Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Nu sker ju den absoluta majoriteten av alla transaktioner av professionella aktörer och inte av småsparare, så ser inte att småsparare är de som styr.
Alla fondförvaltare som sitter dagarna i ända och analyserar marknader, varför såg inte de vad som skulle hända?
Kan du ge ett exempel på en investeringsstrategi som slår index då?
Vi talar ju om huruvida trajders kan slå index eller om man skall satsa på indexfonder.
Jag har förklarat att privata trejders och fondmäklare lever i olika verkligheter.
Det jag argumenterar för är att man som påläst och aktiv privat aktör kan slå index. Att jag själv har gjort det är inget bevis, men märkligt nog har det gått bättre ju mer erfarenhet och kunskap jag fått. Det brukar gå bättre för den erfarne än för nybörjaren vilket visar att utfallet inte är slumpmässigt?
Fondmäklare följer John. De har framförallt sin karriär att sköta. Bättre att äga HM som alla andra, än att skippa den med risken att den går bra. Det är när man skiljer sig från mängden man riskerar karriären, inte när man simmar mitt i.
De flesta fondportföljer är anmärkningsvärt fantasilösa. De har heller inte så många aktier arr välja mellan, det krävs hög likviditet för att kunna köpa eller sälja för några miljoner över en dag eller två.