2024-05-06, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Jag och min tjej håller på och planerar vårat bröllop och pratat om lite olika alternativ. Sen kommer det som brukar vara bland det svåraste problemet för dom flesta, dvs vilka gäster vi ska bjuda. Hon har stor familj och många vänner så jag måste ju därmed också fylla på med gäster för att jämna ut, annars blir det ju pinsamt att jag inte skulle ha några förutom min familj som är ganska liten.

Försöker så gott jag kan leta reda på fler gäster från min sida men det är inte lätt när man inte har några vänner. Jag funderar nu på om jag ska bjuda in min nya chef som tillträdde för ca tre månader sen. Inte bara för att få det bättre ställt på jobbet utan också för att han verkar vara ungefär samma typ som mig.

Det jag undrar är om det är olämpligt eftersom jag inte kommer bjuda in någon av mina övriga kollegor då alla dom gjort mig irriterad på ett eller annat sätt. Det ska ju ändå vara en fin ihågkommen dag (kanske allra viktigaste dagen i livet), då bör man väl inte bjuda in personer som får en att må dåligt?
Chefen däremot har ju aldrig retat mig och jag ser mitt läge nu att bygga upp ett band med honom. Skulle till på köpet också göra att jag får det bättre ställt på jobbet.

Min stora fråga är om det är lämpligt att göra så. Är det olämpligt att bjuda in sin chef till sitt bröllop och inga kollegor? Svara på vad ni själva har för synpunkt på den frågan.
Skulle gynna mig extra mycket om jag fick svar på min fråga av någon som är eller har varit chef på en lagom stor arbetsplats (ca 10 anställda). I så fall hur skulle du som chef reagera på denna situation?

Din chef kommer troligtvis inte komma i vilket fall. För att svara på din fråga så hade jag inte bjudit in honom efter 3 månaders bekantskap.
Citera
2024-05-06, 12:12
Medlem
tomatlarss avatar
om ni var vänner i övrigt vore det inga problem men för att fylla ut gäst listan känns som något märkligt. sedan vad spelar det för roll om du inte har så många gäster?
Citera
2024-05-06, 12:20
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hade ni känt varann en längre tid och chefen hade bjudit in dig privat först så hade det varit OK men nu skulle du nog bara ses som lite konstig av chefen.

Har du inga släktingar, barndomsvänner eller studiekamrater som skulle tycka det var kul att få bli bjudna på bröllop?!

Hur gör man om man inte har någon att bjuda in? Ser ju skevt ut om ena sidan av kyrkan är fullproppad med folk medan den andra är öde.

Nej, jag har inga vänner och min släkt är också ganska liten och väldigt utspridd. Är just det jag oroar mig för, att bara hennes sida är fullproppad och min helt tom.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ert bröllop tillhör ditt privatliv, inte ditt yrkesliv. Du ska inte bjuda chef eller kollegor, såvida du inte umgås, och är kompis, med dom privat.

Autism-varning på den här trådstarten...

Har en kollega som också ska gifta sig snart (som hon antagligen fått den idén genom att spionera på mig). Hon planerar dock på att bjuda alla kollegor. I så fall gör ju hon fel. Har svårt att tänka mig att hon umgås med alla.

Varför tror typ alla på Flashback att jag är autist?

Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Du ser i grund och botten ditt kommande bröllop som inget annat än handelsvara - inbjudan i utbyte mot "bättre ställt" (högre lön?/befordran ?uppdrag som är kul ? osv). Så vad bryr du dig om såna som inget har för dig att smöra efter ? Och är chefen av samma skrot och korn ? jamen dåså

Jag vill bara att mitt bröllop ska bli lyckat. Det är allt. Min fråga var om min tanke var lämplig, inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Din chef kommer troligtvis inte komma i vilket fall. För att svara på din fråga så hade jag inte bjudit in honom efter 3 månaders bekantskap.

Jag tänkte först bygga upp någon form av band med honom innan jag kommer till saken. Har inte kommit på ännu men det lär jag göra så småningom med tanke på hur mycket jag tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
vad spelar det för roll om du inte har så många gäster?

I andras ögon kan det se dåligt ut med någon som är opopulär. Tänker säkert att det är för att jag är en dålig människa. Folk tänker ju alltid det värsta om en.
Senast redigerad av Owlman59 2024-05-06 kl. 12:28.
Citera
2024-05-06, 12:52
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
I andras ögon kan det se dåligt ut med någon som är opopulär. Tänker säkert att det är för att jag är en dålig människa. Folk tänker ju alltid det värsta om en.
Låter mer som paranoia än någonting som är fastställt. De flesta bryr sig inte om hur många vänner någon annan har. Och att desperat bjuda in en chef tror jag inte skulle göra saker bättre om det mot förmodan är som du skriver.
Citera
2024-05-06, 12:53
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Jag är mest rädd för att min blivande frus familj skulle se ner på mig att jag är dålig på nåt vis för att jag inte har några vänner. Såna saker uppmärksammas tyvärr.

