "stör" detta diskussionen om informationen är korrekt dock?

Ok, så om jag skulle registrera tre konton till som helt plötsligt dyker om och ger medhåll till mina åsikter och fortsätter svara och drunkna ut andra röster så är det inte alls att störa diskussionen? Jag har ju rätt trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in