2024-04-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja men en global indexfond är ju en indexfond ändå som det verkar vara det som du har valt att jämföra dina trades med?
Ja just precis.
Citera
2024-04-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja, och andra påstår tvärtom - så även ts om jag uppfattade rubriken i tråden korrekt.
Så....vad krävs av mig om jag skall arbeta med trading för att slå indexfond på sikt?
Att du har en högre avkastning än globalt aktieindex.
Citera
2024-04-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Ja det förstår vi men nu är det dags för dig att berätta din strategi och hur länge du har slagit en global indexfond? Säger man A får man väl ändå säga B?
Citera
2024-04-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ja det förstår vi men nu är det dags för dig att berätta din strategi och hur länge du har slagit en global indexfond? Säger man A får man väl ändå säga B?
Lås trådstarten och fokusera på frågeställningarna.
Släpp intresset av mig.
Senast redigerad av tipsexperten 2024-04-28 kl. 19:54.
Citera
2024-04-28, 19:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Nej. Man jämför mot en global indexfond.
Är du full?

En global indexfond kan ju gå upp mer än 7%?
Citera
2024-04-28, 19:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja men en global indexfond är ju en indexfond ändå som det verkar vara det som du har valt att jämföra dina trades med?

Samt, om du bara har investeringar i t.ex. Sverige, varför är det då relevant att jämföra mot en global indexfond?

Brukar kineser som investerar på den kinesiska marknaden jämföra mot t.ex. ett danskt index?
Citera
2024-04-28, 19:48
Medlem
Citat:
Lås trådarbeten och fokusera på frågeställningarna.
Släpp intresset av mig.
Okej men kom med flera argument i så fall utanför din egna erfarenhet. Vi fokuserar ju på dig nu för att du förvarar din strategi som du inte säger så mycket om.
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Samt, om du bara har investeringar i t.ex. Sverige, varför är det då relevant att jämföra mot en global indexfond?

Brukar kineser som investerar på den kinesiska marknaden jämföra mot t.ex. ett danskt index?
Exakt så är det. Och många verkar tyvärr tro att det bara finns ett index!
Citera
2024-04-28, 19:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Exakt så är det. Och många verkar tyvärr tro att det bara finns ett index!

Om man får välja själv vilket index man jämför mot förstår jag att TS "slår index".
Citera
2024-04-28, 20:07
Medlem
Folk verkar tro att man måste jämföra med ett visst jämförelseindex. Nej, det måste man inte. Det beror helt och hållet på vad man vill ha svar på.

Om man vill ta reda på om man kan man välja ut aktier inom en viss marknad som slår denna marknad som helhet? Då är det relevant att titta på ett lämpligt jämförelseindex.

Om man däremot riktar in sig på överavkastning enbart så blir frågan någon helt annan.

I slutet av dagen så tror jag det folk verkligen är intresserade av är att tjäna pengar och att maximera vad de tjänar på sina pengar till rimlig risk. Om detta är målet så är exempelvis globala indexfonder inte det bästa enligt mig.

Att endast ett fåtal aktiva fonder överpresterar index konsekvent över tid innebär inte att indexfonder, såsom exempelvis globala indexfonder är det bästa sättet att investera på. Det är en helt felaktig slutsats.

Det är som att jämföra veganer med folk som äter den vanliga amerikanska dieten och så ser man att veganer har bättre resultat. Innebär detta att det finns ingen livsstil som är bättre än att vara vegan? Nej, det innebär bara att veganerna hade bättre resultat än de som följde den vanliga amerikanska dieten.

Det är viktigt även att förstå avgifternas betydelse också etc.

Ni som vill investera i globala indexfonder kan göra det men ni säger nej till många, många, många miljoner genom att göra på detta vis. Folk som äger räntefonder på sikt är ju ännu mer vrickade...
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-04-28 kl. 20:12.
Citera
2024-04-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Folk verkar tro att man måste jämföra med ett visst jämförelseindex. Nej, det måste man inte. Det beror helt och hållet på vad man vill ha svar på.

Om man vill ta reda på om man kan man välja ut aktier inom en viss marknad som slår denna marknad som helhet? Då är det relevant att titta på ett lämpligt jämförelseindex.

Om man däremot riktar in sig på överavkastning enbart så blir frågan någon helt annan.

I slutet av dagen så tror jag det folk verkligen är intresserade av är att tjäna pengar och att maximera vad de tjänar på sina pengar till rimlig risk. Om detta är målet så är exempelvis globala indexfonder inte det bästa enligt mig.

Att endast ett fåtal aktiva fonder överpresterar index konsekvent över tid innebär inte att indexfonder, såsom exempelvis globala indexfonder är det bästa sättet att investera på. Det är en helt felaktig slutsats.

Det är som att jämföra veganer med folk som äter den vanliga amerikanska dieten och så ser man att veganer har bättre resultat. Innebär detta att det finns ingen livsstil som är bättre än att vara vegan? Nej, det innebär bara att veganerna hade bättre resultat än de som följde den vanliga amerikanska dieten.

Det är viktigt även att förstå avgifternas betydelse också etc.

Ni som vill investera i globala indexfonder kan göra det men ni säger nej till många, många, många miljoner genom att göra på detta vis. Folk som äger räntefonder på sikt är ju ännu mer vrickade...
Har du egen erfarenhet av att få de där extra miljonerna och hur gick det till?
Citera
2024-04-28, 20:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Så vad krävs av mig för att lyckas med denna bedrift?
Berätta om de krav du som verkar vara insatt.
Citera
2024-04-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
En global indexfond kan ju gå upp mer än 7%?
Ja det vet jag väl så klart
Läs trådstarten igen är du snäll.
Börjar bli trött på att förklara för dig att det är förespråkare av indexfonder som påstår att det är omöjligt att slå index och att det i snitt ger 7% per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in