2024-05-05, 20:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Alla har känt pressen att inte handla nåt och sen gå ut samt tro att alla stirrar på en. Tror ni detta nya system ökar convertion raten då det definitivt finns konflikträdda personer som nu kommer köpa nåt bara för att få ett utpasseringskvitto?

Konflikträdda personer finns men jag tror att de nästa gång väljer en butik utan dessa spärrar.

Jag vet butiker som haft detta och sedan tagit bort det. Antingen för att de lätt krånglar eller för att man fått dåliga reaktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror det är en scam. Alltså att butikerna blivit lurade av de som säljer dessa system, med hjälp av falsk eller vriden statistik. Jag ser ingen poäng med dom.

Tror jag också. De säger nog inget om att det finns personer som blir arga eller att butiken helt tyst tappar kunder på detta sätt, när de som inte gillar det går någon annanstans.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-05-05 kl. 20:37.
Citera
2024-05-05, 20:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Förut var det som så att man måste ett kvitto för att passera ut från snabbkassan. Nu har fler och fler butiker även installerat spärrar vid ”vanliga” kassorna. Vid en ICA så hittade jag inte smaken till redbull jag ville ha och skulle ut, då sa hon att jag måste gå ut via snabbkassan och där släpper dom ut mig.

Alla har känt pressen att inte handla nåt och sen gå ut samt tro att alla stirrar på en. Tror ni detta nya system ökar convertion raten då det definitivt finns konflikträdda personer som nu kommer köpa nåt bara för att få ett utpasseringskvitto?

Tanken är väl att successivt ersätta alla manuella kassor med snabbkassor, varför det är optimalt att kunderna så snart som möjligt vänjer sig vid att ta med kvittot för att komma ut.
Citera
2024-05-05, 20:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Baktanken är väl att det blir en lite högre tröskel för att snatta och gå ut ut butiken. Om man snattar och måste kommunicera "kan jag få bli utsläpp" så känns det lite jobbigare än att bara "smita" förbi genom kassorna.
Tror faktiskt att det kan ha en liten psykologisk effekt som gör att att vissa drar sig för att snatta.
Citera
2024-05-05, 20:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tanken är väl att successivt ersätta alla manuella kassor med snabbkassor, varför det är optimalt att kunderna så snart som möjligt vänjer sig vid att ta med kvittot för att komma ut.

Du menar nog inte snabbkassor, men jag tror jag förstår vad du menar.

Om jag ska arbeta i kassan själv, då ska jag fan i mig ha en knapp att öppna grinden ned, på samma sätt som den ordinarie personalen har idag.
Citera
2024-05-05, 20:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja för dom tittar ju på en som om man vore konstig för att man inte handlade. Många som delar den uppfattningen.

Bara för att det är många på ditt gruppboende som tycker det så betyder det inte att det allmänt är så.

För de extremt få som tycker det så kan de se det som en bra social träning. Så har vi kommit på en anledning som är ren bonus med systemet.
Citera
2024-05-05, 20:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Du menar nog inte snabbkassor, men jag tror jag förstår vad du menar.

Om jag ska arbeta i kassan själv, då ska jag fan i mig ha en knapp att öppna grinden ned, på samma sätt som den ordinarie personalen har idag.

Nej, helt elektroniska kassor, såg nu missen.

Som sagt tror jag man vill vänja kunderna vid ett visst beteende, sedan kör man fullt ut och kapar personalstyrkan för att spara pengar.
Citera
2024-05-05, 21:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Baktanken är väl att det blir en lite högre tröskel för att snatta och gå ut ut butiken. Om man snattar och måste kommunicera "kan jag få bli utsläpp" så känns det lite jobbigare än att bara "smita" förbi genom kassorna.
Tror faktiskt att det kan ha en liten psykologisk effekt som gör att att vissa drar sig för att snatta.

Någon arg snickare kanske backar. Visst.

Värt att fundera på i sammanhanget är att det bara är vita som rodnar. Många "kunder" idag i Sverige behöver inte fundera i sådana banor som att skämmas och sånt.

Själv irriterar jag mig på systemet, så för mig minskar glädjen med att gå till en sådan butik. Med såna där får-fösar-grindar ökar alltså tröskeln för att gå in och handla även för vissa betalande kunder.

Så jag är fortfarande skeptisk till att kalkylen går ihop.
Citera
2024-05-05, 21:08
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du vet att du kan bli anmäld för det där va?

För vad då? Våldsam påverkan av butiksgrind? Gå och lägg dig sosse
Citera
2024-05-05, 21:49
Medlem
Detta är bara inledningen till hela det där systemet med Social Credit Points. Har du skrivit nått opassande på sociala medier, eller köpt mer kött enligt vad din ranson tillåter, så är det stopp! Du kommer inte ut förrän du lägger tillbaka köttbitarna, och byter ut dem mot godkänna insekter.
Citera
2024-05-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
För vad då? Våldsam påverkan av butiksgrind? Gå och lägg dig sosse

Jag vet inte själv men skadegörelse kanske? Förvånar mig inte om nåt kan gå sönder om man tvingar upp en sån där grind. Fast å andra sidan borde dom ju vara gjorda för att kunna tvingas upp lätt annars lär det vara en jävla säkerhetsrisk vid brand..
Citera
2024-05-05, 22:25
Medlem
Ja, vissa kommer uppfatta det som pinsamt att gå förbi kön till kassan, påkalla kassapersonalens uppmärksamhet som är upptagen med annan kund för att be om att bli utsläppt. Speciellt om man har en väska.

Handel är vinstdrivande verksamhet och det mesta i en butik är utformat för att få kunden att spendera. Ingen slump att godis är placerat närmst kassorna.

Inom e-handel har man stenkoll på konverteringsgrad. Hur många besöker utan att handla? Kan ny teknik ge fysiska butiker samma överblick, (hur många släpptes ut utan att de handlade), så är butiksägare intresserade.
Citera
2024-05-05, 22:49
Medlem
MullahPutlers avatar
Citat:
Ja för dom tittar ju på en som om man vore konstig för att man inte handlade. Många som delar den uppfattningen.

Har du social fobi?

Ifall du lider att att folk tittar på dig i mataffären, varför inte beställa maten online?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in