Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-06, 00:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Finns det ett hyfsat utbud på relativt små villor som motsvarar en fyra i sådana områden? eller är alla helt maxade?

Om det finns liknande villor har jag också svårt att se målgruppen. Men många idag är ju många trygghetsnarkomaner och värderar ett lugnt område över allt annat, och innerstan är ju inte lika "säker" som Torsvik/Lidingö antar jag. Kolla bara områden som Eriksberg i Göteborg som bara flugit upp i pris, och hoppat förbi många områden som jag skulle påstå ligger betydligt mer centralt med bättre kollektivtrafik/cykelmöjligheter.
Det finns fler objekt in närheten som är i ungefär samma storlek men billigare.
Jag har som sagt svårt att se att man vill lägga så mycket på en nybyggd lägenhet där. Men å andra sida har du sålt ditt radhus för 12-14 milj så kan du få med eller bli av med belåningen.
Citera
2024-05-06, 05:49
Medlem
En fråga av kanske mer filosofisk karaktär, men ligger det i sakens natur att bostäder "alltid" upplevs som dyra? Oavsett om man köpte 1994, 2004, 2014 eller 2024? Eller är det bara jag som är fattig, helt enkelt? Eller kanske båda
Citera
2024-05-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
En fråga av kanske mer filosofisk karaktär, men ligger det i sakens natur att bostäder "alltid" upplevs som dyra? Oavsett om man köpte 1994, 2004, 2014 eller 2024? Eller är det bara jag som är fattig, helt enkelt? Eller kanske båda
När jag köpte min nuvarande lägenhet ungefär 2006, så var priserna ganska okej (ungefär en tredjedel mot i dag), dessutom var räntan låg. Det var helt klart billigare att köpa en bostad än att hyra.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-06 kl. 07:17.
Citera
2024-05-06, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tja, det beror väl på vad man vill bevisa. Min bostad är säkert också upp massvis sedan 2019 men ner uppskattningsvis -20% sedan 2022 när jag köpte. Jag ser inte hur jag under överskådlig framtid kommer att ens kunna gå jämnt ut vid en försäljning. Bor i ett mycket attraktivt område.

Men är du back på bostadsmarknaden i ditt liv?

Lite ironiskt att man tycker att alla bostadsaffärer ska vara vinst. Så är det ju inte med några andra investeringar
Citera
2024-05-06, 08:01
Medlem
Citat:

Absolut, tidigare generationer har alltid sagt att ”dagens” generationer är galna. Min farfar tyckte min far var tokig när han köpte ett hus i Djursholm för över en miljon och dessutom skuldsatte sig! Min far tyckte jag var tokig som köpte en första bostadsrätt i Hammarby Sjöstad för 700 000 kr, den skulle aldrig gå att sälja och jag skulle bli fast där sa han
Citera
2024-05-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Men är du back på bostadsmarknaden i ditt liv?

Lite ironiskt att man tycker att alla bostadsaffärer ska vara vinst. Så är det ju inte med några andra investeringar

Jo, en investering är något man gör just för att tjäna pengar, exempelvis aktier. Även bostäder kan vara en investering om man exempelvis köper för att hyra ut.

Däremot är det ju tokigt att folk betraktar sitt eget boende som en investering och något de ska tjäna på. Det bör anses vara konsumtion (tak över huvudet)
Citera
2024-05-06, 08:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Minnet kanske sviker mig, men 2007 var året då priserna på bostadsmarknaden började bli helt frikopplade från löneutvecklingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78

Jag vill ha fört till handlingarna att jag aldrig påstått något sådant. Men: Hade jag köpt 12 månader tidigare hade jag sparat 700". Hade jag köpt 12-18 månader senare hade jag sparat 600" + räntekostnader. Det är ingen marknad, det är ett lotteri.

Mitt tidigare inlägg var en replik på "men jämfört med 2019 så är det plus" Ja, ni är plus eftersom jag som köpte 2022 sitter med er nota! Får man välja startår för en jämförelse så går det ju att påvisa vilken utveckling som helst.
Citera
2024-05-06, 08:43
Medlem
Har mest varit läsare i tråden, men tänkte dela med mig av en av alla dessa artiklar om bostadsmarknaden och journalisternas förhoppningar om kommande räntesänkningar:
https://www.svd.se/a/eM1Q1a/rantedrommar-skakar-liv-i-bostadsmarknaden

Visserligen en kritisk röst från en köpare också, men som vanligt får mäklare komma till tals som experter. Ett par sköna citat nedan.

Om de två senaste årens tuffa marknad:
Citat:
– Då tog det minst 2-3 veckor, ibland upp till 5 veckor att få sålt en lägenhet.

Ja, det är ju förjävligt att mäklarna måste jobba lite för att få bostäder sålda. Att köparna får några veckor att fundera över sitt livs största affär istället för att hetsas till överbud och snabba avslut. Så får det ju bara inte fortsätta.

