Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Fast du kallar ju de bolagen som gått väldigt bra en lång tid för just kvalitetsaktier. Ett bolag kan gå upp i många år (och då räknas som kvalitetsaktie) för att sedan rasa då. Så det blir ett cirkelresonemang om man ska satsa på kvalitetsaktier, men samtidigt så räknas inte aktier som gått dåligt som kvalitetsaktier. Ett bolag kan gå kanonbra i lång tid och sedan krascha ändå.
Nej, det gör jag inte... jag säger att kvalitetsaktier har en tendens att fortsätta gå bra.
Det är nyckeltal och deras stabilitet som avgör om det är en kvalitetsaktie. Volvo kan räknas dit (idag) sedan de fått höga och stabila marginaler. De har parerat marknadsefterfrågan på ett bra sätt. Men för 10 år sedan var de det inte.
Novo var en bra kvalitetsaktie, nu får man väl se den som en tillväxtaktie.
SAAB har aldrig varit en kvalitetsaktie, egentligen inte Ericsson heller.
Ericsson är ett företag med problem, de har dålig kostnadskontroll och den etiska kulturen sätter frågetecken. Det blir en chansaktie, men förmodligen kommer de att fortsätta underprestera.
Så mitt tips är att Volvo fortsätter slå index inkl utdelning, Eric inte.
Det stämmer inte alltid, men som jag skrev, det är lite som att spå vädret genom att säga att det blir som igår.