2024-05-02, 15:37
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Helt rätt av Macron.

I början av kriget fanns det giltiga argumentet att man med stor sannolikhet skulle hamna i direkt eldstrid med ryssar om soldater från väst skulle skickas in i Ukraina.

Men nu när fronten är mer stabil och Ukraina snart får F16, vilket kommer hålla ryska flygvapnet på ännu större avstånd, så borde man seriöst överväga att skicka in soldater från väst i västra delarna av Ukraina. Lyckas man upprätta en no fly zon över exempelvis Odesa, Lviv och Kyiv med hjälp av västerländska flygplan och luftförsvar vore det mycket värt. Sannolikheten till direkt konfrontation med ryska soldater skulle vara låg sålänge man inte går nära fronten.
Instämmer! Det är dags sätta stopp den lede fi. Av med handskarna. Att inte agera är ett tyst medgivande till mördarpackets härjande i Ukraina. 🤬

Slava Ukraini 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2024-05-02, 15:40
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för tipset. Ryan McBeth är i min bok en av de mer trovärdiga kommentatorerna till detta krig, liksom kriget i Gaza.

Det finns som sagt några blåa detaljer på hjälmar etc., men det är också solklart att ett stort antal är ryssar pga deras uniformer (täckjackorna, kamoflage-jackan, m.m.). Och redan här kan man slå fast att ryssarna uppenbart betraktar de sina som värdelös kanonmat: de har haft all tid i världen på att ta med sig åtminstone dessa uppenbart ryska stupade. Men det bryr man sig inte om, i stället har man samlat vapen i högar.
Ja vapen verkar vara viktigare än egna stupade soldater. De ses som förbrukningsvara. Äcklig rysk mentalitet!
Citera
2024-05-02, 15:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för tipset. Ryan McBeth är i min bok en av de mer trovärdiga kommentatorerna till detta krig, liksom kriget i Gaza.

Fin pik han fick in där på slutet. (fritt översatt)

-Ja jag tror det handlar om Ryska soldater på grund av utrustningen och uniformerna men också på grund av att Ukrainarna brukar inte lämna kvar sina döda.
Citera
2024-05-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är bra tryck i dom skotten, kan det var 35mm pansarbrytande ammo? Verkar som dom fik in nån träff i bränsletankarna också. Ser också ut att var ett fält som nyligen har brukats då det är plöjd jord som det gror i. Bönderna gör ett bra jobb som törs bruka jorden så nära slagfälten.

Är det en Bradley så är det väl en 25 mm M242 Bushmaster. Vet inte om det finns andra varianter men det ska vara standardbeväpningen, tror jag.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska vapensystem exploderar på ett nästan vacker sätt, som ett fyrverkeri.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1786014494281363881
Ryssen som sen står och försöker släcka skiten med en vattenslang kan inte varit speciellt rädd om livet!

Att sen återigen ställa upp ett sånt system helt öppet med solen skinade på den är ju häpnadsväckande?
Hur många BUK har ryssen fåt bortskjutna sista veckorna?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssar på äventyr i Ukraina. Med gott mod far de fram i sin skruttiga Sovjet-folkbuss. Men den har inga bromsar så de kör av vägen. Sedan får de bogsera hem den igen. kanske bara var tur för dem att de åkte tillbaka innan de blev attackerade av drönare.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1785794886916051158
Citera
2024-05-02, 16:04
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssar på äventyr i Ukraina. Med gott mod far de fram i sin skruttiga Sovjet-folkbuss. Men den har inga bromsar så de kör av vägen. Sedan får de bogsera hem den igen. kanske bara var tur för dem att de åkte tillbaka innan de blev attackerade av drönare.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1785794886916051158
Haha att ens bemöda sig bogsera det där skrotet är sjukt 🤣
Citera
2024-05-02, 16:05
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag håller helt med dig men anledningen till att jag svarar är i första hand mitt eget välbefinnande, dvs jag skulle inte må bra av att låta deras svammel och lögner stå oemotsagda, och i andra hand att ur ett historiskt perspektiv visa att vi inte accepterar deras lögner så man inte i efterhand kan säga som inför nazismen att den stora massan var tyst och lät det ske.
Fullt förståeligt, eftersom detta också är en del i deras online-strategi: Försöka översvämma och spamma sönder ytor och arenor som sociala medier och utländska forum, allt för att enbart låta Kremls och Русский мир-budskapen få synas. De ska hånas och hängas ut till allmänt åtlöje.

För ryssarna är en cancersvulst i den civiliserade världen: Deras evinnerliga försök för att göra omvärlden lika tarvlig och utblottad som deras egna efterblivna Sovjet-reservat kommer att förbli ett hot tills deras vansinniga stormaktsdrömmar krossats och deras U-lands"imperium" balkaniserats.
Хороший русский – мертвый русский!
Citera
2024-05-02, 16:06
Medlem
leachs avatar
Så här ser pissrysk befrielse ut.

This is what Chasiv Yar looks like now
The city is completely destroyed.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1786030808223871232
Citera
2024-05-02, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Fullt förståeligt, eftersom detta också är en del i deras online-strategi: Försöka översvämma och spamma sönder ytor och arenor som sociala medier och utländska forum, allt för att enbart låta Kremls och Русский мир-budskapen få synas. De ska hånas och hängas ut till allmänt åtlöje.

För ryssarna är en cancersvulst i den civiliserade världen: Deras evinnerliga försök för att göra omvärlden lika tarvlig och utblottad som deras egna efterblivna Sovjet-reservat kommer att förbli ett hot tills deras vansinniga stormaktsdrömmar krossats och deras U-lands"imperium" balkaniserats.
Хороший русский – мертвый русский!

Ja jag har funderat på hur "litet" Moskva-Ryssland måste bli för att inte längre utgöra ett hot mot sina grannländer och omvärlden. Definitivt måste Kaliningrad och St. Petersburg brytas ut. Vitryssland måste också vända sig från Moskva. Kanske behövs det också en ny självständig republik i den södra delen av Europeiska Ryssland. Om Moskva bara har kvar området närmast Moskva och hela Asiatiska Ryssland så tror jag de slutar vara ett hot.
Citera
2024-05-02, 16:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65

De verkar ändå lite stolta över sin bil och ledsna över att den gick sönder. Lite som om man är 18 och har sin första bil, någon gammal Golf, och tvättar och fixar med den.
Citera
2024-05-02, 16:35
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Uppenbart har de kris med fordon och måste ta tillvara på allt skrot de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in