2024-05-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag har funderat på en sak en längre tid. Varför går inte Ukraina in med trupp i Ryssland så som Ryssland gör i Ukraina?

Innan sa väst att de inte får använda västvapen på ryskt territorium och de har inte direkt överflöd av sina egna gamla sovjetvapen, just nu är det väl för att ryssen pressar på och man behöver allt till försvar. Efter mobiliseringen i ukraina kanske man har trupper över till att gå in och slåss runt tex belgorod. Men det är nog förstb2025 det kan inträffa. Sen är man orolig att stödet kanske minskar om man börjar kriga i Ryssland.

De hade kunnat ta 250k man upp mot Moskva och det hade nog inte ryssen kunnat hindra om ukraiamna hade fått rejält med flyg, inte utan att ryssen använder kärnvapen på egna territoriumet.
Citera
2024-05-05, 12:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Förklara gärna hur Ukraina skulle kunna gå in i Ryssland med trupp.
Visst, Ukraina skulle kunna göra det, men då med bekostnad av ukrainskt territorium i utbyte mot ryskt territorium, för Ukraina kan inte både behålla eget territorium och samtidigt ta ryskt territorium.
Tror inte att de är så sugna på det.

Återigen, vi i väst har övertaget mot Ryssland. Men av någon anledning vill vi inte använda övertaget. Vi frivilligt underkastar oss Ryssland.
Belarusisk källa anger att Ukraina har 120 000 soldater stationerade utmed Belarusiska gränsen. Antagligen finns det även ukrainska trupper mot den ryska gränsen ifall Ryssland skulle angripa från rysk mark också.
https://tass.com/world/1700347

Citat:
Ukraine is keeping as many as 120,000 troops near the border between the countries, said Chairman of the Belarusian State Border Committee Konstantin Molostov.

Så manskap kanske det finns men knappast någon vilja att angripa rysk mark. Det har aldrig varit målet för Ukraina att öppna upp en front till.
Citera
2024-05-05, 12:47
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Belarusisk källa anger att Ukraina har 120 000 soldater stationerade utmed Belarusiska gränsen. Antagligen finns det även ukrainska trupper mot den ryska gränsen ifall Ryssland skulle angripa från rysk mark också.
https://tass.com/world/1700347

Så manskap kanske det finns men knappast någon vilja att angripa rysk mark. Det har aldrig varit målet för Ukraina att öppna upp en front till.
Ok. Tror inte på det.
Citera
2024-05-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ersatt av mångdubbelt dyr amerikansk LNG som måste skeppas per båt och komprimeras, en enorm förlust för miljön (och givetvis tysk ekonomi).

För kriget i Ukraina är en sådan bra deal för miljön.
Citera
2024-05-05, 12:51
Medlem
Det här hade jag inte sett och han lämnar inga källor. Det ska bli intressant att se om våra troll plockar upp det här och börjar gasta om det.

Från Kenneth Gregg (Facebook):
Citat:
De som ännu tror på en fred genom förhandlingar bör lära sig av hur turistledaren fungerar. Han har beodrat en efterlysning på President Zelensky, eftersom de inte anser honom som en legitim ledare för Ukraina. Detta eftersom vi inte hade val när hans mandatperiod var till ända. Vad de glömt bort är att både konstitutionen och övrig lagstiftning täcker sådana situationer som vi nu har. Det finns inget tomt gap och hans fortsatta mandat är helt laglig.

Vi får väl se om det kommer något mer. Kanske uttrycks ”oro” över ”situationen” i Ukraina (för de som låtsas vara neutrala eller pro-Ukraina) eller kanske spammas det bara loss med påståenden om att presidenten inte är legitim (för de som konstant tjatar om statskupper).
Citera
2024-05-05, 12:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Ok. Tror inte på det.
Man får tro på det om man vill. Jag tror själv att det i sådana fall handlar om främst territorialförband. Dessa har Ukraina gott om men de lämpar sig inte särskilt väl för frontkrig.

Jag är tämligen säker på att Ukraina genomför tillbakadragande taktiskt för att hålla nere sina förluster. De kan inte stångas mot Ryssland om de inte har väl utbyggda fortifikationer som kring Avdiivka och Bakhmut.

