2024-04-23, 16:22
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
Även läkarnas förhör var bakom stängda dörrar med samma motivering.

Vilket är konstigt då alla läkares polisförhör och alla Hannahs polisförhör finns i FUP, där är ingenting maskat. (Någon enstaka annan del är maskad i FUP, men inte förhören)

Men tingsrätten har alltså trots det satt sekretess på både läkarnas och Hannahs förhör... Hela förhören, så ingenting alls från dessa går att få ut.

Var barnets patientjournal offentligt i FUP?
Citera
2024-04-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Var barnets patientjournal offentligt i FUP?

Nej, men förhören är offentliga i FUP, även de delar av förhören som innehåller uppgifter om barnets hälsa och symtom. Både Hannahs och läkarnas. FUP finns länkat några sidor bakåt samt i första inlägget i tråden.
Citera
2024-04-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Vilket skämt till dom.

Inte mordförsök? När barnet får livshotande sepsis och organsvikt? Sveriges äckliga domstolar vill alltid hitta omständigheter som "friar" för att allmänhetens syn inte ska få råda. Man kör ett spel för att man anser sig vara bättre än pöbeln.

Vad mer måste man göra emot ett stackars försvarslöst barn, det egna, så att det blir mordförsök i statens ögon?

Och sex ynka år? Hon sitter inne i fyra år. Det är ju värt att begå grova brott och personskador för den längden. Jävla idioter.

Jag förstår din upprördhet. Samtidigt vill du ju ha ett svar och en förklaring till domen, så här kommer den: För att dömas för Försök till mord krävs att man haft uppsåt att döda. I detta fallet finns ingen utredning som visar varför mamman tillfört barnet insulinet eller bakterierna, vilket gör att man inte kan fastslå att hon haft uppsåt att döda. Däremot har mamman vetat att det hon gjorde skulle kunna leda till lidande och allvarliga skador, vilket gör att brottet skall rubriceras som misshandel. Att detta lett till att dottern hamnat i ett livshotande tillstånd och utsatts för synnerligt lidande, gör att det skall rubriceras som Synnerligen grov misshandel.

Minimistraffet för Synnerligen grov misshandel är 5 års fängelse (maxstraff 10 år). Man anser att det finns försvårande omständigheter i form av att det handlat om ett litet barn som utsatts för brott av sin vårdnadshavaren, som denne är i beroendeställning till och skall känna sig trygg med. Därför dömer man till 6 års fängelse.

Visst hade man kunnat gå ännu högre upp i straffskalan. Men jämför man med t ex Eslöv-fallet där man dömde till 8 års fängelse för Synnerligen grov misshandel, där skadan på dottern var allvarligare än i detta fallet, samt att man dömdes för andra allvarliga brott som Olaga frihetsberövande, Grov misshandel och två fall av Misshandel av normalgraden - så är det nog väl avvägt med 6 års fängelse i detta fallet (även om man givetvis på ett personligt och moraliskt plan hade viljat se ett längre straff).
Citera
2024-04-23, 21:51
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag förstår din upprördhet. Samtidigt vill du ju ha ett svar och en förklaring till domen, så här kommer den: För att dömas för Försök till mord krävs att man haft uppsåt att döda. I detta fallet finns ingen utredning som visar varför mamman tillfört barnet insulinet eller bakterierna, vilket gör att man inte kan fastslå att hon haft uppsåt att döda. Däremot har mamman vetat att det hon gjorde skulle kunna leda till lidande och allvarliga skador, vilket gör att brottet skall rubriceras som misshandel. Att detta lett till att dottern hamnat i ett livshotande tillstånd och utsatts för synnerligt lidande, gör att det skall rubriceras som Synnerligen grov misshandel.

Minimistraffet för Synnerligen grov misshandel är 5 års fängelse (maxstraff 10 år). Man anser att det finns försvårande omständigheter i form av att det handlat om ett litet barn som utsatts för brott av sin vårdnadshavaren, som denne är i beroendeställning till och skall känna sig trygg med. Därför dömer man till 6 års fängelse.

Visst hade man kunnat gå ännu högre upp i straffskalan. Men jämför man med t ex Eslöv-fallet där man dömde till 8 års fängelse för Synnerligen grov misshandel, där skadan på dottern var allvarligare än i detta fallet, samt att man dömdes för andra allvarliga brott som Olaga frihetsberövande, Grov misshandel och två fall av Misshandel av normalgraden - så är det nog väl avvägt med 6 års fängelse i detta fallet (även om man givetvis på ett personligt och moraliskt plan hade viljat se ett längre straff).

Detta är egentligen inte riktat emot dig.

Men sex år är inte väl avvägt, det är en term man använder för att blanda bort korten om vad som hände, och att försöka hitta en väg ut för att döma så milt som möjligt.

Att injicera medicin och skit rakt in i sin dotters kropp är givetvis i alla normala världar Mordförsök så länge inte offret avlider, då blir det mord.

