2024-05-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta stämmer inte. Räntorna går givetvis ner. Jag hade 4,87 i december. Nu 4,67. Och precis efter att min ränta sattes för kommande 3 månaders period så sänkte sbab med ytterligare 0,10 procentenheter.

Jag kan idag som bäst binda räntan på 3,5% hos skandiabanken på 3 år. Effektivränta alltså på 2,45%. Det är alltså inte så jävla dyrt att låna längre.

Jag syftar på de långa obligationsräntorna, det är dom som definierar marknadens samlade förväntningar på de framtida räntorna.
Citera
2024-05-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag syftar på de långa obligationsräntorna, det är dom som definierar marknadens samlade förväntningar på de framtida räntorna.

Hade det varit så lätt så hade du varit mångmiljonär idag.
Citera
2024-05-01, 21:15
Medlem
Citat:
Hade det varit så lätt så hade du varit mångmiljonär idag.

Hur tänker du nu? Inte alls?
Citera
2024-05-01, 21:20
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu? Inte alls?

Om kopplingen mellan obligationsräntan och bolåneräntan vore så lätt så hade du varit mångmiljonär idag.

Var det tydligt nog?
Citera
2024-05-01, 21:25
Medlem
Citat:
Om kopplingen mellan obligationsräntan och bolåneräntan vore så lätt så hade du varit mångmiljonär idag.

Var det tydligt nog?

Var skrev jag det?

Ta fram en skolbok och låt dom vuxna diskutera räntorna tills du lärt dig de elementära grunderna.
Citera
2024-05-01, 21:26
Medlem
Citat:
Var skrev jag det?

Ta fram en skolbok och låt dom vuxna diskutera i den här tråden tills du lärt dig de elementära grunderna.

Så varför babblar du om det i en diskussion som avhandlar bolåneräntor?
Citera
2024-05-01, 23:42
Medlem
Kodasks avatar
Citat:
Du har lite otur med att tänka nu ser det ut som, sov på saken!
Citera
2024-05-02, 01:46
Medlem
Citat:

Citera
2024-05-02, 06:53
Medlem
Och så det återkommande dravlet om
“nu stiger bopriserna”
Ja det är exakt lika varje år
Exakt lika varje år

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1250038
Citera
2024-05-02, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Och så det återkommande dravlet om
“nu stiger bopriserna”
Ja det är exakt lika varje år
Exakt lika varje år

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1250038

Varje vår, t.o.m. Är väl 2009, i viss mån 2020, och 2022 som var undantagen i modern tid.
Citera
2024-05-02, 07:04
Medlem
Håller tåget på att gå för alla dom som vill köpa eller tror ni likt sbab att det kommer gå lugnare till?

Jag tror liten rush på 10% kan vara troligt för att sedan sakta ner och invänta räntesänkningarna.
Citera
2024-05-02, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Håller tåget på att gå för alla dom som vill köpa eller tror ni likt sbab att det kommer gå lugnare till?

Jag tror liten rush på 10% kan vara troligt för att sedan sakta ner och invänta räntesänkningarna.

Såklart omöjligt att veta, men gissar på att de är de som hela tiden haft råd men vacklat i beslutet pga osäkerhet, som nu börjar komma till skott. Högre omsättning underlättar för rundgång i ankdammen dessutom.
Har dock svårt att se vad som skulle driva priserna uppåt i någon större utsträckning, annat än i paritet med nominella löneökningar just nu.
Köpkraften är väl tillbaka på 2014 års nivå och så rika som vi var 2021, väntas vi inte bli igen på några år. Räntan (vilken bevisligen som enskild parameter inte haft någon större inverkan på prisbilden, mer än ca minus 10-15%) är fortfarande hög, om 4% styrränta kunde skicka ner priserna 10-15%, ser jag inte varför de generella priserna skulle öka till ATH på en 0.25-sänkning.

Viktigast nu är att marknaden gör skillnad på objekt. För några år sedan, kunde priserna i en förening med hög skuldsättning, förestående stambyten och tomträtt, vara i nivå med föreningen tvärsöver gatan med låg skuldsättning, gjorda renoveringar och på ägd mark.
Idag synar marknaden sådant. Så jag tror vi kommer få se mer av ”dubbla marknader”, där bra objekt går att sälja enkelt och till höga priser, medan ”bubblan spruckit” för de mindre bra objekt som budades upp och överprissattes under den värsta yran (2012-17, 20-22).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in