2024-05-03, 11:01
  #1
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Två personer åtalade för människohandel i Åsele, Västerbotten):
Citat:
Åklagaren har i dag åtalat en man och en kvinna för nio fall av människohandel. Paret är företrädare och ägare av ett svenskt bäruppköparföretag.

Enligt åtalet har paret rekryterat bärplockare från Thailand som istället för arbete med goda arbetsvillkor kommit i beroendeställning till paret och blivit skuldsatta från början.

Dagens åtal har möjliggjorts genom en myndighetssamverkan där Åklagarmyndigheten deltar tillsammans med åtta andra myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet.

– En bra samverkan mellan flera myndigheter har lett fram till att vi nu kan väcka åtal i det här ärendet. Jag menar att mannen och kvinnan har utlovat bärplockarna arbete med lön och arbetsvillkor i enlighet med svenskt kollektivavtal. I själva verket har bärplockarna blivit fråntagna sina pass vid ankomst till Sverige, blivit skuldsatta med över 20 000 kronor var för resan hit och varit beroende av paret i förhållande till mat och bostad, säger senior åklagare Petra Götell som leder förundersökningen.

Totalt var det runt 150 bärplockare som kom till Sverige, varav nio stannade kvar och berättade för polisen vad de varit med om.

Brottsperioden är 1 mars till 27 september 2023. När bärplockarna slog larm om förhållandena greps och häktades paret.

– De har vilselett bärplockarna, som befunnit sig i en svår situation. Jag anser att det är fråga om människohandel, alternativt människoexploatering, grovt brott. Gärningen har avsett en verksamhet som bedrivits i stor omfattning och medfört betydande vinning, säger Petra Götell.
Lycksele tingsrätt, mål: B 583-23

Någon som vet mer?
Citera
2024-05-03, 20:48
  #2
Medlem
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/evvGrq

.
Citera
2024-05-03, 23:59
  #3
Medlem
J*ohan B*reitholtz är son till A*ri H*allikainen i denna tråd

(FB) Bärplockare bedragna av företagare - Åsele

.
Citera
2024-05-04, 08:37
  #4
Medlem
bema56s avatar
Ziggisar ? Eller vad är det för vider?
Citera
2024-05-05, 20:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ziggisar ? Eller vad är det för vider?

Åtminstone ena är Thailändska
Citera
2024-05-05, 21:39
  #6
Medlem
tangos avatar
Är ju inte första gången dessa är i farten.
Citera
2024-05-06, 11:35
  #7
Medlem
Stämningsansökan

https://gofile.io/d/g6rHIq

.
Citera
2024-05-07, 11:21
  #8
Medlem
diseuses avatar
P4 Västerbotten (Bärplockarna om hungern: Åt slaktavfall för att orka):
Citat:
Två bärföretagare i Åsele åtalas för människohandel.

Flera thailändska bärplockare vittnar i polisförhör om misär.

Vissa har varit så pass hungriga att de tillagat slaktrester som hittats i skogen.
Citera
2024-05-11, 16:34
  #9
Medlem
Verkar som MGM's boningshus brann ner 26 augusti 2023.
Citera
2024-05-15, 07:15
  #10
Medlem
Rättegången börjar idag.

Lokalradion påpekar det lite skumma att ca 150 thailändare bodde nära Åsele kommunalhuset utan att någon ortsbo på flera år blev så engagerad i missförhållanden att anmälan gjordes.

Åklagaren hänger dock inte ut enskilda utan är främst kritisk mot invandrarverk, fackföreninga och polisen.....och detta är givetvis inte enda firman eller orten.

https://sverigesradio.se/artikel/150-barplockare-bodde-i-misar-granne-med-kommunhuset
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2024-05-15 kl. 07:18.
Citera
2024-05-16, 08:37
  #11
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Rättegången börjar idag.

Lokalradion påpekar det lite skumma att ca 150 thailändare bodde nära Åsele kommunalhuset utan att någon ortsbo på flera år blev så engagerad i missförhållanden att anmälan gjordes.

Åklagaren hänger dock inte ut enskilda utan är främst kritisk mot invandrarverk, fackföreninga och polisen.....och detta är givetvis inte enda firman eller orten.

https://sverigesradio.se/artikel/150-barplockare-bodde-i-misar-granne-med-kommunhuset

Låt mig sammanfatta stämningen:

1. BO plockar bär sommaren 2023.
2. I slutet av september 2023 är det dags för löning och att flyga hem.
3. BO gör en polisanmälan och blir hotade av MGM.
4. MGM häktas och kassan tas i beslag.
5. Bärplockare hålls kvar i förhör under hösten 2023.

Det man funderar på är kassans storlek, är det 4 miljoner? En ansenlig förmögenhet. Money talks som man säger. Men slår man ut beloppet per bärplockare, och betalar flyget hem. Plus kost och logi. Jaa, då är pengarna förbrukade. Och i så fall borde kassan tas i kvarstad menar jag, inte förverkas. Och användas för att betala alla de nödlidande. Men listan är lång på alla "inget yrkande" i stämningen. Förbryllande. Och vad ska kassan användas till när den förverkats?

Och hur kom de ens hem?
Citera
2024-05-16, 09:17
  #12
Medlem
domregistrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
J*ohan B*reitholtz är son till A*ri H*allikainen i denna tråd

(FB) Bärplockare bedragna av företagare - Åsele

.
Ari förekommer i allehanda mål historiskt sett.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in