Sex år är ett skämt, som sagt. Fyra år effektiv tid. Ett ännu större skämt. Det finns ingenting som hindrar att man dömer henne för mordförsök och då kan motivera ett högre straff, mer än att man inte vill och vill döma annorlunda.
Citera
2024-04-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressaddf
Mammans förhör var bakom stängda dörrar med motiveringen att barnets journaler skulle nämnas.

Det stämmer som du säger, mammans förhör var bakom stängda dörrar, men det var intressant att höra läkaren prata. Motiveringen av straffet har jag dock fortfarande svårt att greppa. I min mening fick hon för lite tid. https://www.youtube.com/watch?v=p8nE5Jfk-CY

Tror ni att hon överklagar eller sitter lugnt i båten eftersom att hon fick så "lite tid"
Citera
2024-04-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
Det stämmer som du säger, mammans förhör var bakom stängda dörrar, men det var intressant att höra läkaren prata. Motiveringen av straffet har jag dock fortfarande svårt att greppa. I min mening fick hon för lite tid. https://www.youtube.com/watch?v=p8nE5Jfk-CY

Tror ni att hon överklagar eller sitter lugnt i båten eftersom att hon fick så "lite tid"

Hennes advokat har meddelat att de kommer överklaga. Vet inte vad åklagaren sagt?
Citera
2024-04-25, 09:28
Medlem
Pappan har ett konstigt sätt att prata. Undrar om han håller på så jämt? T ex om åklagaren frågade: Hur bor ni? Så svarar han: "Hur vi BOOOR" och låter som att det är världens dummaste fråga. Så håller han på konstant.

Sedan låter han ju efterbliven i svaren, men jobbar som ljudtekniker, så det går inte ihop
Citera
2024-04-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur

Jag skulle säga att huvudsaken är att hon blev dömd öht. Sen om det är 4 eller 10 år spelar egentligen mindre roll, även om jag ju personligen anser att hon förtjänar 12 år+ för mordförsök. Hovrätten kan ju skärpa straffet.

Fall som är byggt på indicier är inte vattentäta, det fanns ju en risk att hon hade kunnat bli friad fastän det är uppenbart för alla som läst förundersökningen att hon är skyldig. Någon tidning skrev att detta var första fallet i Sverige där Munchausen nämns och personen blir dömd. (Nån som vet ifall det stämmer?)

Jag vet iaf att det är väldigt svårt att få Munchausen-mammor fällda i rätten, mycket på grund av att dom gör sakerna mot barnet när ingen ser och ofta är sjukvårdsutbildade och pålästa. Och då dom i princip alltid nekar till brott.
Citera
2024-04-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Pappan har ett konstigt sätt att prata. Undrar om han håller på så jämt? T ex om åklagaren frågade: Hur bor ni? Så svarar han: "Hur vi BOOOR" och låter som att det är världens dummaste fråga. Så håller han på konstant.

Sedan låter han ju efterbliven i svaren, men jobbar som ljudtekniker, så det går inte ihop

Ja, så extremt störigt. Ofta flera frågor efter varandra också.

"VI? Hur vi BOR? ... Alltså HUR vi bor?"

Herrejävlagud, svara bara på frågan.
Citera
2024-04-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Detta är egentligen inte riktat emot dig.

Men sex år är inte väl avvägt, det är en term man använder för att blanda bort korten om vad som hände, och att försöka hitta en väg ut för att döma så milt som möjligt.

Att injicera medicin och skit rakt in i sin dotters kropp är givetvis i alla normala världar Mordförsök så länge inte offret avlider, då blir det mord.

Sex år är ett skämt, som sagt. Fyra år effektiv tid. Ett ännu större skämt. Det finns ingenting som hindrar att man dömer henne för mordförsök och då kan motivera ett högre straff, mer än att man inte vill och vill döma annorlunda.

Som sagt jag förstår din upprördhet - och jag hade verkligen inte haft någonting emot om hon dömts för Försök till mord.

Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att domstolar "vill blanda bort korten", "vill döma så milt som möjligt" osv. Varför tror du att det skulle vara så? En domstol är ju styrd av objektivitet, lag och praxis. Man är med andra ord helt i händerna på vad åklagare/försvar lägger fram och vilken bevisning och vilka omständigheter som finns.

"Det finns ingenting som hindrar att man dömer henne för mordförsök" - Det beror väl på vilken ingång man har i detta. Som jag sa i föregående inlägg så krävs det att det varit ett mordförsök både i objektiv och subjektiv mening. Här vet man ju inte hur injiceringen gått till och varför hon gjort detta, vilket gör det svårt att fastslå att uppsåt funnits. Däremot tycker jag att man inte riktigt berör frågan om likgiltighetsuppsåt i domen, vilket är någonting man från åklagarhåll skulle kunna trycka hårdare på i den kommande hovrättsförhandlingen.
Citera
2024-04-29, 09:52
Medlem
Poesidamens avatar
Har någon en bild på Hannah?!
Citera
2024-04-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
Har någon en bild på Hannah?!

Kolla på Facebook