2024-05-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Vad är skillnaden på en arab som för ut sitt barn ur Sverige och Chrippa? Ingen.
Bortförande av barn är olagligt, oavsett om du är influenser eller någon annan

Till Chrippa:
*Om föräldrarna har gemensam vårdnad får inte den ena av dem på eget initiativ besluta att flytta permanent till ett annat land med barnet utan den andra förälderns samtycke. Om en förälder har ensam vårdnad krävs inte den andra förälderns samtycke, vare sig det gäller semester eller en flytt till utlandet

*Om en eller båda föräldrarna vill ändra vem som ska ha vårdnaden om ett barn krävs ett avtal eller en dom från domstol

*UD samarbetar med svenska ambassader
I den här typen av ärenden samarbetar UD med Sveriges ambassad i Spanien till vilket barnet har förts eller kvarhålls i. Det kan till exempel bli aktuellt för ambassaden att försöka lokalisera barnet, kontakta den bortförande föräldern och undersöka möjligheterna till ett frivilligt återförande

*Om inget frivilligt sker, kan den vårdnadshavare som fört ut barnet ur Sverige bli av med vårdnaden helt

Det är väl därför dom flyttar runt tänker jag. Jag gissar att den spanska polisen inte är helt inkompetenta. Men den svenska polisen måste väl göra sitt först om dom anser att Chrippa gjort fel, vilket han har och gör.
Citera
2024-05-01, 14:30
Medlem
Åkt fast för doping.
Åkt fast för narkotikabrott.
Åkt fast för folkbokföringsbrott.

Stackars barn. Hon kommer få jätteproblem i framtiden.
Haha, inte skarpaste kniven i lådan direkt
Citera
2024-05-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Det är hetsigt att skicka flera hundratusen att massanmäla och ringa ner polis och sociala myndigheter.
Det spelar väl ingen roll om han spelar lugn, det är handlingen som avgör.

Att blockera kommunikationsvägarna för andra barn betyder att sådana som står inför ett akutare problem inte kan få hjälp.

Vi här får inte glömma att vi vet inte allt. Vi vet det som delas, men det är nog inte hela sanningen. Vi vet ju inte hur flickan verkligen mår. Vad som händer. Vad som kommer att hända.

I sak håller jag med dig. Soc ska lägga tid där det verkligen behövs.

Men vi vet inte vad dom närmaste vet.
Citera
2024-05-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Vi här får inte glömma att vi vet inte allt. Vi vet det som delas, men det är nog inte hela sanningen. Vi vet ju inte hur flickan verkligen mår. Vad som händer. Vad som kommer att hända.

Vi vet bara en bråkdel.
Citera
2024-05-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111

Jävligt konstigt resonemang. Jag vet inte så mycket om grannarnas ungar heller menar du då att dom ska socialanmälas?
Citera
2024-05-01, 14:48
Medlem
vichy6s avatar
Julia vill inte ha ensam vårdnad, därför drar hon inte detta till rätten.

Där hade Chrippas handlingar vägt till hennes fördel.
Citera
2024-05-01, 14:51
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Vet inte? Kluvet.. Det är banne mig inte Ok att inget görs. Att soc inte tar tag i detta. Kan nog behövas lite påtryckning för att få dom att vakna. Så jag ser inget fel i detta.
Att kontakta någon tidning är också bra.
När saker och ting kommer ut i tidningen brukar dom vakna.
Det som behöver göras är att Julia kontaktar UD, som i sin tur kontaktar svenska ambassaden i Malaga (eller var dom är?)
Ambassaden letar rätt på var lilla C är och kan utifrån det jobba fram en lösning.
Soc. har inte resurser att åka ner. Det ingår inte heller i deras jobb. Däremot kan de hjälpa till med kontakten på svenska ambassaden
Ansökan om hjälp från UD fyller man i en blankett via nätet och förklarar situationen
Citera
2024-05-01, 14:53
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colorgreenandpink
Det fungerar väl bra med att maila, ringa och t.o.m. besöka socialkontoren och polis?
Finns det fler sätt?

Du tror inte att det kostar tid i form av mer personalresurser att ta emot, anteckna och administrera allt som kommer in?

Vad brukar hända på en myndighet när de är överbelastade?
Jo, man kommer inte fram.

När Jocke uppmanar hundratals/tusentals att massanmäla så blockerar man kommunikationsvägarna för andra barn.

Nu hoppas ju jag att ingen hakar på hans jävla fasoner, men ändå.

Ja maila, ring eller besök soc funkar ja. Hur som helst hur man än väljer att anmäla så är det bra. Sen kommer inte många göra det, kommer inte direkt komma in 10000 anmälningar. Men sen lär väl inte det komma in tusentals anmälningar varje dag, och är det något akut så ringer man oftast akutnumret. Kan inte heller tänka mig att det kommer in anmälningar dagarna i ända i Karlskoga heller.

Men förstår din poäng, i praktiken har du rätt. Skillnad som sagt om folk ringer 24/7 varje vardag från morgon till kväll, det kan ju bli problematiskt såklart. Men att ringa in under en eller två dagar i en liten stad som Karlskoga kommer inte direkt drabba någon. För om det är akut så finns det akutnummer att ringa.
Citera
2024-05-01, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Julia vill inte ha ensam vårdnad, därför drar hon inte detta till rätten.

Där hade Chrippas handlingar vägt till hennes fördel.
Det ligger nog mycket i det, annars hade hon sökt upp en advokat för längesedan.

Hon har dessutom rättskydd genom hemförsäkringen, så det finns inga större ekonomiska bekymmer heller.
Citera
2024-05-01, 14:56
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Jävligt konstigt resonemang. Jag vet inte så mycket om grannarnas ungar heller menar du då att dom ska socialanmälas?

Ja? Antar du att de far illa så ska man ALLTID agera när det är barn i bilden. Man kanske inte anmäler någon efter man sett något konstigt EN gång, men får man en magkänsla att detta inte ser bra ut så ska man agera.

Det vi ser och hört från både Chrippa & Julia och de närmsta personerna runt Chloe så är det ju uppenbart att detta inte är en trygg tillvaro för Chloe, är kanske inte prio 1 för soc, men för CHLOES skull så måste man agera nu, inte om några år när det är försent.
Citera
2024-05-01, 14:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Åkt fast för doping.
Åkt fast för narkotikabrott.
Åkt fast för folkbokföringsbrott.

Stackars barn. Hon kommer få jätteproblem i framtiden.
Haha, inte skarpaste kniven i lådan direkt

En kompis sålde ladd till han igår med
Citera
2024-05-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdiskahoran
En kompis sålde ladd till han igår med

Hoppas verkligen att det är knarket som gör honom så dum i huvudet.

Han är ju ju helt slutkörd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in