Nej, det tror jag inte. Det stora problem vid giftermål är väl om man är troende som man är när man gifter sig i kyrkan och prällen säger det där med att "att tar du denna xxxx och älska i nöd och lust till döden skiljer er åt" och det inte blir så. Alltså har man lovat något liknande och sen inte håller det är man väl en jävla råtta eller? Men den dan den sorgen kanske.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-05-06 kl. 12:55.
Citera
2024-05-06, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag skulle ha bjudit min gamla chef och fru men då är det en person som jag jobbat för i över tio år, varit på privata bjudningar hos dem och de har varit hos oss. Nu när han inte längre är min chef så pratas vi vid någon gång i månaden iallafall.

Jag tycker inte TS ska bjuda sin chef.
Citera
2024-05-06, 12:55
Citat:

Jag tänkte först bygga upp någon form av band med honom innan jag kommer till saken. Har inte kommit på ännu men det lär jag göra så småningom med tanke på hur mycket jag tänker.

Ja för det lär han inte se igenom.
Citera
2024-05-06, 12:58
Medlem
Kuddkrigares avatar
Bjud ingen från jobbet och framför allt inte chefen. (En annan sak om ni redan är vänner och umgås utanför arbetstid)
När det gäller jobb - skilj på att vara personlig och på att vara privat.

Att vara personlig är charmigt och trevligt. Att vara privat är det inte och kan snabbt bli obekvämt. Se skillnaden.
Citera
2024-05-06, 13:12
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, det tror jag inte. Det stora problem vid giftermål är väl om man är troende som man är när man gifter sig i kyrkan och prällen säger det där med att "att tar du denna xxxx och älska i nöd och lust till döden skiljer er åt" och det inte blir så. Alltså har man lovat något liknande och sen inte håller det är man väl en jävla råtta eller? Men den dan den sorgen kanske.

Jag är inte orolig för skilsmässa. Min oro ligger helt och hållet i bröllopet. Vill få till det med stil.

Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Ja för det lär han inte se igenom.

Håller just därför på att tänka ut ett sätt så han inte ser igenom det.
Citera
2024-05-06, 13:12
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Andra kanske ser ner på mig och anser att jag är en dålig människa för att jag är opopulär.

Och du tror inte folk skulle se ner på dig mer när du bjuder din chef som du känt i tre månader? Fniss.

Både chefen, kollegorna och hela brudens krets lär tycka att du är ett riktigt ärke-cp. Vilket du iofs också verkar vara.
Citera
2024-05-06, 13:15
Bannlyst
Om du vill starta skvaller och tjafs bakom din rygg på jobbet!

Fy fan, är du efterbliven?
Citera
2024-05-06, 13:18
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Jag och min tjej håller på och planerar vårat bröllop och pratat om lite olika alternativ. Sen kommer det som brukar vara bland det svåraste problemet för dom flesta, dvs vilka gäster vi ska bjuda. Hon har stor familj och många vänner så jag måste ju därmed också fylla på med gäster för att jämna ut, annars blir det ju pinsamt att jag inte skulle ha några förutom min familj som är ganska liten.

Försöker så gott jag kan leta reda på fler gäster från min sida men det är inte lätt när man inte har några vänner. Jag funderar nu på om jag ska bjuda in min nya chef som tillträdde för ca tre månader sen. Inte bara för att få det bättre ställt på jobbet utan också för att han verkar vara ungefär samma typ som mig.

Det jag undrar är om det är olämpligt eftersom jag inte kommer bjuda in någon av mina övriga kollegor då alla dom gjort mig irriterad på ett eller annat sätt. Det ska ju ändå vara en fin ihågkommen dag (kanske allra viktigaste dagen i livet), då bör man väl inte bjuda in personer som får en att må dåligt?
Chefen däremot har ju aldrig retat mig och jag ser mitt läge nu att bygga upp ett band med honom. Skulle till på köpet också göra att jag får det bättre ställt på jobbet.

Min stora fråga är om det är lämpligt att göra så. Är det olämpligt att bjuda in sin chef till sitt bröllop och inga kollegor? Svara på vad ni själva har för synpunkt på den frågan.
Skulle gynna mig extra mycket om jag fick svar på min fråga av någon som är eller har varit chef på en lagom stor arbetsplats (ca 10 anställda). I så fall hur skulle du som chef reagera på denna situation?
Gud så mycket urusla och ängsliga råd du fått.

Klart du ska bjuda din chef om du kände ni är av samma skrot och korn och han känns som någon du vill ha på ditt bröllop.

Det är helt normalt att ”blanda” yrkesliv och privatliv när det är en högre befattningshavare så som du funderar. Att buda in alla sina jobbarkompisar är däremot underligt.

Jag har tidigare varit VD på många olika små och medelstora företag (10 - 25 anställda) och det är ofta man blir bjuden just på mer privata saker. Det är inte alls något underligt utan både lite traditionellt och samtida normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in