2007-02-25, 22:45
Medlem
För att bli inlagd på ett behandlingshem, vad är "kriterierna"? Jag antar att man knappast blir inlagd för att man rökt hasch två ggr eller slängt i sig några benzo nåra gånger (även om det inte skulle förvåna mig i dagens samhälle).
2007-02-26, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlaskPropp
För att bli inlagd på ett behandlingshem, vad är "kriterierna"? Jag antar att man knappast blir inlagd för att man rökt hasch två ggr eller slängt i sig några benzo nåra gånger (även om det inte skulle förvåna mig i dagens samhälle).

Beror helt på, när du är över 18 år är det faktiskt rätt svårt att få bli inlagd om soc har gett upp hoppet om dig, men är du under 18 så brukar inte soc dra sig för att sätta ett lvu för någon skitsak, för mig räckte det med ett positivt urinprov som 15 åring och jag var borta ett bra tag
2007-02-26, 02:09
Medlem
Det är olika. Vissa blir ju intagna mot sin vilja, medans andra inte kommer in ens om dom ber om det.
Men jag antar att det är lättare att komma in om man är väldigt ung, eller kriminell. Altså att du blir dömt till vård
2007-02-26, 05:09
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Lite fakta om detta:

SiS, Statens institutionsstyrelse, är en statlig myndighet som bedriver vård och behandling av ungdomar och vuxna missbrukare.
Vården vid SiS institutioner regleras av lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Lagarna innebär att vuxna missbrukare och ungdomar i vissa fall kan omhändertas mot deras vilja för vård och behandling.

LVU (lagen om vård av unga): Ungdomar mellan 12 och 21 år som utsätter sig själva eller sin omgivning för omedelbar fara, till exempel genom kriminalitet, missbruk, våld och prostitution

LVM (lag av vård av missbrukare): De vuxna med svårt missbruk som anses vara en fara för sitt eget liv och även beslut att vårdbehovet inte kan tillgodoses på frivillig väg.

Socialtjänsten ansöker om LVM eller LVU i länsrätten som bestämmer om det ska bli så. I vissa fall kan ett akut omhändertagande bli aktuellt. I de fallen är det socialnämndens ordförande eller polismyndigheten (endast LVM) som beslutar om omhändertagande. Sedan ansöks det – som vanligt – om ett LVM eller LVU i länsrätten.
Vård med stöd av LVM varar i maximalt sex månader. De flesta lämnar SiS institutioner inom tre månader.

(Vanligaste) Kriterierna för att tvångomhändertas (max 6 mån): Nästan alla vuxna missbrukare har tidigare vårdats för missbruk, hälften av dem har vårdats inom psykiatrin. 80 procent av männen har dessutom blivit dömda för brott och två tredjedelar av de vuxna missbrukarna har blivit akut omhändertagna för att de riskerar att omdelbart dö av sitt missbruk.
2007-02-26, 08:35
Medlem
Ok tack för svaren.
2007-02-27, 12:37
Medlem
Men när tas man in för missbruk etc. hur långt måstte det ha gått?
2007-03-10, 04:58
Medlem
DJkuks avatar
Min kompis blev flyttad till behandlingshem.
Hon pissade postivit en gång, pissade två månader.
Rymde hemifrån, blev tagen. Pissade postivit.
Dom hittade lite brunt i hennes ficka.

Nu sitter hon någonstans, hassela eller jag vet inte vad i 6 månader.
2007-03-10, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJkuk
Min kompis blev flyttad till behandlingshem.
Hon pissade postivit en gång, pissade två månader.
Rymde hemifrån, blev tagen. Pissade postivit.
Dom hittade lite brunt i hennes ficka.

Nu sitter hon någonstans, hassela eller jag vet inte vad i 6 månader.

Är din kompis jämnårig med dig?

Tror du har förstått det där lite fel, bara för man torskar så sätter dom inte ett lvu på dig och tvingar dig sitta av i 6 månader, LVU är aldrig tidsbestämt.

Och Hassela är ett HVB hem, man "sitter" inte på kåken precis.
2024-05-06, 11:20
Medlem
MAS74s avatar
Vad säger LVM när det gäller alkoholmissbruk?
2024-05-06, 12:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Gammal felplacerad tråd. Fortsätt i (FB) Drogrehabilitering ./låst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in