2024-05-03, 11:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Så här är det: Index är ett genomsnitt av de totala aktieaffärerna. Ibland träffar man högre. Ibland lägre. Men över tid, landar man kring snittet för det aktieslag man köper och håller.

Folk över- och underpresterar snittet hela tiden. Dock är det extremt svårt och osannolikt att en och samma person ständigt överträffar snittet. Och definitivt inte utan att ta högre risk än en jämförbar indexfond för motsvarande aktieslag.

Bara folks handelsbeteende i sig, att köpa och sälja i tid och otid, är ett högriskbeteende.

Alltså: En trigger happy Svensson som enbart köper (och säljer) Avanza Zero och inget annat, kommer sannolikt underprestera Avanza Zero, sin egna fond. Sug på den

Definitivt,
och det tillsammans med argumentet om lägre avgifter är förmodligen det tyngsta för indexfonder. Med dessa gör man "inga" aktiva val utan förlitar sig på vad alla andra gör. Den som flyttar runt sina pengar med köp och sälj kan mycket väl få högre avkastning men de har ökat risken medan de agerade så. Många människor förstår dock inte risk alls utan tror att utfallet är ett kvitto på strategin.
Citera
2024-05-03, 12:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Indexfonder har ju målsättningen att gå exakt som det index de följer, och det kan de sätta som målsättning. Det kommer ju att fungera till 100% bortsett från avgiften.

De flesta fonder på PPM tycks ha ett index de matchar och målsättningen är att gå som detta index.

Du får gärna ge ett exempel på en fond som försöker slå index på den marknad de opererar. Jag hittar ingen när jag skummar PPM.

Tänkte på aktiva fonder. Det är ju givet att indexfonder har som målsättning att följa index.

Tittar du på valfri aktiv fond så har de ett jämförelseindex som de har för avsikt att slå. T.ex. Swedbank Robur Technology A har följande:

Citat:
Målsättningen är att fonden långsiktigt, över en femårsperiod, överträffar sitt jämförelseindex MSCI World IT Sector Capped Net.

Sedan är det ju en annan fråga om ett visst jämförelseindex är rättvisande.
Citera
2024-05-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tänkte på aktiva fonder. Det är ju givet att indexfonder har som målsättning att följa index.

Tittar du på valfri aktiv fond så har de ett jämförelseindex som de har för avsikt att slå. T.ex. Swedbank Robur Technology A har följande:

Sedan är det ju en annan fråga om ett visst jämförelseindex är rättvisande.

Där hittade du en ja...

Förr hade man jämförelseindex utan utdelning inräknat. Och... TA-DA... man slog index!

Men jag tror man förbjöd den marknadsföringen för ganska länge sedan.
Citera
2024-05-03, 13:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Där hittade du en ja...

Förr hade man jämförelseindex utan utdelning inräknat. Och... TA-DA... man slog index!

Men jag tror man förbjöd den marknadsföringen för ganska länge sedan.

Ja, exakt, det är det jag menar att ett visst jämförelseindex för en fond ska vara rättvisande. Väldigt vanligt att fonder fular sig och påstår att de slagit index när de egentligen trixat med siffrorna, t.ex.:
  • Jämför med index exkl. utdelningar när fondutvecklingen är inkl. utdelningar
  • Jämför med en godtyckligt vald tidsperiod där man slagit index medan man inte slagit index en annan godtyckligt vald tidsperiod
  • Jämför med index utan hävstång trots att man själv delvis investerat med hävstång
  • Jämför mot ett index som inte är representativt för portföljen (t.ex. ett globalt index när man huvudsakligen investerat mot Asien)
  • Jämför enbart de innehav man valt att behålla i portföljen exkl. dåliga val man sedan plockade bort (survivorship bias)

Många här i trådarna gör samma misstag, de investerat hejvilt över hela världen med hävstång och tror sedan att Avanza Zero är lämpligt att jämföra med
Citera
2024-05-03, 13:08
Medlem
Citat:
Ja, exakt, det är det jag menar att ett visst jämförelseindex för en fond ska vara rättvisande. Väldigt vanligt att fonder fular sig och påstår att de slagit index när de egentligen trixat med siffrorna, t.ex.:
  • Jämför med index exkl. utdelningar när fondutvecklingen är inkl. utdelningar
  • Jämför med en godtyckligt vald tidsperiod där man slagit index medan man inte slagit index en annan godtyckligt vald tidsperiod
  • Jämför med index utan hävstång trots att man själv delvis investerat med hävstång
  • Jämför mot ett index som inte är representativt för portföljen (t.ex. ett globalt index när man huvudsakligen investerat mot Asien)
  • Jämför enbart de innehav man valt att behålla i portföljen exkl. dåliga val man sedan plockade bort (survivorship bias)

Många här i trådarna gör samma misstag, de investerat hejvilt över hela världen med hävstång och tror sedan att Avanza Zero är lämpligt att jämföra med
Precis. Har det gått in i huvudet nu att det är så de räknar?
De som påstår att det inte går att prestera bättre än ett indexfond på nåt annat vis.

