2024-04-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manundrarjuu
Kolla på Facebook
Hittar ingenting där. Inga träffar.
Citera
2024-04-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HesterMofet
Ja, så extremt störigt. Ofta flera frågor efter varandra också.

"VI? Hur vi BOR? ... Alltså HUR vi bor?"

Herrejävlagud, svara bara på frågan.

Inte bara jag som störde mig på hur han prata😅

Men det jag med tyckte va konstigt under rättegången va att dem åker in till sjukhuset med flickan för dålig blodsocker. Hypoglykemi??
För att sen dra till Grekland i en vecka och då säger pappan att det ända mer eller mindre barnet äter är godis och glass. Jag får inte ihop det🙃 men i Grekland mår hon bra men inte långt efter att dem kommer tillbaka till Sverige så behöver hon läggas in igen 🤔
Citera
2024-05-02, 15:22
Medlem
Jag är mycket bekymrad över att mamman till H.B har vårdnaden över Lill-tjejen efter att ha hört hennes försvarsförhör till förmån för H.B
Citera
2024-05-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejriiin
Jag är mycket bekymrad över att mamman till H.B har vårdnaden över Lill-tjejen efter att ha hört hennes försvarsförhör till förmån för H.B

Håller med, det är inte sunt. L (brottsoffer) har rätt att få veta vad som hänt henne och hur det ligger till (när tiden är mogen) stor risk att hon kommer bli manipulerad och ljugen för med mormodern. + att mormodern inte verkar lämplig eller vettig med tanke på hur hon ser på saken med sin dotter.
Citera
2024-05-02, 22:27
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kejriiin

Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Håller med, det är inte sunt. L (brottsoffer) har rätt att få veta vad som hänt henne och hur det ligger till (när tiden är mogen) stor risk att hon kommer bli manipulerad och ljugen för med mormodern. + att mormodern inte verkar lämplig eller vettig med tanke på hur hon ser på saken med sin dotter.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad hon sa, men frågan är väl om hon sa saker för att inte kapa sin egen dotter i rummet vid fotknölarna när hon sitter och lyssnar. Kan tänka mig att hon vill skydda sitt barn så gott hon kan, men samtidigt hamnar i en riktigt jobbig sits med barnbarnet(en). Inte svartvitt i den sitsen även om många vill se det så utifrån.

Mormorn har ju trots allt faktiskt pratat om Münchausen med resten av sina barn tidigt (om jag inte missminner mig?) så någon form av insikt har hon ju verkar det som.
Citera
2024-05-03, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad hon sa, men frågan är väl om hon sa saker för att inte kapa sin egen dotter i rummet vid fotknölarna när hon sitter och lyssnar. Kan tänka mig att hon vill skydda sitt barn så gott hon kan, men samtidigt hamnar i en riktigt jobbig sits med barnbarnet(en). Inte svartvitt i den sitsen även om många vill se det så utifrån.

Mormorn har ju trots allt faktiskt pratat om Münchausen med resten av sina barn tidigt (om jag inte missminner mig?) så någon form av insikt har hon ju verkar det som.

Ja fast hon hade väl också kontaktat de andra systrarna till H och anklagat dem för att ha skickat in den anonyma orosanmälan till soc där det just nämnts Münchhausen. Och tydligen har de sen vänts ryggen…
Senast redigerad av Itzy000 2024-05-03 kl. 00:13.
Citera
2024-05-17, 13:16
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (synnerligen grov misshandel m.m.):
Citat:
Den 18 april 2024 meddelade Ångermanlands tingsrätt dom i mål som gällde åtal för försök till mord och synnerligen grov misshandel genom olika handlingar riktade mot ett barn. Tingsrätten dömde den tilltalade för grov misshandel och synnerligen grov misshandel. Tingsrättens dom har överklagats av den tilltalade såväl som av åklagaren och den särskilda företrädaren för barnet. Målet kommer nu att prövas av hovrätten.

