Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Personligen misstänker jag pollsen har samma problem som 2016, fast tvärtom och att pollsen idag inte riktigt greppar att det finns ett direkt ogillande nu istället mot donalds, men att utåt vid förfrågan inte berättar detta i sina svar.
Jag försöker verkligen hitta tecken på att Trumps bas växer men istället finner jag bara en massa datapunkter som pekar mot det rakt motsatta.
Vad gäller "dubbel-hatarna" eller "Nikki Haley-väljarna" så misstänker jag att de - i själ och hjärta - är svaga för etablissemangshatet. Och då opinionsundersökningarna ska fånga upp dessa med kraftigt ledande frågor så försvinner de i mängden och blandas med övrigt pack som romantiserar otidsenliga republikanska slagord.
Med tiden går det säkert lättare att vaska fram dessa väljare. Jag tvivlar inte på det. Men varför bry sig om att leta efter dem när man vet att republikanerna tänker dränka aggregatorerna med fabricerade beställningsjobb? Den trenden kommer - i vågmästardelstaterna framför allt - fortsätta.
De bakomliggande skälen är simpla och väldigt självklara, jag behöver inte gå in på det nu, men jag anser i varje fall att man
inte behöver överanalysera det här, utan väljarna som har markerat mot sitt parti, de kommer inte alla att lägga sin röst på jättebebisen. 90% (eller fler) gör möjligtvis det, men knappast allihop. Det är inte rimligt att tro. Utan flertalet avstår förmodligen från att rösta.