Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
En mängd personer rörde sig på stadens gator efter Stadts stängning. En av dessa ringde några dagar efter Helenas försvinnande och berättade att hon sett en kvinna med randiga byxor tillsammans med en man gåendes västerut på bron.
Vi måste då fråga oss varför hon ringde? Var det för att hon kände igen Helena? Nej, det hon hängde upp det på var byxorna. Hon ringde inte för att hon sett en tjej med vit kjol, blåblommig klänning... av alla hon mötte så ringde hon in för randiga, färglada byxor. Det finns bara ett rimligt skäl till detta och det är att hon läst om byxorna i tidningen. Det måste då vara så att hon verkligen har sett någon i färgglada byxor, men om de var randiga på längden eller på tvären, om de saknade någon färg osv vet vi inte. Kanske var de rent av fläckiga eller blommiga?
Jag skulle säga att såvida inte vittnet är anhörig till en misstänkt så är hon trovärdig, men hennes vittnesmåls värde har skadats, dels av att hon läst i tidiningen om byxorna och dels för att hennes vittnesmål bara registrerades och inte följdes upp med kontrollförhör. Till exempel kan hennes idé om att hon sett Helena påverka hennes uppfattning om vid vilken tid hon gick över bron. Snabba kontrollförhör med hennes sällskap hade beroende på resultat stärkt eller försvagat hennes vittnesmål.
Min slutsats är därför att vittnet är intressant men inte nödvändigtvis relevant.
Att GW och andra i utredningen med direkt insyn i utredningen, senast gällande ClLe, problemfritt kastar brovittnet överbord är något som en seriös och självkritisk tänkare måste ta hänsyn till.
Det jag fäster mig särskilt vid är de många lögnerna om att Helena setts gående ensam efter bron. Det kan vara ett falskt rykte spritt av en man med pilotglasögon, men det kan även vara ett rykte spritt av någon som skjutsat Helena.
Min första fetning: Jo, vi vet att brovittnet såg just sådana byxor som Helena bar den där kvällen. Om jag ändå dristar mig till att använda Pernillas ord i radiodokumentären från 2017, så säger Pernilla att brovittnet kunde beskriva byxorna
i detalj. Det finns ingen anledning för tvivel och märkliga drömmar om blommiga byxor!
Min andra fetning: Om brovittnet hade gått ensam, hade jag förstått din invändning, men eftersom hon gick tillsammans med några andra personer drar jag slutsatsen att brovittnet hade koll på vad klockan var.
Min tredje fetning: Som sagt, GW kastar samtliga vittnen överbord!
Min fjärde fetning: Så kan det vara, men jag vill vända på saken: Det är för några trådanvändare akut viktigt att få bort brovittnet. Alla - nästan alla, i alla fall - förstår ju varför!
I övrigt talar precis allt för att brovittnet är kassaskåpet själv. Jag har tidigare listat fyra saker angående brovittnet som tillsammans gör vittnets utsaga vattentätt. Det fungerar inte att ständigt försöka plocka bort byxorna. Det är till och med så att polisen ansåg att detaljen om mannens glasögon var minst lika intressant som beskrivningen av byxorna. Men jag kan addera en femte punkt!
1) En kvinna och en man sågs gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg) i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var Helena som gick i riktning mot hemmet.
5) Det finns ingen annan kvinna och man som passar in på brovittnets beskrivning och som har hört av sig och sagt typ att "det var kanske oss som hon såg". Inte ett ord.
Det var Helena som gick på bron tillsammans med en man. Tänk, detta hemska brovittne ...