Jag hävdar det inte.
Citera
2024-05-03, 13:10
Medlem
Citat:

Ja, så blir det när man mäter med olika måttstockar.

Retorisk fråga: Kan en 23-årig d3jTr@dEr som gjort 2-3 bra affärer, med fog hävda att hen har ”slagit index”?
Momentant kanske, vad det nu har för betydelse, men det är svårt att lyckas över tid. Annars hade väl ”alla” redan gjort det.

Även dom som hittar en (1) aktie i jämförelseindex, t.ex Investor - Avanza Zero och hävdar att det är ”lätt att slå index över tid” men sedan inte göra kopplingen att de tagit risk därefter (ingen diversifiering).

Risk - Reward. Som Piff och Puff. Du kan inte ha den ena, utan att få med den andra.
Citera
2024-05-03, 13:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Precis. Har det gått in i huvudet nu att det är så de räknar?
De som påstår att det inte går att prestera bättre än ett indexfond på nåt annat vis.

Jag hävdar det inte.

Det är ju knappast aktiva fonder själva som påstår att det inte går att slå index, deras affärsidé är att slå index.

Du själv kvalar ju också in på ovanstående, då du kör hävstänger men inte viktar för samma påverkan i den indexportfölj du jämför mot.
Citera
2024-05-03, 13:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, så blir det när man mäter med olika måttstockar.

Retorisk fråga: Kan en 23-årig d3jTr@dEr som gjort 2-3 bra affärer, med fog hävda att hen har ”slagit index”?
Momentant kanske, vad det nu har för betydelse, men få lyckas över tid. Annars hade väl ”alla” redan gjort det.

Även dom som hittar en (1) aktie i jämförelseindex, t.ex Investor - Avanza Zero och hävdar att det är ”lätt att slå index över tid” men sedan inte göra kopplingen att de tagit risk därefter (ingen diversifiering).

Risk - Reward. Som Piff och Puff. Du kan inte ha den ena, utan att få med den andra.

Nej, och sedan är det som sagt igen enbart en riskjusterad avkastning som räknas som att slå index. Är man beredd att ta högre risk för att få högre avkastning genom stock picking hade man kunnat köra index med hävstång och spara in arbetsinsatsen för att analysera.
Citera
2024-05-03, 13:13
Medlem
Citat:
Det är ju knappast aktiva fonder själva som påstår att det inte går att slå index, deras affärsidé är att slå index.

Du själv kvalar ju också in på ovanstående, då du kör hävstänger men inte viktar för samma påverkan i den indexportfölj du jämför mot.
Åh nej. Jag trodde du äntligen hade förstått.
Har du läst första inlägget i tråden?
Är det helt obegripligt för dig att förstå?
Citera
2024-05-03, 13:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Du skriver ju:

Citat:
Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.

Sedan påstår du att investeringar med hävstång minskar risken. Givetvis får du fel slutsats då.
Citera
2024-05-03, 13:21
Medlem
Citat:
Då tar vi det du skrev i trådstarten,
Citat:
Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Du har hittills inte presenterat en enda sådan metod.

Att du inte förstår att hävstång innebär högre risk, är för mig otroligt fascinerande.

Du är som ett barn som bara tänker på vinst, och att "varför sätter inte alla som spelar roulett på en siffra, för det ger ju högre vinst än att satsa på färg, som bara ger knappa dubbla insatsen".

Jag har slagit index ett antal gånger, och då räknar jag OMX30. Men jag kan inte lova, inte ens efter ett riktigt bra år, att jag ska slå index femton år till. Eller ens snittet av den tiden. Men visst kan det hända.

Men snälla du, ge oss ditt magiska trick nu, utan att du mumlar. Och så du bara vet, varenda börsmäklare suktar efter dina magiska fingrar.
Citera
2024-05-03, 13:22
Medlem
Citat:
Du skriver ju:

Sedan påstår du att investeringar med hävstång minskar risken. Givetvis får du fel slutsats då.
För att du inte vill ta in att det är möjligt.
Vägrar att inse att allt kanske inte är som man blev ilurad en gång.
Tids nog kanske du fattar.
Men skynda dig tid är pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in