Citat:
Ursprungligen postat av
BiffenmedstortB
Håller tåget på att gå för alla dom som vill köpa eller tror ni likt sbab att det kommer gå lugnare till?
Jag tror liten rush på 10% kan vara troligt för att sedan sakta ner och invänta räntesänkningarna.
Såklart omöjligt att veta, men gissar på att de är de som hela tiden haft råd men vacklat i beslutet pga osäkerhet, som nu börjar komma till skott. Högre omsättning underlättar för rundgång i ankdammen dessutom.
Har dock svårt att se vad som skulle driva priserna uppåt i någon större utsträckning, annat än i paritet med nominella löneökningar just nu.
Köpkraften är väl tillbaka på 2014 års nivå och så rika som vi var 2021, väntas vi inte bli igen på några år. Räntan (vilken bevisligen som enskild parameter inte haft någon större inverkan på prisbilden, mer än ca minus 10-15%) är fortfarande hög, om 4% styrränta kunde skicka ner priserna 10-15%, ser jag inte varför de generella priserna skulle öka till ATH på en 0.25-sänkning.
Viktigast nu är att marknaden gör skillnad på objekt. För några år sedan, kunde priserna i en förening med hög skuldsättning, förestående stambyten och tomträtt, vara i nivå med föreningen tvärsöver gatan med låg skuldsättning, gjorda renoveringar och på ägd mark.
Idag synar marknaden sådant. Så jag tror vi kommer få se mer av ”dubbla marknader”, där bra objekt går att sälja enkelt och till höga priser, medan ”bubblan spruckit” för de mindre bra objekt som budades upp och överprissattes under den värsta yran (2012-17, 20-22).