Rättegången påbörjas den 31 maj 2024 kl. 9.00 och beräknas pågå till den 10 juni 2024. Fredagen den 31 maj och förmiddagen måndagen den 3 juni 2024 är förhandlingsdagar, då det ska hållas sakframställningar och genomgång av den skriftliga bevisningen. Därefter kommer rätten att enskilt ta del av den muntliga bevisningen som spelats in vid tingsrätten, vilket sker utan att parterna är närvarande. Måndag den 10 juni 2024 hålls den avslutande delen av förhandlingen, med alla parter närvarande.

Huvudförhandlingen hålls i hovrättens lokaler på Södra Tjärngatan i Sundsvall.
Hovrätten för Nedre Norrland, mål: B 782-24
Citera
2024-06-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (synnerligen grov misshandel m.m.):

Snart borde vi få veta hur det gått!
Citera
2024-06-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6

Jo det finns ingen gråskala här utan svart lr vitt. Hade min dotter gjort så mot mitt barnbarn hade jag hatat henne till den dagen jag lämnade jordelivet utan tvekan.... Jag blir så jävla förbannad på den otroligt veka attityden människor har när nån gjort nåt oförlåtligt då ska blodsband inte spela någon som helst roll
Citera
2024-06-19, 09:25
Medlem
Någon som vet hur hovrätten dömde?
Citera
2024-06-20, 11:02
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i målet angående försök till mord och synnerligen grov misshandel genom olika handlingar riktade mot ett barn):
Citat:
Den 18 april 2024 meddelade Ångermanlands tingsrätt dom i ett mål som gällde åtal för försök till mord och synnerligen grov misshandel genom olika handlingar riktade mot ett barn. Tingsrätten dömde den åtalade kvinnan, som är barnets mor, för grov misshandel och synnerligen grov misshandel för att ha gett barnet läkemedel och insulin samt tillfört tarmbakterier i flickans blod. Även hovrätten dömer kvinnan, men rubricerar vissa gärningar på annat sätt och skärper straffet.

Hovrätten har kommit fram till att det är bevisat att mamman har sett till att barnet fått i sig olika läkemedel och att hon har tillfört tarmbakterier genom infarter i barnets kropp. Tillförseln av läkemedel, som av tingsrätten rubricerats som grov misshandel, bedöms av hovrätten som försök till grov misshandel. Eftersom det har varit fråga om tre tillfällen då flickan getts insulin och tre tillfällen då olika tarmbakterier har tillförts anser hovrätten att dessa gärningar ska bedömas som separata handlingar, alltså som sammanlagt sex fall av synnerligen grov misshandel. Hovrätten menar att det har varit fråga om ett aktivt och medvetet handlande av kvinnan, men att utredningen inte ger underlag för bedömningen att kvinnans uppsåt varit sådant att hon ska dömas för försök till mord.

Vi har kommit fram till att det finns övertygande bevisning för att fynden av läkemedel i flickans hårutväxt och flickans sjukdomstillstånd inte har naturliga orsaker, utan kan förklaras bara av att läkemedel och bakterier har tillförts hennes kropp av någon annan samt att den person som gjort det är mamman. Enligt vår bedömning gör den samlade bevisningen, även om det är fråga om indirekt bevisning, att det är ställt utom rimligt tvivel att hon bär skulden för det som flickan har utsatts för, säger hovrättsrådet Marie Norberg som var ordförande i hovrätten.

Hovrätten dömer kvinnan till fängelse i åtta år för ett försök till grov misshandel och för synnerligen grov misshandel vid sex tillfällen. I bedömningen har hovrätten vägt in att kvinnan fälls till ansvar för upprepad och mycket allvarlig brottslighet begången mot ett litet barn som saknat möjligheter att värja sig och där varje nytt agerande har inneburit att flickans utsatta situation har förlängts och förvärrats.

Hovrätten fastställer tingsrättens dom i frågan om skadestånd till flickan.

Hovrätten är inte helt enig i sina bedömningar. En ledamot bedömer att det inte finns tillräcklig bevisning för att flickan har tillförts bakterier genom att någon annan har förorenat hennes infarter och anser att den delen av åtalet ska ogillas.
Citera
2024-06-20, 12:18
Medlem
Vad blev skadeståndet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in