2024-05-05, 16:37
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Härligt att se att Ryssland tar mycket mark på flera områden nu. Tänk att Ryssland kan avancera med spadar när Ukraina har Natoutrustning .

Skulle vilja höra paasiviki kommentera detta

Slava Russia
Jag erkänner att ni ryssar är överlägsna i kriget.
Jag skäms över att mina västvänner är så patetiska, fega, och svaga som inte vågar ge Ukraina tillräckligt mycket hjälp. Jag tar avstånd från dem. Det är bara snack men ingen verkstad från dem.

Jag hatar väst för att de skiter i Ukraina och låter er ta Ukraina. Men jag hatar er ryssar ännu mer.
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Dom tar mark till helt enorma förluster så det är lika bra att dom fortsätter i den här takten.
Väst stora misstag var att underskatta hur lite en människa betyder i Ryssland. Antalet förlorade människor betyder ingenting.
Greppar efter halmstrån ser jag.

Lika bra att inse att väst förlorade detta.
Eller så ska vi gå all-in för att få ut rysshelvetet från Ukraina.
Detta MELLANLÄGE är ohållbart och alldeles förkastligt. Det förlänger bara kriget. Gör ert fucking val. Bestäm er. Ska Ukraina vinna eller förlora?

Alltså jag orkar inte..
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-05-05 kl. 16:42.
Citera
2024-05-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
kan du förklara skillnaden på det understrukna i kontexten, eller behöver du fråga en AI motor för att förstå

Det är väl off topic. Men formell tyngd kan man ha i ett ämbete, men legitimitet bygger inte bara på formell tyngd, utan kan lika gärna baseras på anseende och förtroende. Och ibland ger det senare mer inflytande än den formella makten. Hört talas om "grå eminenser"?
Citera
2024-05-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom kommer att sälja flera miljontals ton med ukrainskt spannmål gödsel..mängder med olja gas och kol och koppar aluminium järnmalm.
Allt vad världen törstar efter.

Ja, de fattiga länder som vi nu ger en massa bistånd. Intressant affärsmodell att Ryssland tänker börja ta betalt för bistånd till fattiga...
Citera
2024-05-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ryssland är världens näst största vapenexportör.
Kina indien saudiaraben och afrika turkiet och länder i sydamerika köper vapen som vanligt av ryssland.

Fel. Tredje största. Frankrike har övertagit andraplatsen. Stod i tidningarna häromdagen. Kan leta upp det senare om du vill.
Citera
2024-05-05, 16:47
Medlem
raskenss avatar
Ännu en anledning till att det ryska angreppskriget mot Ukraina måste stoppas. Ryssar plockar pengar genom skenäktenskap.

https://sverigesradio.se/artikel/ryska-natverk-i-sverige-anvander-skenaktenskap-for-att-tvatta-pengar
Citera
2024-05-05, 16:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland är fortfarande världens näst största vapenexportör efter usa.
Skiter i att läsa länkarna så får du skylla dig själv i att du är okunnig.

Citat:
Another important shift in arms transfers between the two time periods analyzed was the move of France ahead of Russia in the ranking of arms-exporting nations. Paris is now the world’s second-largest weapons exporter, recording a 47% increase in sales.
https://www.defensenews.com/global/europe/2024/03/11/russian-arms-export-plummet-amid-war-sanctions-think-tank/
Citera
2024-05-05, 16:59
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ryssland handlar för fullt med kina världens näst största ekonomi och indien som ligger på femte plats nu.
Afrika turkiet och Sydamerika är bara bonus.

*suck*
Får väl upprepa mig igen. Tar lite tid innan polletten ramlar med även på en ryssvän.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Turken och kinesen har minskat sin handel med ryssen.
(FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
Gasförsäljningen på väg att gå åt helvete för ryssen.
Citera
2024-05-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror alla kan nu vara överens om att de var världens nästa största vapenexportör.

https://www.defensenews.com/global/europe/2024/03/11/russian-arms-export-plummet-amid-war-sanctions-think-tank/

De har tappat över 50% av sin vapenhandel och antal länder som handlar med Ryssland har gått ner från 31 till 12 länder.

Detta mellan 2019 till 2023.

Inget land köper vapen som vanligt av Ryssland. De flesta länder har tappat mellan 40-90% av sin handel med Ryssland inklusive de fem största vapenhandlarna Indien, Kina, Egypten, Algeriet och Vietnam.

Att du nämner Saudiarabien visar bara hur okunnig du är i ämnet. De kommer inte köpa en enda jävla S-400 av Ryssland när de nu sett hur de presterat i ett krig.
Ryssland har inte använt S 400 något nämnvärt hitills.
Dom kör på med S 300 som dom har flera tusen av.
Citera
2024-05-05, 17:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Tror inte att det är möjligt med moderna kärnkraftverk längre.
Kanske dags att lägga ner fobin efter Tjernobyl? Dagens kärnkraftverk är inte såna.

Finns det någon statlig egendom i Ukraina som fått något som helst underhåll sedan sovjettiden? Jag kan inte se att dom ens lagt två kronor av egna pengar, i vapeninköp, sedan sovjettiden. Trotts militär konflikt med Ryssland sedan 2014.
Citera
2024-05-05, 17:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland har inte använt S 400 något nämnvärt hitills.
Dom kör på med S 300 som dom har flera tusen av.
Beror troligtvis på att S-400 är helt värdelös och att dess radar inte kan låsa på något mindre än en Boeing på långt avstånd. Notera att Ukraina trots detta redan slagit ut några S-400 system.

De använder förresten S-300 för ett beskjuta markmål. Det är något helt annat.
Citera
2024-05-05, 17:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ryssland är världens näst största vapenexportör.
Kina indien saudiaraben och afrika turkiet och länder i sydamerika köper vapen som vanligt av ryssland.
Nej! Indien och Turkiet har till och med sagt upp de avtal de hade om vapenköp. Ingen vill väl Idag köpa ryska vapen efter att man sett hur de underpresterat jämfört med västs vapen.
Citera
2024-05-05, 17:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ryssland har förlorat 500 till 1000 man om dagen sedan länge så det är inräknat.
Dom fyller på fronten med 1500 soldater varje dag
Ja och dom skjuts bort i den takten…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in