2024-05-03, 17:53
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det kvittar hur mycket de äger. Gyllene rösten gäller i de flesta ryska bolag vilket betyder att staten när som helst bara kan ta över dem. En fin grej Putler införde tidigt 2000-tal tror jag. Ägande är ett mycket relativt begrepp där borta.

Oh ja. Se hur det gick med Yukos oil och Mikhail Khodorkovsky, numera en av putte-kritikerna.
Citat:
In July 2014, Permanent Court of Arbitration in The Hague ruled the Russian government deliberately bankrupted Yukos to seize its assets and ordered it to repay Yukos shareholders a sum of roughly $50 billion. Roughly 30,000 former Yukos employees were to receive a large pension from the government.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Khodorkovsky
Citera
2024-05-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Och vad var det värderat till och vad köpte han det för

Läs på lite . En förlustaffär så det skrek om det .
Lyckligtvis drabbade det ingen fattig ( Trickling down som koncept fungerar nämligen inte )

Förlustaffär för ingen ville köpa. Som med hus, vill ingen köpa får man sänka priset.
Citera
2024-05-03, 18:12
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Kreml missnöjd med Shoigu

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-drugie-dno-spotkania-analitycy-mowia-o-checi-ukarania-szojgu,nId,7488570
Citera
2024-05-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur länge kan Gazprom överleva med dessa astronomiska förluster?
Ryska staten är majoritetsägare och kan kanske agera, men hur ser det ryska systemet ut med företag som gör såna miljardförluster? Kan de gå i konkurs? Och i så fall hur går detta till?
Vi vet ju hur det går till i den civiliserade världen med banker och annat i bla USa
Ja de kan gå i konkurs, det är inte omöjligt att de gör det men det blir bara en regimanpassad rekonstruktion. Gazprom kommer aldrig att försvinna.

Staten har inga medel kvar för att täcka förlusterna, de tidigare vinsterna har gått till lyxbåtar, utbildning av elitbarnen i väst och lägenheter i väst och på senare tid till krigskassan.

Hepatitkatten kan säkert utveckla, eller trådens gammelkommunistiska ekonomiska geni Moretex.
Citera
2024-05-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Är Lukoil och Rosnef så stora att de kan "sluka" Gazprom?
Hur stor del av dessa bolag äger rysska staten?

När det gäller LUK så tillverkar de även reservdelar till europeiska bilar, främst kopplingar och svänghjul. Så LUk är inte bara aktiv i "bränslesektorn".
Jag tror de har eller hade samarbete med det tyska företaget Schaeffler
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2024-05-03 kl. 18:17.
Citera
2024-05-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
De senaste sex veckorna har effektiviteten av Raytheon-Bofors 155 mm artillerigranat Excalibur har gått ned från 70% till sex procent och som av en händelse är Saab-Boeings GLSDB likaledes drabbad. Så mycket för "överlägsna västerländska precisionsvapen".

Det går bra nu.

Excalibur vet jag inget om men GLSDB har inte med GPS att göra utan en defekt i booster raketen och frikopplingen, vilket man jobbar på att fixa.
Citera
2024-05-03, 18:22
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Kreml missnöjd med Shoigu

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-drugie-dno-spotkania-analitycy-mowia-o-checi-ukarania-szojgu,nId,7488570

Alltid trevligt att se info från andra länder, men tyvärr kommer jag inte åt innehållet. Får upp en pop-up på polska som jag inte kan passera.
Skulle du kunna översätta och citera vad som står i dem? Räcker med det väsentliga.
Citera
2024-05-03, 18:34
Medlem
Citat:
När det gäller LUK så tillverkar de även reservdelar till europeiska bilar, främst kopplingar och svänghjul. Så LUk är inte bara aktiv i "bränslesektorn".
Jag har inte full koll på vilka av deras raffinaderier som har blivit sönderbombade men jag vet däremot att Lukoil använder till 100% styrsystem i produktionen från väst. Jobbigt läge!
Citera
2024-05-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Alltid trevligt att se info från andra länder, men tyvärr kommer jag inte åt innehållet. Får upp en pop-up på polska som jag inte kan passera.
Skulle du kunna översätta och citera vad som står i dem? Räcker med det väsentliga.

ISW-rapporten betonar att Vladimir Putin förmodligen medvetet offentliggjorde sitt möte med guvernören i Tula oblast efter arresteringen av den ryske vice försvarsministern Timur Ivanov, Sergej Shoigus ställföreträdare, för att "bestraffa försvarsministeriet som leds av honom för att ha misslyckats med att uppnå Kremls militära mål." Konfidentiella ryska källor spekulerar till och med att Dyumin kan komma att utses till en ny position relaterad till den ryska försvarsindustrin.

Enligt rapporter ska Shoigu ha haft nära relationer med Ivanov, och hans arrestering och det plötsliga uppträdandet av Alexei Dyumin och försök att återvända till den ryska diktatorns fördel kan tyda på att "Kremlin är missnöjd med Shoigus attityd."

En annan rysk källa som citeras av analytiker indikerar att den ryske försvarsministern, som svar på gripandet av sin ställföreträdare, starkt kritiserade bl.a. Minister för industri och handel Denis Manturov och vice ordförande i Rysslands säkerhetsråd Dmitrij Medvedev. "Putins möte med Dyumin tyder på att Putin förmodligen är den ansvarige beslutsfattaren för Ivanovs arrestering", sa experter. Dessutom tror ISW att den ryske presidenten regelbundet byter tjänstemän och militära befälhavare som åtnjuter hans gunst, "i hopp om att uppmuntra olika fraktioner att uppnå sina mål."
Citera
2024-05-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Artikeln baseras på en officiell hearing i senaten, så den informationen finns offentligt tillgänglig hos amerikanska källor.
BTW, har du missat intervjun som T Carlson hade med Dugin?
Där finns det massor av smaskig propaganda som du skulle kunna citera, han nämner dock ingenting om ”förstärkta nosar”
Citera
2024-05-03, 19:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
https://en.wikipedia.org/wiki/Lukoil
https://en.wikipedia.org/wiki/Rosneft

Fanns en hel del värt att citera när det gäller kopplingar till putte, kreml och ryssens regim, men då hade jag fått ta mer eller mindre allt från Wiki-sidorna.
Låter hellre andra läsa istället för att citera.
Om det nu stämde att Putin redan 2018 var världens rikaste man, kan man kanske förstå hur korruptionen växt värre än canser i den ryska kroppen!
Kanske har han haft planer på att bygga enorma monument över sin egen storhet?
Vi vet sen tidigare att det fanns planer på att han skulle tituleras Tsar, Kejsare, den srtore ledaren mm.

Allt som tyder på diktatur och storhetsvansinne...
Citera
2024-05-03, 19:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Du säger LUK? Är det nån koncern eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in