Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-28, 16:05
Medlem
negers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljljus
Låter som att de tre grabbarna gängade upp sig på MGM och att han då faktiskt agerat i nödvärn? FUP blir spännande.

Ligger någon på häktningsframställan el. liknande?

Behöver väll bedömas om han hade möjlighet att ta sig därifrån efter att ha stuckit/skurit någon av dom och ifall han då jagade dom med efterföljande våld utan rätt till nödvärn.
Citera
2024-04-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger
Behöver väll bedömas om han hade möjlighet att ta sig därifrån efter att ha stuckit/skurit någon av dom och ifall han då jagade dom med efterföljande våld utan rätt till nödvärn.

Ja, det har du rätt i. Ska som sagt bli spännande att få läsa FUPen. Kommer den ut vid åtal eller när dom fastställs?
Citera
2024-04-28, 20:14
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
..FUPen. Kommer den ut vid åtal eller när dom fastställs?

Vi tar det väl igen då:
FUPen skickas av åklagaren till Tingsrätten (som TR inte har någon nytta av) samtidigt med åtalet, Sen så sekretess granskar TR den inför ett ev. utlämnande till mestadels media. Privatpersoner är en annan historia. Lämnas endast ut, givetvis maskad, i pappersform till privatpersoner mot en kostnad. Det kan röra sig om 2-3-tusen sidor ibland. Räkna med typ 2 kr/sida om du vill ha hela (Första 9 sidor är gratis, sen kostar det) Granskning av 2-3-tusen sidor tar ju en stund så ha inte bråttom.
Citera
2024-04-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Vi tar det väl igen då:
FUPen skickas av åklagaren till Tingsrätten (som TR inte har någon nytta av) samtidigt med åtalet, Sen så sekretess granskar TR den inför ett ev. utlämnande till mestadels media. Privatpersoner är en annan historia. Lämnas endast ut, givetvis maskad, i pappersform till privatpersoner mot en kostnad. Det kan röra sig om 2-3-tusen sidor ibland. Räkna med typ 2 kr/sida om du vill ha hela (Första 9 sidor är gratis, sen kostar det) Granskning av 2-3-tusen sidor tar ju en stund så ha inte bråttom.

Ah, då hänger jag med! Tusen tack för förklaringen.
Citera
2024-05-02, 11:31
Medlem
MGM är inte längre misstänkt för mordförsök utan istället grov misshandel.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/dramatisk-vandning-om-blodiga-attacken-det-kan-jag-inte-bevisa/r9wxd8xj
Citera
2024-05-02, 12:45
Medlem
Citat:
Åklagaren menar att filmen och annan bevisning visar att de tre målsägandena först stoppade bilen där 18-åringen färdades, ryckte upp förardörren och att 18-åringen gick ut, hur denne varit hårt trängd mot bilen – och sedan kontrade genom att ta fram en kniv och angripa de tre unga männen med hugg mot huvud och hals.

Men borde inte åtalet ha lagts ned då om han handlat i nödvärn, i självförsvar i en trängd situation?

– Filmen förstärker det vi redan lagt ett pusslet om, att de tre målsägandena först konfronterar den unge mannen, vilket visar att han haft en viss nödvärnsrätt till att bruka våld. Men jag menar att hans efterföljande knivvåld mot männen, som inte var beväpnade, har varit uppenbart oförsvarligt trots att det har uppstått en för honom trängande situation. Och knivvåldet har ju riktats mot huvud och hals mot de tre unga männen. Men att han haft ett direkt syfte att döda de tre unga männen kan jag inte bevisa, svarar Jonas Fjellström.

Se där, det var nog inte mordförsök, utan han blev angripen och försvarade sig väl.
Citera
2024-05-02, 18:57
Medlem
Citat:
Är hans grova våld med kniven försvarbart?

– Jag menar att han är så pass svårt trängd där utanför bilen när de tre personerna konfronterar honom. Och det finns ju en bakgrund tidigare under kvällen på nöjesstället där han flera gånger blir utsatt av de här personerna, både verbalt och genom våld. Det rör sig sammanlagt om fem tillfällen där det uppstår, för min klient, oförklarliga bråk. En av de här tre yngre männen blir som fixerad vid min klient. Han påtalar detta för polisen när de befinner sig utanför nöjesstället, då de blev förda åt sidan. Hade polisen ingripit direkt på platsen hade det här aldrig hänt.

Bildklipp från videon finns på Norran. Verkar som att alla tre målsägande alltså gett sig på MGM flera gånger under kvällen.
Citera
2024-05-02, 19:04
Medlem
På norran står det att polisen inte fått filmen av den som filmat, utan någon annan. Varför har personen som filmat inte skickat in filmen till polisen själv? Har den människan något med dådet att göra?
Citera
2024-05-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 44cocacola
På norran står det att polisen inte fått filmen av den som filmat, utan någon annan. Varför har personen som filmat inte skickat in filmen till polisen själv? Har den människan något med dådet att göra?

Lär väl vara målsägandes vänner. Stod något om det i artikeln också.

Citat:
Den åtta sekunder korta mobiltelefonfilmen, som filmades av en person i den bil där de tre målsäganden färdades,
Citera
2024-05-02, 19:16
Medlem
Citat:
Lär väl vara målsägandes vänner. Stod något om det i artikeln också.

Är det målsägandes kompis borde ju den människan verkligen ha skickat in till polisen tycker jag.
Citera
2024-05-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 44cocacola
Är det målsägandes kompis borde ju den människan verkligen ha skickat in till polisen tycker jag.

Lär vara vittne skulle jag tro då det också står om dem i artikeln som ska vittna under rättegången. Men ja, jag håller med.

Fast sen har de väl bias om de färdades med målsäganden. Skulle väl hävda att de gråter om hur MGM gjorde detta totalt otippat när de står att de har stört honom hela kvällen.
Citera
2024-05-03, 14:02
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/knivskar-tre-personer-i-skelleftea-i-sjalvforsvar-advokaten-borde-frias
Citat:
Enligt Fjellström uppstod bråk på utestället mellan mannen och de tre andra personerna. Polis skingrade dem i olika riktningar ute. De tre personerna sökte trots det upp mannen för att ”ge honom spö”, varpå den misstänkte knivhögg personerna, enligt åtalet.

Troligt scenario? De tre männen rör sig åt ett håll och får tag i en fjärde person som kör bil. De sätter sig i bilen och trissar upp stämningen. De kör runt i stan och letar GM och hittar honom. Den fjärde personen, eller en femte person inne i bilen, tar fram mobiltelefonen och ska filma när de tre målsägande hoppar ut ur bilen och ska spöa GM. GM försvarar sig med att dra fram en kniv och agerar i nödvärn.

Jag antar att klippet var tänkt att spridas i sociala medier och förödmjuka GM. Istället blir de tre männen söndertrasade och klippet bevismaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in