2024-05-05, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han nämner det i ett tal tillsammans med en massa andra saker. Han gör ingen stor grej av det. Gå till källan om du ska kommentera.
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1786834274072621238

Att störa ut en GPS-signal är inget svårt. Det kan mer eller mindre vem som helst.

Problemet för Ryssland är att ATACMS har en räckvidd på 300km och det betyder att Ryssland måste störa ut GPS på ett väldigt väldigt stort område. Det är besvärligt både ut logistisk och utrustningsmässig synpunkt.

Ska tilläggas att ATACMS givetvis också kan avfyras med tröghetsnavigering. CeP med GPS ligger på ca 9m. Med tröghetsnavigering är den större men det är hemligt. Men gissningsvis runt 50-100m. Det kräver mer missiler för att mätta målet. Men fungerar troligen bra med klusterammunition.
Även storm shadow robotar kan ryssarna störa ut.
Citera
2024-05-05, 12:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Har märkt att flera av ryssvännerna (ingen nämnd, ingen glömd) har precis samma stil i sina skriverier som ryssens Sagge-i-röva. Samma gnällande tonläge, samma form av "russia stronk" etc. som får dem att låta som kinkiga snorungar som inte får godis i affären eller saboterar andra ungars lekar för att de inte får vara med i leken.
Exempel på vad jag menar:
Citat:
Den "fientliga linjen" från de baltiska staterna har lett till att länderna brutit de flesta av sina relationer med Ryssland, sade det ryska utrikesdepartementets taleskvinna Maria Zakharova i kommentarer som publicerades på söndagen. Samtidigt varnade utrikesdepartementet för att Moskva har för avsikt att svara på de baltiska staternas agerande.
- På grund av den öppna fientliga linjen mellan Vilnius, Riga och Tallinn har alla band mellan stater och Ryssland brutits, säger Zakharova till den statliga nyhetsbyrån RIA.
Hon tillade att Moskva kommer att fortsätta sina diplomatiska påverkansansträngningar i de baltiska staterna.
Förra veckan anklagade Estland Ryssland för GPS-störningar. De baltiska staterna är bland de länder som är "djupt oroade" över Rysslands spionage, sade Nato förra veckan.
Sen gnäller "våra" ryssvännerna om att någon utanför rysseriet vill påverka innanför deras gränser - kallas projicering.
Citat:
Zakharova sade till RIA att Moskva skulle svara på fientliga handlingar från Lettland, Litauen och Estland. Hon specificerade inte vilka åtgärder i Baltikum han syftade på.
- Vi kommer också att svara på fientliga åtgärder från de baltiska staterna med asymmetriska åtgärder, främst inom den ekonomiska sektorn och transitsektorn", sade hon.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010357929.html

Samma form av Buäääääh! Varför låter ni inte oss vara dumma mot er? Nu ska vi boxa till er.
Tänk er bilden av en tre-åring (ryssen) som försöker slå en fullvuxen man (Nato) i magen, men slutar med att ungen hamnar i knät på den vuxne och får smisk istället.
Citera
2024-05-05, 12:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad har du för källa på det?
Citera
2024-05-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Imponerande, mycket tyder tyvärr på att du precis hittade på det. Storm Shadow använder nämligen optisk målsökning in mot målet och INS vid störning av GPS.
Citera
2024-05-05, 12:22
Medlem
calamatos avatar
Jag har funderat på en sak en längre tid. Varför går inte Ukraina in med trupp i Ryssland så som Ryssland gör i Ukraina?
Citera
2024-05-05, 12:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag har funderat på en sak en längre tid. Varför går inte Ukraina in med trupp i Ryssland så som Ryssland gör i Ukraina?

Finns ju redan. De är dock ryssar själva. Ser dem som mer anti-putte än pro-Ukraina. Vad-de-nu-heter-fria ryska legionen eller nåt sånt. Åtminstone två olika grupper som gör räder då och då.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-05-05 kl. 12:31.
Citera
2024-05-05, 12:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Gränsen mellan Ukraina och Ryssland är numera kraftigt fortifierad med flera försvarslinjer. Om dom nu ska offra resurser så skulle jag tro att dom hellre använder det för att befria ockuperade områden.
Citera
2024-05-05, 12:31
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
För att de inte kan. Ryssarna är inne på ukrainskt territorium och tar mer territorium varje dag. Ukrainarna kan inte trolla.
Citera
2024-05-05, 12:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ukraina vill inte ge Ryssland någon ursäkt till att använda taktiska kärnvapen.

Observera att under hela kriget så är västvärlden tydliga med att Ryssland är inte hotat. Endast rysk militärs närvaro i Ukraina.
Citera
2024-05-05, 12:33
Medlem
Citat:
Läser man hans inlägg så säger han också att väldigt många, på vissa ställen upp emot 70% av de kvarvarande fordonen, har blivit nedmonterade till stor del.

Så att ryssarna har tagit ungefär 35% av sina lager är en enormt stor del. De har givetvis tagit de bästa först. De som är kvar kommer att ta tid att och resurser att få iordning. Sedan är det definitivt tredje sortering där många av dem endast kommer att fungera halvdant. Antagligen med väldigt gamla sikten och kommunikationsmedel.

Så jag tror de kommer att ta slut tidigare än vad du tror.

Är det något jag lärt mig av denna konflikt är att inte tro på linjär utveckling/prognos. Man måste alltid ha luft i sina prognoser.
Summan av åtgärder från rysk sida kan förändra utvecklingen. De har tex redan begränsad renovering av BMP-1 med akan istället för deras värdelösa lågtryckskanon. Produktion av BMP-3 fortsätter. Som jag förstår det är inte heller deras BTRZ inräknade i denna räkning. De kan köpa tillbaka fordon från allierade. De kan satsa på mer anfall med renodlat infanteri osv.

Det går ändå att se ett slut inom någorlunda snar framtid
Citera
2024-05-05, 12:37
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ukraina vill inte ge Ryssland någon ursäkt till att använda taktiska kärnvapen.

Observera att under hela kriget så är västvärlden tydliga med att Ryssland är inte hotat. Endast rysk militärs närvaro i Ukraina.
Förklara gärna hur Ukraina skulle kunna gå in i Ryssland med trupp.
Visst, Ukraina skulle kunna göra det, men då med bekostnad av ukrainskt territorium i utbyte mot ryskt territorium, för Ukraina kan inte både behålla eget territorium och samtidigt ta ryskt territorium.
Tror inte att de är så sugna på det.

Återigen, vi i väst har övertaget mot Ryssland (Ukraina är väst). Men av någon anledning vill vi inte använda övertaget. Vi frivilligt underkastar oss Ryssland.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-05-05 kl. 12:43.
Citera
2024-05-05, 12:38
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3krqczxx73q2p
Citat:
La Repubblica - NATO red lines for direct intervention in the war in Ukraine:

▪️If third party's (Belarus) is involved in the war on the side of Russia;
▪️If Russia attacks (provocations) the Baltic countries, Poland or Moldova.

Finns en tredje röd linje vill jag minnas och det är om Ryssarna gör någonting med kärnkraftverket i Zaporizhzhia som får radioaktivt material att spridas till Natoländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in