Ukraina vet att Ryssland ändå inte har resurser att ockupera områdena de tar tar nu i långa loppet ändå. De har heller inte stödet från lokalbefolkningen i området.
Citera
2024-05-05, 12:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3krqczxx73q2p

Finns en tredje röd linje vill jag minnas och det är om Ryssarna gör någonting med kärnkraftverket i Zaporizhzhia som får radioaktivt material att spridas till Natoländer.

Själv skulle jag argumentera för att blekarus är redan involverad i och med att de tillåter ryssen använda deras baser, använt det landet för att angripa Ukraina samt ser till att binda ukrainska trupper vid gränsen.
Sedan går det att argumentera huruvida de är kremltrogna när de - enligt Jenkkadansaren - var till hjälp när det gäller wagners avbrott i marschen mot träsk-moskva samt hindrade tadjikerna att fly till belarus efter crocus hall-incidenten.

Vidare angriper ryssen redan Nato genom hybridkrigsföring.

Så jag skulle nog säga att det finns fog för Nato att redan påbörja vissa åtgärder. Blockader, trupper vid gränsen mot belarus, no-fly zon i Ukraina m.m.
Citera
2024-05-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Imponerande, mycket tyder tyvärr på att du precis hittade på det. Storm Shadow använder nämligen optisk målsökning in mot målet och INS vid störning av GPS.
Skit samma.
Ryssarna har undersökt nerskjutna storm shadow och knäckt dom 3 styrsystemen.
Citera
2024-05-05, 12:56
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det här hade jag inte sett och han lämnar inga källor.

Politiskt stunt för att få uppmärksamhet.

https://www.politico.eu/article/ukraine-claps-back-russia-volodymyr-zelenskyy-wanted-list/
Citat:
Ukraine claps back after Russia puts Zelenskyy on ‘wanted list’

Moscow has sought to kill the Ukrainian president since the beginning of its full-scale invasion.

The addition of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy to the Kremlin’s “wanted list” shows “the desperation of the Russian state machine and propaganda,” Ukraine’s ministry of foreign affairs wrote in a statement Saturday.

The list is an online database of those the Russian Ministry of Internal Affairs accuses of being criminals. Russia reportedly said the Ukrainian leader was wanted “under an article of the criminal code” but did not provide further details.

Han är i bra sällskap i alla fall
Citat:
In February Moscow added Estonia Prime Minister Kaja Kallas to its wanted list for “desecration of historical memory and hostility towards Russia.”
Citera
2024-05-05, 12:59
Bannlyst
Kreml vet att Krimbron snart är ett minne blott.

Luderfnasket Maria Zakharova förmedlar återigen tomma hot om armageddon när Ukraina spränger skiten i bitar med vapen från USA. Fittorna i Kreml har all anledning att oroa sig inför "paraden" 9 maj.

Inget land har gett ordstävet "tomma tunnor skramlar" en sån betydelse
Maria Zakharova, talesperson för Rysslands utrikesministerium, har utfärdat en skarp varning till USA, EU och Storbritannien och lovar ett "förödande svar" vid ytterligare en attack mot Kertjbron, även känd som Krimbron.

Detta uttalande följer Zakharovas påstående om att Kyiv, med stöd från väst, förbereder sig för ett nytt angrepp på bron.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ryssland-varnar-f%C3%B6r-f%C3%B6r%C3%B6dande-h%C3%A4mndaktioner-om-krimbron-attackeras-igen/ar-BB1lQO5g?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=7498d22464b04d aff21b518c8c8cf7e4&ei=11
Citera
2024-05-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Politiskt stunt för att få uppmärksamhet.

https://www.politico.eu/article/ukraine-claps-back-russia-volodymyr-zelenskyy-wanted-list/

Jo, jag håller helt med om det. Tack för länken.
Citera
2024-05-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Är det något jag lärt mig av denna konflikt är att inte tro på linjär utveckling/prognos. Man måste alltid ha luft i sina prognoser.
Summan av åtgärder från rysk sida kan förändra utvecklingen. De har tex redan begränsad renovering av BMP-1 med akan istället för deras värdelösa lågtryckskanon. Produktion av BMP-3 fortsätter. Som jag förstår det är inte heller deras BTRZ inräknade i denna räkning. De kan köpa tillbaka fordon från allierade. De kan satsa på mer anfall med renodlat infanteri osv.

Det går ändå att se ett slut inom någorlunda snar framtid
Kan du förklara hur en militär seger över ryssland kan se ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in