Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Nu vill inte jag att Väst gör det. Men, nej, inga viktiga stater (läs: Kina) skulle ingripa. Kina har inget att vinna på det. Ryssland är en koloss på lerfötter och är i grunden irrelevant för Kina i det geopolitiska spelet gentemot USA. Kina tycker att Ryssland är bra att ha, men man kommer inte sätta sig i krig med USA för Rysslands skull.
Nr 2: Det skulle Ryssland säkert göra. De är helt oberäkneliga. De kan avfyra kärnvapen så fort de uppfattar sig som hotade. Så just denna risk är ytterligare en anledning till att Väst inte kommer att agera militärt mot Ryssland.
3: Världskrig blir det redan om Väst börjar "bomba" Ryssland. Då kommer 3 av 5 befolkade världsdelar vara indragna i eländet.
Jag instämmer i de två senare punkterna men i det första så tror jag Kina skulle ge sig in i det. Detta då de inte kommer önska att USA växer sig allt starkare, som jag tror de skulle göra utan Ryssland som motpol. Och Kina skulle definitivt slå till mot Taiwan i exakt samma sekund då de vet att USA skulle få det svårt att klara av att hantera de båda "världskrigen" (som det skulle bli av endera scenariorna) samtidigt.
Men, vi får hoppas att det aldrig kommer dit - världskrig alltså och att Väst besinna sig i krigshetsandet. Vi alla vet att Ukraina var förlorat, som helt land, så fort ryssen gick in och
nu borde det handla om att minimera skadorna för Ukraina och omvärlden.