Om priserna:
Citat:
– Det är fortfarande köparens marknad. För att få balans mellan köpare och säljare behöver vi nog få se flera räntesänkningar, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån

Vi måste tillbaka till extrema krisräntor nära noll! Ett annat sätt att få "balans" vore kanske att säljarna dämpar sina prisförväntningar, men det ska de väl inte behöva göra? Då måste vi ju erkänna att de senaste åren varit en bubbla driven av onaturliga nollräntor.
Citera
2024-05-06, 09:05
Medlem
Citat:
Bland besökarna på Hemnet som planerar att köpa bostad räknar nu 46 procent med stigande priser de närmaste sex månaderna, jämfört med 45 procent förra månaden. Samtidigt tror 13 procent på sjunkande priser, jämfört med 12 procent föregående månad.

”Den förhållandevis starka bostadsmarknaden vi sett under våren fortsatte i april. Priserna fortsatte uppåt vilket var väntat mot bakgrund av de höga prisförväntningarna hos köparna”, säger Hemnets marknadsanalytiker Erik Holmberg i en kommentar, och tillägger att räntebeskedet från Riksbanken i veckan kan ge ytterligare stöd åt prisutvecklingen.
https://www.di.se/live/rekordstarka-boprisforvantningar-i-stockholm/

Tror dock på oförändrad ränta ett tag till.
Citera
2024-05-06, 09:26
Medlem
C0ws avatar
https://www.mitti.se/nyheter/10-000-farre-bostader--nacka-bryter-tunnelbaneavtalet-6.3.217022.6f4c92cae1?utm_term=Autofeed&utm_medium =Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CM TEAAR3fdI3JcEipCq1CJU4l2APbYQ1TFdawRik4rEsuCwICH7v PMvoUsnT0KPg_aem_AZDZPARnJiI Tzl7eIUNZIxXWm_fDACSlGpuje2USeP2pw0BSdSMEMlJ8O67Pj cxM1s1YbVDEsrx0TyvKluJZykSV#Echobox=1714886314

Svårsålda bostadsrätter i Nacka, mycket nybyggt som står tomt.

Som jag trott från första början, det kommer aldrig bli nån kraftig krasch med kraftigt dalande priser men nog fan är det en ordentlig jävla disconnection mellan dagens läge med räntor, sämre köpkraft, allt har blivit dyrare osv och priserna som säljare och byggföretagen förväntar sig att få för sina bostäder.

Dagens priser är inte rimliga öht, så hoppas verkligen att alla nybyggen fortsätter sälja dåligt.
Citera
2024-05-06, 10:27
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
https://www.mitti.se/nyheter/10-000-farre-bostader--nacka-bryter-tunnelbaneavtalet-6.3.217022.6f4c92cae1?utm_term=Autofeed&utm_medium =Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CM TEAAR3fdI3JcEipCq1CJU4l2APbYQ1TFdawRik4rEsuCwICH7v PMvoUsnT0KPg_aem_AZDZPARnJiI Tzl7eIUNZIxXWm_fDACSlGpuje2USeP2pw0BSdSMEMlJ8O67Pj cxM1s1YbVDEsrx0TyvKluJZykSV#Echobox=1714886314

Svårsålda bostadsrätter i Nacka, mycket nybyggt som står tomt.

Som jag trott från första början, det kommer aldrig bli nån kraftig krasch med kraftigt dalande priser men nog fan är det en ordentlig jävla disconnection mellan dagens läge med räntor, sämre köpkraft, allt har blivit dyrare osv och priserna som säljare och byggföretagen förväntar sig att få för sina bostäder.

Dagens priser är inte rimliga öht, så hoppas verkligen att alla nybyggen fortsätter sälja dåligt.

Problemet är väl också att det har blivit dyrare att bygga.

Redan påbörjade byggen finns det ju liksom inget val, där måste man slutföra och försöka kränga av med mindre vinst eller sån liten förlust som möjligt.

Men ingen kommer att starta nya byggen om man inte tror sig kunna kränga av dessa med en godtagbar marginal.
Citera
2024-05-06, 10:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Problemet är väl också att det har blivit dyrare att bygga.

Redan påbörjade byggen finns det ju liksom inget val, där måste man slutföra och försöka kränga av med mindre vinst eller sån liten förlust som möjligt.

Men ingen kommer att starta nya byggen om man inte tror sig kunna kränga av dessa med en godtagbar marginal.

Det går att få till lägre priser:

"På Sicklavallen där 200 bostäder planeras var Bonava nära att hoppa av men fick 20 procent rabatt –*motsvarande 110 miljoner kronor – av kommunen."

Det är alltså en sänkning med 500k per bostad, men fortfarande ska kommunen ha 2m per bostad. Lite som i Kina där lokala styret säljer mark dyrt för att fylla upp budgeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in